Největší propouštění v historii Volkswagenu. Zrušeno bude až 30 tisíc míst

Ekonomika Václav Lavička, bus, Ekonomika
Aktualizováno 18. 11. 2016 11:41
V Německu v příštích letech zanikne až 23 tisíc míst, v zahraničí skončí asi deset tisíc pracovních míst – převážně v Jižní a Severní Americe. Koncern zruší víkendové směny, jsou příliš nákladné. Nová místa vzniknou v oboru informačních technologií. Rozhodnutí je reakcí na skandál s emisemi, kdy firma montovala do vozů software, který umožňoval podvádět při testech. Skandál firmu vyjde na miliardy dolarů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín – Největší evropská automobilka Volkswagen, majitelka české Škody Auto, schválila rozsáhlý úsporný program. Její dozorčí rada oznámila, že v příštích letech bude zrušeno kolem 30 tisíc pracovních míst, z toho 23 tisíc v německých továrnách. Ušetřit tak bude možné do roku 2020 zhruba 3,92 miliardy dolarů. Nejvíce postižen bude sever Spolkové republiky. V zahraničí zanikne asi deset tisíc pracovních míst, převážně v Jižní a Severní Americe.

Rozhodnutí je reakcí na skandál s emisemi, kdy firma montovala do vozů software, který umožňoval podvádět při testech. Skandál firmu vyjde na miliardy dolarů.

Koncern tvrdí, že pracovní místa ubudou hlavně tím, že odejdou zaměstnanci v důchodovém věku, část pak připadne na předčasné odchody do důchodu za "solidních" finančních podmínek.

Původně se uvažovalo o tom, že v Německu bude zrušena jedna, možná dvě továrny. V úvahu připadala ta v Osnabrücku. K tomu však nakonec nedojde, což koncernové odbory pokládají za velký úspěch. Měly by odpadnout také víkendové směny (či jejich většina), neboť jsou pro firmu kvůli vysokým mzdovým příplatkům značně nákladné.

Ušetřené peníze chce automobilka použít ke zvýšení ziskovosti a také k získání prostředků na investice do elektromobilů a samořídících vozů. A právě zde naopak plánuje vytvořit nových devět tisíc míst. Elektrické motory se budou vyrábět v Kasselu a produkci baterií bude mít na starosti továrna v Salzgitteru.

Podle německého Handelsblattu zasáhnou úsporná opatření nejvíce Německo, na deset tisíc lidí by mělo přijít o práci v Severní a Jižní Americe. Celkem má společnost na světě 610 076 zaměstnanců.

Plány Volkswagenu by se mohly dotknout ale i českých zaměstnanců Škody Auto. Důvodem je přechod na elektrické motory, který urychlila právě aféra Dieselgate. "Jsme v dozorčí radě firmy Škoda a je nám říkáno, že do roku 2025 začneme vyrábět elektromotory s ohledem na povinné snižování emisí. A je logické, že ti, kteří vyrábějí konvenční motory, o tuto konkrétní práci přijdou," uvedl předseda podnikové rady české automobilky Jaroslav Povšík.

Skandál s emisemi v pátek 18. září 2015 svým oznámením o nekalých praktikách Volkswagenu spustila americká Agentura na ochranu životního prostředí. Koncern o něm informoval o dva dny později. Během dvou následujících obchodních dnů se kurz akcií VW propadl o 35 procent, jen ve Spojených státech bude muset zaplatit 17,7 miliardy dolarů regulátorům a majitelům vozů.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Exhejtman Zimola chce jako člen ČSSD kandidovat za Změnu 2020 v krajských volbách

Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola hodlá v krajských volbách v příštím roce kandidovat za hnutí Změna 2020. Jedná se podle něj o hnutí členů ČSSD i nestraníků. Za Změnu 2020 by mohli kandidovat i někteří další lidé z vedení jihočeské sociální demokracie.

"Nemáme v plánu střílet do nohy ČSSD a ani stranu nějak štěpit. Je to určitá vize, s níž chceme do voleb jít, a vycházíme z modelu, který využil Michal Šmarda," uvedl Jiří Zimola. Řekl, že Šmarda loni v komunálních volbách v Novém Městě na Moravě jako člen sociální demokracie vedl formaci Lepší Nové Město a stal se starostou. Předseda jihočeské ČSSD dodal, že Změna 2020 se otevře i adeptům z řad nestraníků, kteří prý nechtějí figurovat na kandidátní listině sociální demokracie.

Další zprávy