Německo chce rozšířit mýtné pro nákladní auta. Osobní zatím odložilo na neurčito

ČTK ČTK
15. 2. 2016 10:03
Zatímco zavedení mýtného v Německu pro osobní auta je odloženo, ministři plánují rozšíření povinnosti pro nákladní auta. Ministr financí chce odstranit výjimky pro menší vozy a autobusy, ministr dopravy chce stávající povinnost rozšířit na všechny silnice první třídy.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Berlín - Německý ministr financí Wolfgang Schäuble žádá o rozšíření mýtného pro nákladní auta i na vozy o hmotnosti menší než 7,5 tuny. Usiluje také o zrušení výjimky z placení mýtného, kterou nyní mají linkové dálkové autobusy. Je to nutné kvůli zajištění prostředků pro investice do dopravní sítě, uvedl Schäuble v připomínkovém řízení k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou připravuje ministerstvo dopravy.

"Vzhledem k velké poptávce po investicích musíme mít společný zájem na tom, abychom odstranili současné výjimky z uživatelských poplatků za používání dálkových komunikací," uvedl Schäuble. "Je třeba prověřit možnost rozšíření mýtného i na malá nákladní auta a na dálkové autobusy," upřesnil.

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Od loňského října na nich musí platit mýtné vozy o hmotnosti přes 7,5 tuny, do té doby se vztahovalo na nákladní auta od 12 tun. Výjimku z placení mýtného mají dálkové autobusy, protože Německo chce chránit tento trh hromadné dopravy jako mladé odvětví, které se začalo rozvíjet teprve v roce 2013.

Příjmy z mýtného ročně činí zhruba 380 milionů eur (10,3 miliardy korun), peníze jsou účelové vázány na rozvoj dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy chce od roku 2018 rozšířit mýtné na všech 41 000 kilometrů silnic první třídy v zemi, aby se řidiči nemohli vyhýbat placení mýtného tím, že budou dálniční úseky objíždět po těchto komunikacích. Zároveň ministerstvo dopravy očekává, že mu rozšíření mýtného přinese dodatečné prostředky na investice do silniční sítě.

Ministerstvo dopravy však zároveň chce zachovat současnou hranici hmotnosti 7,5 tuny pro placení mýtného. Podle úřadu by odstranění hmotnostní hranice poškodilo malé řemeslníky a náklady na výběr mýtného by byly ve srovnání s dodatečným příjmem příliš vysoké.

Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést také dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito. Evropská komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Baseballisté skončili na ME pátí a zahrají si o OH v Tokiu

Čeští baseballisté obsadili na mistrovství Evropy páté místo a zahrají si o olympijské hry v Tokiu 2020. Reprezentace dnes v utkání o pátou příčku, která jako poslední zajišťovala postup do kvalifikace, zdolala díky homerunům Martinů Červenky a Schneidera v Bonnu domácí Německo 4:3.

 

Baseballisté porazili Německo už v závěrečném utkání ve skupině (10:6) a zvládli i druhý zápas se stejným soupeřem. Domácí se radovali z dvoubodového vedení po druhé směně, ale ve třetí se při dvou obsazených metách opřel do míče jediný český hráč působící v USA Červenka, poslal jej za hrazení a otočil na 3:2.

 

Na začátku šesté směny se povedlo Němcům srovnat, ale svým třetím homerunem v turnaji získal vítězný bod Schneider, který se vzápětí zaskvěl i v obraně. V deváté směně soupeř obsadil všechny mety bez autu, ale česká spojka chytila těžký odpal a týmu se v jedné rozehře povedlo zahrát dvojaut a zabránit bodu. Schneider zápas také ukončil, chytil snadný míč ze vzduchu a odstartoval českou radost.

 

Na nadhozu se šest směn držel Marek Minařík. Od sedmé zápas bez bodu dokončil a těžkou situaci v závěru zvládl levoruký Jan Novák.

 

Evropsko-africká olympijská kvalifikace začne ve středu v Boloni a Palermu. Účast v Tokiu si zajistí vítěz, druhý tým bude mít šanci hrát o olympiádu příští rok v závěrečné kvalifikaci na Tchaj-wanu.

 

Účastníky olympijské kvalifikace s českým týmem budou Nizozemsko, Itálie, Izrael, Španělsko a Jihoafrická republika.

Další zprávy