Nejcennější značky světa. Projděte si nový žebříček

Ekonomika Ekonomika
30. 9. 2013 16:45
Coca-Cola přišla po třinácti letech o první místo
Foto: Reuters

New York - Poprvé po třinácti letech není nejcennější značkou světa Coca-Cola. Alespoň podle nejnovějšího žebříčku konzultační společnosti Interbrand. Přeskočily ji dvě technologické firmy - Apple a Google.

Hodnota značky Apple stoupla během posledního roku o 28 procent na 98,32 miliardy dolarů, tedy téměř dva biliony korun. Ještě před dvěma lety přitom skončila společnost na osmém místě.

K ohodnocení značek využívá Interbrand vzorec kombinující budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Také další dvě místa v první pětce patří technologickým značkám - IBM a Microsoftu. Technologické firmy patří také mezi největší skokany oproti loňskému roku. Facebook si polepšil o 43 procent a patří mu 52. místo, celkově druhý Google přidal oproti loňsku 34 procent.

Výrazně se zlepšily také značky Prada (o 30 procent na 72. místo), již zmíněný Apple (o 28 procent na 1. místo) a Amazon (o 27 procent na 19. místo). Naopak výrazný propad - o 65 procent na 57. místo - zaznamenala Nokia.

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na osmé příčce. První evropskou značkou je Mercedes-Benz na 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. V seznamu 100 nejhodnotnějších značek je více než polovina (54) z USA, z Evropy pochází 31.

Nováčky nebo navrátilci v první stovce žebříčku jsou Discovery (70. místo), Duracell (85. místo) a Chevrolet (89. místo).

Mezi obory se nejvíce daří automobilovým značkám (14 zástupců v první stovce) a technologiím (jedenáct).

"Konkurenční" žebříček zveřejňuje společnost Millward Brown. Letos v květnu uvedla, že nejcennější značkou světa zůstává Apple, následují Google a IBM. Do první desítky se mezi americké značky vměstnala i čínská společnost China Mobile. V Evropě je nejcennější značkou Vodafone

Nejcennější značky světa v roce 2013

Značka Sektor Hodnota Meziroční změna
1. Apple Technologie 98 316 mld. USD 28%
2. Google Technologie 93 291 mld. USD 34%
3. Coca-Cola Nápoje 79 213 mld. USD 2%
4. IBM Business Services 78 808 mld. USD 4%
5. Microsoft Technologie 59 546 mld. USD 3%
6. GE Různé 46 947 mld. USD 7%
7. McDonald's Restaurace 41 992 mld. USD 5%
8. Samsung Technologie 39 610 mld. USD 20%
9. Intel Technologie 37 257 mld. USD -5%
10. Toyota Automobily 35 346 mld. USD 17%
11. Mercedes-Benz Automobily 31 904 mld. USD 6%
12. BMW Automobily 31 839 mld. USD 10%
13. Cisco Technologie 29 053 mld. USD 7%
14. Disney Média 28 147 mld. USD 3%
15. HP Technologie 25 843 mld. USD -1%
16. Gillette Rychloobrátkové zboží 25 105 mld. USD 1%
17. Louis Vuitton Luxus 24 893 mld. USD 6%
18. Oracle Technologie 24 088 mld. USD 9%
19. Amazon Obchod 23 620 mld. USD 27%
20. Honda Automobily 18 490 mld. USD 7%
21. H&M Móda 18 168 mld. USD 10%
22. Pepsi Nápoje 17 892 mld. USD 8%
23. American Express Finance 17 646 mld. USD 12%
24. Nike Sportovní zboží 17 085 mld. USD 13%
25. SAP Technologie 16 676 mld. USD 7%
26. IKEA Nábytek 13 818 mld. USD 8%
27. UPS Doprava 13 763 mld. USD 5%
28. eBay Obchod 13 162 mld. USD 20%
29. Pampers Rychloobrátkové zboží 13 035 mld. USD 15%
30. Kellogg's Rychloobrátkové zboží 12 987 mld. USD 8%

 

Právě se děje

Další zprávy