Berlínská iniciativa: bytovou krizi vyřeší vyvlastnění. Cílí na realitní giganty

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
22. 7. 2021 5:30
Berlínská iniciativa Deutsche Wohnen & Co. Enteignen, která bojuje za dostupnější bydlení v německé metropoli, přišla s poměrně radikálním návrhem, jak bytovou krizi řešit. Chce vyvlastnit majitele největších soukromých realitních společností, pod které v Berlíně spadá více než 240 tisíc bytů. Iniciativa hodlá o vyvlastnění nemovitostí uspořádat referendum, pro které už sehnala dostatek podpisů.
Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek. | Foto: ČTK

Iniciativu Deutsche Wohnen & Co. Enteignen (v překladu "Vyvlastnit Deutsche Wohnen & Co.") založilo Sdružení berlínských nájemníků. Do názvu záměrně použilo jméno největšího hráče na tamním nájemním trhu, tedy Deutsche Wohnen.

Autoři návrhu, kteří chtějí vyvlastnit přes 240 tisíc bytů, argumentují článkem 15 německé ústavy. Ten hovoří o tom, že pozemky, půda, přírodní bohatství a také výrobní prostředky mohou být za odškodnění převedeny do obecného vlastnictví nebo jiné formy společného hospodaření.

Na úhradu odškodnění by si vzala úvěr nezisková společnost, pod niž by přešel bytový fond. A právě pod něj by zase přešly vyvlastněné nemovitosti, plánuje iniciativa.

O kontroverzním návrhu mají rozhodnout sami Berlíňané v referendu, pro které iniciativa koncem června sesbírala dostatek podpisů, podle listu Handelsblatt přes 340 tisíc. V Berlíně je přitom k uspořádání všelidového hlasování potřeba získat podporu aspoň sedmi procent z 2,5 milionu oprávněných voličů, tedy minimálně 175 tisíc osob. Referendum má proběhnout v září v době parlamentních voleb. 

Vyvlastnění bytů má i řadu odpůrců. Kritikou nešetří například Svaz realitních makléřů, který mluví o finanční zátěži pro veřejný rozpočet a také o tom, že opatření nepovede ke stavbě nových bytů. Právě nedostatečnou výstavbu bytů přitom vidí jako jednu z hlavních příčin bytové krize v Německu i Česku i řada expertů.

Tvůrci návrhu, o kterém se v Berlíně nemluví za poslední roky poprvé, si ale stojí za tím, že jde o "historickou příležitost, jak doživotně zajistit dostupné bydlení", jak z jejich prohlášení citoval server Bloomberg.

Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček pro on-line deník Aktuálně.cz připomíná, že vyvlastňování vnímá při řešení bytové krize jako extrémní řešení, které je možné použít pouze v případech silného veřejného zájmu. "Tím může být například výstavba dálnic, která má pozitivní vliv na ekonomický rozvoj. Vyvlastňování však nepovede k masové výstavbě nových bytů. Pouze se změní vlastnická práva, jinak se nic zásadního nestane," potvrzuje Křeček.

Iniciativa podle něj předpokládá, že když nemovitosti budou ve veřejném vlastnictví, bude se v nich vybírat nižší nájem. "To by však při dodržování povinností řádného hospodáře nemusela být pravda," podotýká ekonom. 

Zmrazení nájmů bylo jen dočasné

Berlín před lety obecní byty naopak ve velkém privatizoval. Začátkem tisíciletí je prodával velkým společnostem, nikoliv do rukou nájemníků.

Berlínská iniciativa chce teď "zbavit" nemovitostí celkem tři společnosti: kromě zmiňované Deutsche Wohnen & Co. jde o firmy Akelius & Co a Vonovia. Ta se přitom koncem května domluvila, že se sloučí se společností Deutsche Wohnen & Co. Tato fúze vytvoří evropský realitní gigant s více než 550 000 byty k pronájmu, a protože německé realitní firmy čelí v zemi tlaku veřejnosti kvůli vysokým cenám bydlení, musely si fúzi "obhájit". Slíbily, že omezí pravidelné zvyšování nájmů v příštích třech letech na jedno procento ročně a v dalších dvou letech pouze o inflaci.

Firmy navíc podle květnového prohlášení berlínského starosty Michaela Müllera také samy městu nabídly k prodeji asi 20 000 bytů.

Německá metropole zaznamenala za deset let do roku 2019 prudký nárůst nájmů, ceny vystřelily až o 90 procent. Také proto vešel loni v Berlíně v platnost zákon, který nařídil zmrazit nájemné na pět let, týkalo se to asi 1,5 milionu bytů. Německý ústavní soud ale letos v dubnu zákon zrušil s odůvodněním, že podle soudu jednotlivým spolkovým zemím nepřísluší o výši nájemného rozhodovat, tuto pravomoc má pouze parlament na celoněmecké úrovni. 

Od roku 2022 mohou ceny znovu stoupat, ale ročně nejvýše o 1,3 procenta. Průzkum mnichovského institutu Ifo ukázal, že zmrazení nájmů snížilo jejich růst, zároveň ale omezilo nabídku nájemních bytů ve městě. 

VIDEO: Bytů je ohromný nedostatek, cena dolů nepůjde. Zdanění druhých bytů je nesmysl, říká Korec

Ceny průměrných bytů dolů nepůjdou, poptávka pořád stoupá. Cena bytů za posledních pět let se v Praze zdvojnásobila, říká developer Evžen Korec. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Aktualizováno před 19 minutami

Všech pět těžce zraněných po srážce vlaků je mimo ohrožení života

Všech pět těžce zraněných lidí po středeční srážce vlaků na Domažlicku je ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života, řekli mluvčí nemocnic. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. Srážka expresu a regionálního osobního vlaku si vyžádala tři mrtvé, dva strojvůdce a jednu cestující. Desítky dalších lidí se zranily. Podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.

Fakultní nemocnice v Plzni ve středu převzala z vlakové nehody osm pacientů. "Jeden byl po ošetření propuštěn do domácího ošetřování. Ostatních sedm pacientů bylo v těžkém nebo středně těžkém zdravotním stavu. V současnosti jsou všichni stabilizovaní a mimo ohrožení života," řekla mluvčí nemocnice Gabriela Levorová. Také obě pacientky, které byly ve středu hospitalizovány v motolské a střešovické nemocnici v Praze, jsou mimo ohrožení života, řekly mluvčí nemocnic Pavlína Danková a Jitka Zinke. V nemocnicích v Domažlicích a ve Stodě na Plzeňsku leží po dvou pacientech s menšími zraněními. Podle mluvčího nemocnic Jiřího Kokoška jsou bez komplikací.

Pět lidí bylo po nehodě ve vážném stavu a pět utrpělo středně těžká zranění. "Celkem jsme ošetřili 67 lidí," řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Dalších zhruba dvacet lehce zraněných cestujících neuposlechlo, aby počkali na místě, a odešli. Dva nejvážněji zraněné přepravily vrtulníky do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích a tři do plzeňské fakultní nemocnice. Další odvezly sanitky do nemocnic v Domažlicích a ve Stodě. Do Německa převezly německé sanitky deset osob hovořících německy.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 35 minutami

Schůze sněmovního výboru k řediteli BIS se nejspíš neuskuteční

Schůze sněmovního bezpečnostního výboru k postupu výběru ředitele Bezpečnostní informační služby se v pátek s největší pravděpodobností neuskuteční. Vyplývá to z dopisu předsedy Radka Kotena (SPD) členům výboru. Koten v něm uvedl, že nemá zákonný podklad pro svolání mimořádného jednání.

O svolání výboru požádal v úterý premiér Andrej Babiš (ANO). Koten napsal, že do středečního večera od premiéra neobdržel opakovaně požadované doplnění jeho žádosti. "Na termín schůze rezervovaný na pátek 07:30 tedy zatím nejsou zákonné důvody a usuzují, že po vyjádření v médiích o to nestojí ani pan premiér, ani kolegové, kteří posbírali sedm podpisů před 14 dny," stojí v dopise.

Výbor se může podle sněmovního jednacího řádu mimořádně sejít na žádost sněmovny, na žádost jejího předsedy nebo na žádost nejméně dvou pětin členů výboru.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Policie hledá několik lidí, kteří zveřejnili transparent rasisticky urážející fotbalistu Glasgow Rangers Kamaru. Podle ní se dopustili trestného činu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 41 minutami

V Žatci projel rychlík návěst stůj, nikomu se nic nestalo

V Žatci na Lounsku projel ve čtvrtek ráno rychlík jedoucí z Mostu do Plzně návěst stůj. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na incident upozornil server Zdopravy.cz. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.

"Trať v 5:56 projel rychlík přes odjezdové návěstidlo zakazující jízdu ve směru na Podbořany s tím, že se to obešlo bez dalších následků, ale po dobu šetření byl provoz na Podbořany zastavený a od 7:45 je provoz obnoven," řekl Gavenda. Důvod, proč strojvedoucí návěst projel, odborníci vyšetřují.

Bez povolení projel podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ve středu strojvedoucí expresu z Mnichova úsek u Milavčí na Domažlicku, poté se tam srazily dva vlaky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík, v něm cestovali i cizinci. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí se zranily, někteří těžce. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy