Na Západě je klidněji: Srovnání tuzemské a německé STK

Radek Pecák Radek Pecák
29. 7. 2013 5:30
Německá STK může odjet i za automobilem. Vše se vejde do kufru
 Jak české, tak německé mají jedno stejné - modrou...
 Jak české, tak německé mají jedno stejné - modrou... | Foto: Aktuálně.cz

Pokud se k povinné technické kontrole osobních aut přistupuje podobným způsobem, jsou i podobné výsledky a nezáleží na tom, zda automobil podstoupí tuto kontrolu na stanici v Česku, nebo v Německu.

Takové jsou závěry odborníků a přesvědčil se o tom osobně i redaktor online deníku Aktuálně.cz, který sledoval průběh a metodiku kontrol několika vozidel nejprve v Praze na Černém Mostě a pak v německému Göttingenu.

Obě stanice provozuje organizace TÜV Nord. Pražská stanice eviduje průměrnou úspěšnost vozů, které získají povolení k dalšímu provozu na komunikacích, 86 procent, v Německu je to velice obdobné. Šance na úspěšné absolvování kontroly na první pokus je zhruba 89 procent. Všechny stanice provozované TÜV Nord v Německu pak mají statistický průměr úspěšného absolvování na první pokus 85 procent.

Nepotvrzuje se tedy často tradované, že v Česku, aby auta získala patřičnou nálepku, automobil třeba vůbec nemusí kontrolu na STK absolvovat, nebo je to jen velmi formální záležitost.

Jak je to jinde, to samozřejmě nevím, i když člověk se sem tam něco doslechne," říká vedoucí STK TÜV v Praze Eduard Žižkovský. U nás skutečně projde je to auto, které je v náležitém technickém stavu," dodává rozhodně. Podle něho ale pražské číslo příliš nevypovídá o tom, jak skutečně STK v Česku fungují. Jednak jsou v Praze v průměru mladší automobily než  ve zbytku republiky a také motoristé, kteří musí na kontrolu a jsou si vědomi toho, že jejich vůz není naprosto bez závad, chtějí kontrolu absolvovat jinde než právě ve stanici TÜV na Černém Mostě. Například si tam už sami pořizují obrazovou dokumentaci kontrolovaných vozů, což legislativa zatím ještě nenařizuje.

STK přijede za autem

Největší rozdíl, kterého si  lze povšimnout během návštěvy stanic v Česku a v Německu, je komfort pro motoristu. Kontrola v Německu je o něco rychlejší, trvá do třiceti minut (v Česku na STK na Černém Mostě je to 10-15 minut strávených při kontrole emisí a dalších dvacet minut na samotné lince STK. Navíc motorista musí mezi oběma pracovišti přejíždět). Například v Göttingenu dokonce motoristovi garantují, že pokud se objedná na příslušnou hodinu (telefonem či e-mailem) a nepřijde na řadu v toleranci do deseti minut, má celou kontrolu zdarma.

Ještě komfortnější je ale možnost absolvovat technickou kontrolu přímo v odborném servisu, kde vlastníkovi vůz předem zkontrolují a případně opraví.

Toto je velmi oblíbená možnost a u nás tak činí zhruba 65 procent majitelů aut, kteří mají předepsaný termín technické kontroly," uvádí Andreas Köhl z centrály TÜV Nord Mobilität. Pro tyto případy mají technici na německých STK speciální kufr, v němž je počítač i s tiskárnou k vytištění protokolu. Využívají se měřicí zařízení servisů,  protože ty musí být certifikované.

Komfortnější je německá stanice i pro zaměstnané techniky. Zatímco v Česku musí při kontrole podvozkových skupin vozidla vlézt do stísněné pracovní jámy, v Německu auto komfortně zvednou do požadované výšky na zvedáku. Přímo na něm se pak pomocí speciálního zařízení kontrolují i přípustné vůle.

Pro úplnost dodejme, že v Německu má majitel nového auta povinnost absolvovat kontrolu již po třech letech od jeho přihlášení do provozu, zatímco v Česku je to až po čtyřech letech. Další kontroly se pak stejně jako u nás konají každé dva následující roky.

Za rok a půl zkontrolují i stabilizaci

V Německu se poslední aktualizace okruhu závad odehrála v loňském roce. Nyní se mimo jiné kontrolují i elektronické systémy obvykle tak, zda jsou funkční kontrolky na přístrojové desce a zda se rozsvěcují a zhasínají tak, jak předepisuje výrobce vozu.  Techniky zajímá i funkčnost vypínače airbagu spolujezdce.

Od roku 2015 se bude (u vozidel, která systém mají ve výbavě) povinně kontrolovat i funkčnost elektronického stabilizačního systému. To pro nás znamená investici do koupě potřebného přístrojového vybavení," dodává Kohl.

Nejčastější závady u automobilů kontrolovaných v Německu jsou obdobné jako v Česku. Jde tedy o řízení, světla, brzdy či pneumatiky. Jen málo se vyskytuje například koroze. Dnešní automobily mají tak dobrou antikorozní ochranu, že do stáří šesti až osmi let se koroze prakticky nevyskytuje. A pokud ano, tak jen povrchová, počínající, která se nepočítá za vážnou závadu," vysvětluje Žižkovský.

V Německu jsme se také ptali, zda se setkávají s případy korupce souvisejícími s činností stanic technické kontroly. Víme o jednom. Je to ale poněkud kuriózní záležitost a německy specifická," říká Köhl.

Němečtí důchodci si totiž svá auta často odvážejí na různé středomořské ostrovy, kde je nechávají i přes zimu. Pak se jim ale moc nechce nákladně převážet auta zpět do Německa na technickou kontrolu. Toho využili nějací technici, kteří ukradli celé plato nálepek a odvezli je na Mallorcu. Jenže se nechali snadno chytit. Už v letištní hale tímto platem s nálepkami veřejně mávali, čímž na sebe připoutali pozornost jednoho kriminálního policisty, který ve stejném letadle letěl na dovolenou."

 

Právě se děje

před 5 minutami

Cizinci, kteří v Praze brutálně napadli číšníka, si odsedí pět let ve vězení

Bratři Nahviovi z Nizozemska si odpykají 5,5 roku a pět let za napadení číšníka. Podle vrchního soudu spáchali ublížení na zdraví, ne pokus o vraždu.

Zdroj: ČTK
před 12 minutami

Pietní místo na Betramce popeláři uklidili, vzkazy a dárky si rodina ponechá

Svíce a květiny, které lidé v uplynulých dnech přinesli před dům zesnulého zpěváka Karla Gotta v pražské ulici Nad Bertramkou, byly v noci na pondělí uklizeny. Úklid veřejné komunikace měl původně začít v pondělí, na přání rodiny byl ale termín odložen. Gottova rodina večer informovala, že vzkazy a dárky z pietního místa před vilou si ponechá, další využití svící a květin zvažovala.

"Vzkazy a dárky si rodina ponechá jako památku, stejně jako svíce a část květin, a zvažuje několik možností, jak je ještě využít, aby nesly vzpomínku na odchod Karla Gotta," napsala v pondělí na oficiálních stránkách zpěváka jeho mluvčí Aneta Stolzová.

V pondělí bylo již uklizeno i pietní místo v Kinského zahradě, které magistrát zřídil po dohodě s rodinou a bylo otevřeno do nedělní půlnoci.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Czech Point bude od 25. října mimo provoz, odstávka potrvá tři dny

Informační systém Czech Point, ze kterého lze získat například výpis z katastru nemovitostí či rejstříku trestů, bude kvůli přechodu na nové technické vybavení od příštího pátku tři dny mimo provoz. Na jeho kontaktních místech si lidé nebudou moci pořídit žádný výpis ani využít žádnou jinou službu od 25. října 20:00 do 29. října 06:00. Na webu systému to uvedlo ministerstvo vnitra, které projekt řídí. Lidem doporučuje, aby si potřebné výpisy obstarali mimo uvedenou dobu.

Podle vnitra v době odstávky Czech Point nebude v provozu ani úřednický [email protected] a nebude možné se prostřednictvím služby JIP/KAAS přihlásit do řady agendových informačních systémů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy