Chaos se nekoná. Největší problém kvůli mýtu si způsobují sami řidiči kamionů

ČTK ČTK
Aktualizováno 2. 12. 2019 10:26
Nejhorší předpoklady, které kvůli zavedení nového mýtného systému hovořily až o desetikilometrové koloně kamionů na dálnici z Bratislavy do Brna před vjezdem do Česka, se nenaplnily. Na bývalém hraničním přechodu v Lanžhotě se délka kolony mění, ale dosahuje vždy jen stovek metrů. Z pondělního provozu měli obavu jak policisté, tak provozovatel systému.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Situace u Lanžhota byla bez komplikací po celou neděli. Doprava zhoustla po 22:00, kdy v Česku i na Slovensku skončil nedělní zákaz jízdy kamionů. Kolony se chvílemi tvořily i kvůli špatnému parkování kamionů. Někteří řidiči podle zpravodaje ČTK zablokovali průjezd, když odešli z auta vyřídit si registraci, aniž by se starali o řadu kamionů za sebou.

Ráno tak měla kolona až dva kilometry, před 10:00 asi jen 300 metrů. Odbavení řidičů probíhá rychle, bez větších front a v klidu, řekl ČTK na místě mluvčí firmy CzechToll Miroslav Beneš.

Po dojezdu do kolony řidiči čekají nevýše desítky minut, než dostanou palubní jednotku. Největším problémem řidičů se ukazuje jazyková bariéra, mnozí podle Beneše neovládají v angličtině ani základní fráze a domluva s nimi je složitější.

"Nicméně když je řidič připravený a má všechny potřebné, registrace a výdej palubní jednotky trvá pět minut. V obtížnějších případech, kdy řidič není vůbec připravený a informovaný, to trvá 20 minut. Někteří řidiči už registrovaní jsou a pouze si jedou vyzvednout jednotku, nenechali si ji poslat," řekl Beneš.

Důvodem, proč řidiči neměli jednotku předem, je jednoduchý. Majitel auta či firmy to nechtěl řešit v předstihu a pouze řekl řidičům, ať si vyřídí přechod na nové mýto při vjezdu do Česka. Mnozí řidič v kabině vozí i desítku různých palubních jednotek, aby mohli jezdit po evropských dálnicích.

Velké parkoviště v Lanžhotě bylo plné především kamionů z Balkánu, tedy z Rumunska, Bulharska, Srbska, ale také z Maďarska či Slovinska. Díky dopravní policii nebránily kamiony průjezdu aut na dálnici, provoz byl zcela plynulý, a řidiči bez problémů najížděli na parkovací místa, kterých bylo po celé brzké dopoledne dostatek.

Palubní jednotky vydávali pracovníci jak ve dvou mobilních místech, tedy v dodávkách, tak v pevném výdejním místě. Jedna mobilní výdejna byla navíc na cestě z Bohumína, kde už nebyla tolik potřeba. "Ten nejhorší nápor čekáme během prvních tří dnů, ale mobilní výdejní místa tu budou, dokud bude riziko tvorby kolon. Může to být až dva týdny," řekl Beneš.

Nový satelitní systém mýtného platí v Česku od neděle a je levnější na provoz než dosavadní mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Video: Ťok byl symbolem, Babišova pohádka o skvělých manažerech končí, říká Honzejk

Pro Dana Ťoka to nebylo jednoduchých pět let, čelil tlaku ze strany společnosti Kapsch i komunistů, upozorňuje Petr Honzejk z Hospodářských novin. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy