Na silnice a železnice půjde přes 86 miliard. Podívejte se, kde se bude stavět

ČTK ČTK
11. 9. 2018 12:46
Celkem stát příští rok zahájí práce na opravě nebo stavbě skoro 125 kilometrů dálnic. Nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Stát příští rok vydá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na stavbu a opravy tuzemských silnic a železnic 86,3 miliardy korun. To je téměř o 14 miliard korun více než v letošním roce, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Většina peněz bude směřovat na dálnice a silnice.

Silničáři plánují v roce 2019 zahájit práce na 17 úsecích dálnic a dalších 21 místech silnic I. třídy. Celkem tak stát příští rok zahájí práce na opravě nebo stavbě skoro 125 kilometrů dálnic. Většina z nich by měla být hotova nejpozději do roku 2023.

Nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1. Vedle modernizace dalších úseků mezi Prahou a Brnem začnou práce i na novém úseku z Říkovic do Přerova. Na ten příští rok stát poskytne zhruba osm miliard korun.

Velká část investic zamíří také na stavbu dálnice D3, konkrétně na úseky Úsilné-Hodějovice a Hodějovice-Třebonín, které dohromady vyjdou na téměř 16 miliard korun. Velmi živo by mělo také na dálnicích D7, D35, D46, D48, D49 a D52.

Menší balík peněz by měl směřovat na železnici. Největší připravované investice poputují na optimalizací úseků v okolí Prahy, konkrétně úseky Mstětice-Praha Vysočany a Praha Smíchov-Černošice. Pokračovat bude například také modernizace trati Veselí nad Lužnicí-Tábor.

Rozpočet SFDI zatím stále nezahrnuje peníze na krajské silnice. Stát v minulých letech poskytoval krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun. Ministerstvo proto chce v současnosti vytvořit systém, který by zajistil financování silnic II. a III. tříd ve výši čtyř miliard korun ročně.

Podle loňské prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla výstavba dálnic v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout.

Rozpočet ministerstva dopravy, který zahrnuje i SFDI, dostala aktuálně k projednání vláda. Ta by jej v rámci návrhu státního rozpočtu měla do konce září předložit k projednání poslancům.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Halové mistrovství světa v atletice se kvůli koronaviru odkládá na příští rok

Halové mistrovství světa v atletice se letos neuskuteční. Mezinárodní federace se kvůli epidemii nového typu koronaviru v Číně dohodla s pořadateli v Nan-ťingu na odložení šampionátu na rok 2021. Světová atletika to oznámila na svém webu. V Nan-ťingu se mělo o světové medaile bojovat od 13. do 15. března.

Federace dala přednost radikálnímu řešení a šampionát rovnou zrušila, místo aby jej přeložila do jiného dějiště. Vysvětlila to nejistou situací a obavami z šíření viru mimo Čínu, což by později mohlo vést k dalšímu odkladu termínu. Světová atletika učinila rozhodnutí na doporučení lékařské komise, jež situaci konzultovala se světovou zdravotnickou organizací WHO.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Slovenští autodopravci oznámili ukončení blokád hranic

Unie autodopravců Slovenska ve středu večer oznámila, že ukončila protestní shromáždění na hraničních přechodech. Uvedla, že tak učinila po zákroku policie. Dopravci od úterý znovu blokovali mimo jiné některé hraniční přechody s Českem. Jejich protesty na hranicích zkomplikovaly například výrobu ve slovenské továrně francouzské automobilky PSA, které vázly dodávky ze zahraničí.

Slovenská vláda nepřistoupila v plné míře na požadavky unie ohledně výrazného snížení silniční daně a také zvýšení slev z mýtného. V obou těchto oblastech ale učinila ústupky, na nichž se dnes zástupci ministerstev dopravy a financí dohodli s větší organizací autodopravců Česmad Slovakia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy