Nejdražší nákupní ulice světa. Projděte si nové pořadí

Ekonomika Ekonomika
20. 11. 2013 15:40
Pražská ulice Na Příkopě si o jednu příčku polepšila, k první desítce má daleko.
Causeway Bay v Hongkongu, označovaná jako nejdražší nákupní ulice světa
Causeway Bay v Hongkongu, označovaná jako nejdražší nákupní ulice světa | Foto: Cushman & Wakefield

Praha - Nejdražší nákupní ulicí světa zůstává Causeway Bay v Honkongu. Druhá je newyorská Pátá Avenue, třetí pařížská Avenue des Champs-Élysées.

Vyplývá to z nejnovější studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield, jejíž součástí je žebříček 334 nejprestižnějších nákupních destinací v 64 zemích světa.

Nejdražší lokalitou ve střední Evropě zůstává podle autorů studie Praha, která si udržuje výrazný náskok před Budapeští, Varšavou a Bratislavou. Cushman & Wakefield však do střední Evropy nepočítá Vídeň, jejíž cenová úroveň je výrazně vyšší než u Prahy.

Pražská ulice Na Příkopě se v žebříčku posunula z 27. na 26. místo, nájemné je dlouhodobě stabilní a dosahuje až 2160 eur za metr čtvereční ročně. Mezi trojici nejdražších míst metropole patří i Václavské náměstí a luxusně orientovaná Pařížská.

"Oproti hlavním nákupním třídám v Budapešti (Váci utca), Varšavě (Nowy Swiat) a Bratislavě (Obchodná ulica) má Praha zásadní výhodu v přítomnosti turisticky velmi atraktivního historického města," říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí maloobchodního týmu Cushman & Wakefield pro ČR a SR.

Deset nejdražších nákupních ulic světa

(každá země zastoupena svojí nejdražší lokalitou)
Lokalita Město Roční nájem
1. Causeway Bay Hongkong 24983 eur/m2
2. Pátá Avenue New York 20702 eur/m2
3. Avenue des Champs Elysées Paříž 13255 eur/m2
4. New Bond Street Londýn 8666 eur/m2
5. Ginza Tokio 8152 eur/m2
6. Via Montenapoleone Milán 7500 eur/m2
7. Bahnhofstrasse Curych 7236 eur/m2
8. Pitt Street Mall Sydney 7042 eur/m2
9. Myeongdong Soul 6063 eur/m2
10. Kohlmarkt Vídeň 4440 eur/m2
26. Na Prikope/Václavské nám. Praha 2160 eur/m2
42. Váci utca Budapešť 1080 eur/m2
45. Nowy Swiat Varšava 996 eur/m2
54. Nákupní centrum Bratislava 684 eur/m2

Zdroj: Cushman & Wakefield

Lokality Na Příkopě, Václavské náměstí i Pařížská jsou zároveň strukturou a koncentrací zastoupených značek oproti ostatním středoevropským metropolím ve výrazném předstihu.

Rostou i do sousedních ulic

Vedle růstu nájemného je podle něj patrná tendence rozšiřování "světových obchodů" do sousedních ulic jako Havířská, 28. října a na Národní třídu. Luxusní nákupní destinace Pařížské má patrný směr rozšíření do Široké, Železné či Dlouhé.

Mezi značky, které nedávno otevřely nebo plánují otevření svých reprezentativních obchodů v nejatraktivnějších lokalitách Prahy, patří například například Berschka (ze skupiny Inditex), Deichmann, Pandora, C&A, Tommy Hilfiger, z luxusních značek pak Jimmy Choo, Karen Milen nebo Tiffany&Co.

"Obchody, které jsou přímo provozovány mateřskými společnostmi, vytlačují z nejprestižnějších lokalit provozovatele franšízových a multibrandových konceptů. Koncový zákazník tím získá nejen přístup k širším aktuálním kolekcím, ale i cenová politika může být příznivější než u partnerských obchodů," upřesňuje Jan Voslář, vedoucí pronájmu jednotek v centrech měst.

Před čtvrtstoletím v Evropě vedl Mnichov

Nejdražší evropskou nákupní ulicí je pařížská ulice Champs-Elysées. Za posledních dvanáct měsíců vzrostlo nájemné na této adrese o téměř 40 procent na aktuálních 13 225 eur za metr čtvereční ročně.

Paříž tak za sebou s výrazným náskokem nechává londýnskou New Bond Street, která je čtvrtou nejdražší destinací světa.

Studie Hlavní nákupní ulice světa vyšla poprvé v roce 1988. Tenkrát se maloobchodní plochy pronajímaly nejdráž v New Yorku, následovány Mnichovem. Třetí příčka patřila Tokiu, čtvrtá byla Paříž a pátý Londýn.

 

Právě se děje

Další zprávy