Na silnice a železnice půjde přes 86 miliard. Podívejte se, kde se bude stavět

ČTK ČTK
11. 9. 2018 12:46
Celkem stát příští rok zahájí práce na opravě nebo stavbě skoro 125 kilometrů dálnic. Nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Stát příští rok vydá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na stavbu a opravy tuzemských silnic a železnic 86,3 miliardy korun. To je téměř o 14 miliard korun více než v letošním roce, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Většina peněz bude směřovat na dálnice a silnice.

Silničáři plánují v roce 2019 zahájit práce na 17 úsecích dálnic a dalších 21 místech silnic I. třídy. Celkem tak stát příští rok zahájí práce na opravě nebo stavbě skoro 125 kilometrů dálnic. Většina z nich by měla být hotova nejpozději do roku 2023.

Nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1. Vedle modernizace dalších úseků mezi Prahou a Brnem začnou práce i na novém úseku z Říkovic do Přerova. Na ten příští rok stát poskytne zhruba osm miliard korun.

Velká část investic zamíří také na stavbu dálnice D3, konkrétně na úseky Úsilné-Hodějovice a Hodějovice-Třebonín, které dohromady vyjdou na téměř 16 miliard korun. Velmi živo by mělo také na dálnicích D7, D35, D46, D48, D49 a D52.

Menší balík peněz by měl směřovat na železnici. Největší připravované investice poputují na optimalizací úseků v okolí Prahy, konkrétně úseky Mstětice-Praha Vysočany a Praha Smíchov-Černošice. Pokračovat bude například také modernizace trati Veselí nad Lužnicí-Tábor.

Rozpočet SFDI zatím stále nezahrnuje peníze na krajské silnice. Stát v minulých letech poskytoval krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun. Ministerstvo proto chce v současnosti vytvořit systém, který by zajistil financování silnic II. a III. tříd ve výši čtyř miliard korun ročně.

Podle loňské prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla výstavba dálnic v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout.

Rozpočet ministerstva dopravy, který zahrnuje i SFDI, dostala aktuálně k projednání vláda. Ta by jej v rámci návrhu státního rozpočtu měla do konce září předložit k projednání poslancům.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Kouč italských mistrů světa Lippi ukončil kariéru

Strůjce italského triumfu na fotbalovém mistrovství světa v roce 2006 Marcello Lippi ukončil trenérskou kariéru. Naposledy vedl do loňského listopadu reprezentaci Číny, ale další angažmá už hledat nebude. Jinou práci ve fotbalovém prostředí nicméně dvaasedmdesátiletý uznávaný kouč nevyloučil.

"Co se týče trenérského řemesla, tak s tím je definitivně konec. Skutečně," řekl Lippi pro RadioSportiva. "Stačilo to. Možná bych mohl být užitečný v jiné funkci, uvidíme. Do jara ale nic," dodal kouč, který s Italy slavil zlato před 14 lety na MS v Německu.

Lippi do roku 2010 působil výhradně v rodné Itálii. S Juventusem získal pětkrát domácí titul a vyhrál i Ligu mistrů. Po odchodu do Číny ovládl tamní soutěž s klubem Kuang-čou a následně neodolal lukrativní nabídce převzít čínský národní tým. Druhé angažmá u něj však ukončil už po čtyřech soutěžních zápasech.

Další zprávy