reklama
 
 

Na značku Klasa snadněji dosáhnou menší firmy, administrativa se zjednoduší

AKTUALIZOVÁNO 25. 1. 2017
Ministerstvo zemědělství od února změní pravidla tak, aby na značku snáze dosáhly malé a střední firmy. Sníží se ale jen nároky na administrativu, nikoliv na kvalitu potravin.

Praha - Administrativní povinnosti pro získání potravinářské značky k se od února zjednoduší. "Měly by tak na ni snáze dosáhnout malé a střední firmy," řekl dnes ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Nároky na kvalitu potravin zůstanou stejné.

"Zatímco doposud nesměly být protokoly starší tří měsíců a u masných výrobků dokonce 1,5 měsíce, nově se tato doba prodlužuje na čtyři měsíce. Sníží se i celková administrativa, místo současných čtyř formulářů postačí nově žadatelům dva," řekl Jurečka.

V současnosti má značku, která se uděluje na tři roky, přes 200 výrobců na 1038 potravinách.

Podle průzkumu, který pro ministerstvo udělala agentura GfK, si lidé kupují potraviny se značkou Klasa častěji.

Zatímco v roce 2015 si koupilo výrobek Klasa 26 procent zákazníků, v loňském roce to bylo o deset procentních bodů více, zjistila GfK.

"Zároveň se ukazuje, že zákazníci jsou ochotni si za kvalitnější výrobky připlatit," dodává Zdeněk Skála, ředitel výzkumu pro maloobchod v GfK. 

Klasa se podle průzkumu dostala mezi deset nejznámějších značek - zařadila se mimo jiné mezi Kofolu, Škodu Auto nebo Českou spořitelnu. 

Ministr tvrdí, že potravináři o možnost používat značku stojí. "Kdyby to pro ně nemělo smysl, tak by nepostupovali celý administrativní proces, a i vyšší nároky," dodal ministr.

Dozorové orgány dlouhodobě nachází menší množství pochybení u potravin se značkou kvality. Podle Viery Šedivé, náměstkyně pro řízení sekce potravinářských výrob na ministerstvu zemědělství, má v České republice během kontrol problém přibližně dvacet procent potravin. "Ale pouze jedno procento těch, které drží známku Klasa, má nějaký nedostatek," vysvětluje.

Stát nyní také zakončil soutěž, ve které lidé posílali loga kvality vystřihovaná z potravin, odměnou za to mohli dostat jízdní kolo, kuchyňské roboty nebo poukaz na prodloužený víkend na farmě. Lidé poslali přes 102 000 herních karet s více než třemi miliony log. Samotná soutěž měla podle předchozích odhadů stát 32 milionů korun.

Za dvouletou propagaci značky stát platí 298 milionů korun. Reklamní kampaně v resortu ministerstva zemědělství čelily dlouhodobé kritice, například od Nejvyššího kontrolního úřadu.

Kvalitu a původ českých potravin chrání mnoho tuzemských log, která uděluje stát, oborové organizace i občanská sdružení. Mezi nejdůležitější patří Klasa, Regionální potravina či Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou.

Kvalitu potravin u Klasy posuzuje odborná komise složená ze zástupců ministerstva zemědělství, SZIF, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy, vysokých škol, výrobců potravin a spotřebitelů.

Logo Regionální potravina pak například zajišťuje, že byl produkt vyrobený v konkrétním kraji ze surovin domácí produkce. Projekt má podpořit lokální producenty a motivovat zákazníky k vyhledávání nejlepších krajských výrobků.

autoři: ČTK, Kateřina Šefrová | 25. 1. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama