reklama
 
 

Na Západě je klidněji: Srovnání tuzemské a německé STK

29. 7. 2013 5:30
Německá STK může odjet i za automobilem. Vše se vejde do kufru

Pokud se k povinné technické kontrole osobních aut přistupuje podobným způsobem, jsou i podobné výsledky a nezáleží na tom, zda automobil podstoupí tuto kontrolu na stanici v Česku, nebo v Německu.

Takové jsou závěry odborníků a přesvědčil se o tom osobně i redaktor online deníku Aktuálně.cz, který sledoval průběh a metodiku kontrol několika vozidel nejprve v Praze na Černém Mostě a pak v německému Göttingenu.

Obě stanice provozuje organizace TÜV Nord. Pražská stanice eviduje průměrnou úspěšnost vozů, které získají povolení k dalšímu provozu na komunikacích, 86 procent, v Německu je to velice obdobné. Šance na úspěšné absolvování kontroly na první pokus je zhruba 89 procent. Všechny stanice provozované TÜV Nord v Německu pak mají statistický průměr úspěšného absolvování na první pokus 85 procent.

Nepotvrzuje se tedy často tradované, že v Česku, aby auta získala patřičnou nálepku, automobil třeba vůbec nemusí kontrolu na STK absolvovat, nebo je to jen velmi formální záležitost.

Jak je to jinde, to samozřejmě nevím, i když člověk se sem tam něco doslechne," říká vedoucí STK TÜV v Praze Eduard Žižkovský. U nás skutečně projde je to auto, které je v náležitém technickém stavu," dodává rozhodně. Podle něho ale pražské číslo příliš nevypovídá o tom, jak skutečně STK v Česku fungují. Jednak jsou v Praze v průměru mladší automobily než  ve zbytku republiky a také motoristé, kteří musí na kontrolu a jsou si vědomi toho, že jejich vůz není naprosto bez závad, chtějí kontrolu absolvovat jinde než právě ve stanici TÜV na Černém Mostě. Například si tam už sami pořizují obrazovou dokumentaci kontrolovaných vozů, což legislativa zatím ještě nenařizuje.

STK přijede za autem

Největší rozdíl, kterého si  lze povšimnout během návštěvy stanic v Česku a v Německu, je komfort pro motoristu. Kontrola v Německu je o něco rychlejší, trvá do třiceti minut (v Česku na STK na Černém Mostě je to 10-15 minut strávených při kontrole emisí a dalších dvacet minut na samotné lince STK. Navíc motorista musí mezi oběma pracovišti přejíždět). Například v Göttingenu dokonce motoristovi garantují, že pokud se objedná na příslušnou hodinu (telefonem či e-mailem) a nepřijde na řadu v toleranci do deseti minut, má celou kontrolu zdarma.

Ještě komfortnější je ale možnost absolvovat technickou kontrolu přímo v odborném servisu, kde vlastníkovi vůz předem zkontrolují a případně opraví.

Toto je velmi oblíbená možnost a u nás tak činí zhruba 65 procent majitelů aut, kteří mají předepsaný termín technické kontroly," uvádí Andreas Köhl z centrály TÜV Nord Mobilität. Pro tyto případy mají technici na německých STK speciální kufr, v němž je počítač i s tiskárnou k vytištění protokolu. Využívají se měřicí zařízení servisů,  protože ty musí být certifikované.

Komfortnější je německá stanice i pro zaměstnané techniky. Zatímco v Česku musí při kontrole podvozkových skupin vozidla vlézt do stísněné pracovní jámy, v Německu auto komfortně zvednou do požadované výšky na zvedáku. Přímo na něm se pak pomocí speciálního zařízení kontrolují i přípustné vůle.

Pro úplnost dodejme, že v Německu má majitel nového auta povinnost absolvovat kontrolu již po třech letech od jeho přihlášení do provozu, zatímco v Česku je to až po čtyřech letech. Další kontroly se pak stejně jako u nás konají každé dva následující roky.

Za rok a půl zkontrolují i stabilizaci

V Německu se poslední aktualizace okruhu závad odehrála v loňském roce. Nyní se mimo jiné kontrolují i elektronické systémy obvykle tak, zda jsou funkční kontrolky na přístrojové desce a zda se rozsvěcují a zhasínají tak, jak předepisuje výrobce vozu.  Techniky zajímá i funkčnost vypínače airbagu spolujezdce.

Od roku 2015 se bude (u vozidel, která systém mají ve výbavě) povinně kontrolovat i funkčnost elektronického stabilizačního systému. To pro nás znamená investici do koupě potřebného přístrojového vybavení," dodává Kohl.

Nejčastější závady u automobilů kontrolovaných v Německu jsou obdobné jako v Česku. Jde tedy o řízení, světla, brzdy či pneumatiky. Jen málo se vyskytuje například koroze. Dnešní automobily mají tak dobrou antikorozní ochranu, že do stáří šesti až osmi let se koroze prakticky nevyskytuje. A pokud ano, tak jen povrchová, počínající, která se nepočítá za vážnou závadu," vysvětluje Žižkovský.

V Německu jsme se také ptali, zda se setkávají s případy korupce souvisejícími s činností stanic technické kontroly. Víme o jednom. Je to ale poněkud kuriózní záležitost a německy specifická," říká Köhl.

Němečtí důchodci si totiž svá auta často odvážejí na různé středomořské ostrovy, kde je nechávají i přes zimu. Pak se jim ale moc nechce nákladně převážet auta zpět do Německa na technickou kontrolu. Toho využili nějací technici, kteří ukradli celé plato nálepek a odvezli je na Mallorcu. Jenže se nechali snadno chytit. Už v letištní hale tímto platem s nálepkami veřejně mávali, čímž na sebe připoutali pozornost jednoho kriminálního policisty, který ve stejném letadle letěl na dovolenou."

autor: Radek Pecák | 29. 7. 2013 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama