Žebříček: Mezi top inzerenty roku je i firma, co získala státní miliony "na přežití"

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 2. 2. 2022 14:45
Nejvíce peněz daly loni do reklamy potravinové řetězce Lidl, Kaufland a Albert. V první desítce největších zadavatelů inzerce v Česku se objevil i e-shop Alza.cz nebo prodejce elektroniky HP Tronic Zlín provozující značku Datart, který v době pandemie získal od státu na mzdy podporu ve výši 252,8 milionu korun. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Nielsen Admosphere Ad Intel.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Economia

Největším zadavatelem reklamy v Česku byla loni opět firma Lidl s investovanou částkou 2,099 miliardy korun v ceníkových cenách. I na dalších místech skončily zahraniční potravinové řetězce Kaufland a Albert s investicemi 2,048 miliardy korun, respektive 1,829 miliardy korun.

Na dalších místech jsou sázková společnost Sazka a největší e-shop Alza.cz, které na reklamu vydaly shodně kolem 1,7 miliardy korun. 

"Prvních pět pozic v žebříčku zůstalo proti předloňskému roku téměř beze změny, nejsilnějšími inzerenty i nadále zůstávají potravinové řetězce. Jediná změna nastala na čtvrtém a pátém místě, kde si prohodily pozice Sazka a Alza.cz. Obě společnosti pracují s obdobným mediálním rozpočtem," uvedl ve středu Tomáš Hynčica z Nielsen Admosphere.

Obchodník s elektronikou HP Tronic, pod kterého spadají například prodejny Datart či Euronics, skončil na sedmé příčce, když loni inzeroval reklamu za celkem 1,3 miliardy korun.

Společnost přitom podle údajů z Úřadu práce získala v době pandemie v rámci programu Antivirus z veřejných peněz druhou nejvyšší podporu, první byla automobilka Škoda Auto. Antivirus měl bránit propouštění a firmy, na které dopadla nařízená omezení proti covidu a koronavirová krize, z něj mohly získat příspěvky na mzdy a náhrady mezd. Zmíněné obchody však realizují velkou část svých prodejů prostřednictvím e-shopů, které nebyly opatřeními nijak zasaženy.

Zadavatel Ceníková hodnota reklamního prostoru (2021)
1. Lidl 2 099 155 000 Kč
2. Kaufland 2 048 378 000 Kč
3. Albert 1 829 007 000 Kč
4. Sazka 1 731 858 000 Kč
5. Alza.cz 1 691 304 000 Kč
6. Simply You Pharmaceuticals 1 417 540 000 Kč
7. HP Tronic Zlín 1 300 695 000 Kč
8. Billa 1 291 508 000 Kč
9. Mountfield 1 251 084 000 Kč
10. Henkel ČR 1 218 523 000 Kč

Inzertně nejsilnější byl v loňském roce segment potravinových řetězců, následovaný kategorií bankovnictví a pojištění, třetí místo patřilo elektronice a domácím spotřebičům.

Všechny kategorie v top deset mírně meziročně rostly s výjimkou prodeje motorových vozidel, kde inzerce stejně jako předloni klesala. Do žebříčku se také po třech letech vrátil segment telekomunikací.

Kategorie Ceníková hodnota reklamního prostoru (2021)
1. Potraviny a potravinové řetězce 22 016 956 000 Kč
2. Bankovnictví a pojištění  9 854 459 000 Kč
3. Elektronika a domácí spotřebiče  8 779 732 000 Kč
4. Farmaceutické přípravky  7 577 908 000 Kč
5. Osobní kosmetika  6 279 456 000 Kč
6. Vybavení domácnosti  5 828 082 000 Kč
7. Rekreační činnosti  5 141 311 000 Kč
8. Motorová vozidla  4 743 597 000 Kč
9. Móda  3 683 754 000 Kč
10. Telekomunikace  3 059 560 000 Kč
 

Právě se děje

Další zprávy