Německo chce rozšířit mýtné pro nákladní auta. Osobní zatím odložilo na neurčito

ČTK ČTK
15. 2. 2016 10:03
Zatímco zavedení mýtného v Německu pro osobní auta je odloženo, ministři plánují rozšíření povinnosti pro nákladní auta. Ministr financí chce odstranit výjimky pro menší vozy a autobusy, ministr dopravy chce stávající povinnost rozšířit na všechny silnice první třídy.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Berlín - Německý ministr financí Wolfgang Schäuble žádá o rozšíření mýtného pro nákladní auta i na vozy o hmotnosti menší než 7,5 tuny. Usiluje také o zrušení výjimky z placení mýtného, kterou nyní mají linkové dálkové autobusy. Je to nutné kvůli zajištění prostředků pro investice do dopravní sítě, uvedl Schäuble v připomínkovém řízení k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou připravuje ministerstvo dopravy.

"Vzhledem k velké poptávce po investicích musíme mít společný zájem na tom, abychom odstranili současné výjimky z uživatelských poplatků za používání dálkových komunikací," uvedl Schäuble. "Je třeba prověřit možnost rozšíření mýtného i na malá nákladní auta a na dálkové autobusy," upřesnil.

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Od loňského října na nich musí platit mýtné vozy o hmotnosti přes 7,5 tuny, do té doby se vztahovalo na nákladní auta od 12 tun. Výjimku z placení mýtného mají dálkové autobusy, protože Německo chce chránit tento trh hromadné dopravy jako mladé odvětví, které se začalo rozvíjet teprve v roce 2013.

Příjmy z mýtného ročně činí zhruba 380 milionů eur (10,3 miliardy korun), peníze jsou účelové vázány na rozvoj dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy chce od roku 2018 rozšířit mýtné na všech 41 000 kilometrů silnic první třídy v zemi, aby se řidiči nemohli vyhýbat placení mýtného tím, že budou dálniční úseky objíždět po těchto komunikacích. Zároveň ministerstvo dopravy očekává, že mu rozšíření mýtného přinese dodatečné prostředky na investice do silniční sítě.

Ministerstvo dopravy však zároveň chce zachovat současnou hranici hmotnosti 7,5 tuny pro placení mýtného. Podle úřadu by odstranění hmotnostní hranice poškodilo malé řemeslníky a náklady na výběr mýtného by byly ve srovnání s dodatečným příjmem příliš vysoké.

Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést také dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito. Evropská komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince.

 

Právě se děje

před 51 minutami

V Číně koronaviru podlehl osmnáctý člověk, tentokrát na severovýchodě

Nový koronavirus v Číně zabil dalšího člověka, tentokrát poprvé mimo centrální provincii Chu-pej. Úmrtí jednoho pacienta nakaženého virem dnes oznámil zdravotnický úřad provincie Che-pej na severovýchodě Číny. Podle agentury Reuters tak počet obětí viru stoupl na osmnáct.

Zdravotní komise provincie v dnešním prohlášení uvedla, že 80letý pacient zemřel už ve středu, ale do dneška nebylo potvrzeno, že byl infikován novým virem.

Předchozích 17 obětí bylo hlášeno z centrální čínské provincie Chu-pej, z jejíhož hlavního města Wu-chan se vir začal šířit do ostatních oblastí Číny. Počet potvrzených nakažených už překročil 630. Nákaza se kromě Číny objevila u jednotlivců také v Jižní Koreji, Japonsku, Thajsku, na Tchaj-wanu a mimo Asii ve státě Washington na severozápadě USA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy