Místo lidí nastupují stroje. Tak firmy žijí Průmyslem 4.0

Tereza Holanová Tereza Holanová
4. 9. 2015 6:40
První zárodky čtvrté průmyslové revoluce zvané též Průmysl 4.0 jsou vidět i v Česku. Přestože stále více práce převezmou po lidech roboti, zástupci firem tvrdí, že to k velkému propouštění nepovede. Naopak šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula hrozí, že Práce 4.0 - jak je "digitální revoluce" také označována - ohrožuje v Česku až čtyřicet procent pracovních míst.
Svařovna v TPCA. Ilustrační foto
Svařovna v TPCA. Ilustrační foto | Foto: TPCA

Praha, Kolín - Při průchodu svařovnou automobilky TPCA u středočeského Kolína se musíte co chvíli zastavit na červené "stopce" a rozhlédnout se, zda je volno. Ze strany totiž často právě vyjíždí vozítko naložené řadou dveří. Nikdo jej neřídí. Pokud se mu dostanete do cesty, zastaví jej automatické čidlo. Můžete tak ale narušit rytmus výroby.

Dopravníky AGV jezdí po magnetických páscích a jsou naprogramované. Přesně vědí, kam a komu dovézt díly, na jak dlouho se přesně zastavit, kdy bude dělník hotov a kdy k němu vyrazí další vozík.

Vidíme jeden z mnoha zárodků čtvrté průmyslové revoluce zvané též Průmysl 4.0. Její základní princip je jednoduchý: digitalizace, propojení a kontrola výroby přes internet a nahrazování manuální práce stroji. Ty zvládnou stejný úkol mnohdy rychleji a přesněji než dělník.

Co přinese Průmysl 4.0

Díky další automatizaci a digitalizaci výroby dokážou firmy dodávat zboží na trh levněji a ve větším množství. Zaměstnanci s nízkou kvalifikací se ale musí připravit na to, že zřejmě přijdou o místo. Jejich práci totiž v mnoha případech zvládnou stroje.

Příkladem jsou svářecí roboti neboli "ramena", která svářejí karosérie aut a za den zvládnou několik set tisíc svárů s přesností na desetinu milimetru. Podobně asi pětimetrové rameno zvané Godzilla, které se nachází jen o pár desítek metrů dál. Tento obrovský robot zvedá již svařené karoserie a posílá je do lakovny.

O průběhu výroby se v reálném čase dozvídají dodavatelé. Přímo ve svařovně pak o tom informují všudypřítomné tabule zvané andony. Pokud je na daném stanovišti vše v pořádku, svítí jeho číslo zeleně. V opačném případě začne oranžově blikat, případně přepne na červenou. Svařovnou se navíc rozléhají melodie připomínající zvuk z videoher z devadesátých let, které zřetelně slyšíte i přes ochranné špunty do uší. "Každé stanoviště má svoji vlastní, takže mistr podle ní hned pozná, že se něco děje," vysvětluje mluvčí TPCA Marek Hovorka.

Nikoho nepropouštíme

Pokud jde o "digitální revoluci", je právě automobilový průmysl před ostatními odvětvími napřed. Dramatický zlom, při němž by se v továrně náhle objevily desítky robotů a lidští dělníci kvůli tomu hromadně přišli o práci, ale automobilka neplánuje. V TPCA loni podle výroční zprávy pracovalo 2528 kmenových zaměstnanců, kromě toho firma navíc využívá agenturní pracovníky. Dělníků je dost i ve svařovně - některé operace musí provádět stále lidé, kromě toho je nutné hlídat stroje.

Před propouštěním nicméně varuje třeba šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Kvůli Práci 4.0, jak je "digitální revoluce" také označována, je podle něj v Česku ohroženo až čtyřicet procent pracovních míst.

Mluvčí kolínské automobilky ale říká, že stroje zatím ročně "vystřídají" ne desítky, ale nejvýše jednotky zaměstnanců. Tito dělníci se pak přesouvají na místa, z nichž zrovna někdo odešel, nebo je firma posílá do "offline týmů". Zde řeší projekty, jak dál zkvalitnit a urychlit výrobu. Podle mluvčího TPCA na to stačí rekvalifikace, kterou dělníci podstoupí přímo v továrně.

Místo propouštění tak bude mít nejen TPCA podle Hovorky v příštích letech spíše problém s hledáním nových zaměstnanců, kteří dokážou náročnější stroje obsluhovat. Chybějí například výrobní inženýři a technici se znalostí cizích jazyků. Nyní má TPCA všechna potřebná místa obsazená, s pokračující digitalizací celé ekonomiky však podle něj bude hledání vhodných kandidátů stále náročnější.

Pomáhá vlastní škola

Se zárodky Průmyslu 4.0 se denně setkávají i zaměstnanci konkurenční Škody Auto. "Například v logistice používáme bezobslužné vozíky, automatizaci skladů nebo testujeme drony speciálně navržené pro logistické účely," vyjmenovává mluvčí Jana Bahníková. "Výrobu plánujeme prostřednictvím virtuálních technologií simulujících výrobní procesy," dodává.

Proti dalším automobilkám má Škoda výhodu, neboť si vychovává alespoň některé odborníky na své vlastní škole. Nemusí tak spoléhat jen na lobbování u politiků za větší podporu technického vzdělávání.

Na své střední odborné škole letos otevřela třeba maturitní obor Mechatronik IT. Na své vysoké škole pak Škoda Auto spolu s Unicorn College, která "dodá" vyučující předmětů z oblasti informačních technologií, připravují obor Podniková ekonomika a řízení informačních systémů. Obor by měl být otevřen příští podzim, aktuálně se čeká na stanovisko Akreditační komise.

Firmy bojují o techniky

S rostoucí automatizací má zkušenosti i energetický gigant ČEZ. "V oblasti výroby může být příkladem najíždění, odstavování a regulace výkonu vodních elektráren na takzvané Vltavské kaskádě. Je řízeno dálkovým ovládáním z centrálního dispečinku vodních elektráren, který je umístěn ve Štěchovicích," popisuje mluvčí Martin Schreier.

Podobně podle něj funguje obsluha výroben energie z obnovitelných zdrojů, které jsou řízené z dohledového centra v Hradci Králové. To má za úkol nepřetržitě hlídat dvě větrné, devatenáct vodních, dvanáct fotovoltaických elektráren a jednu bioplynovou stanici.

"Na dálku se sledují prvky a zařízení nízkého a vysokého napětí až do úrovně střídačů, meteorologická data, stav komunikačních linek, datové rozvody, a dokonce i stav zabezpečení objektů," vyjmenovává Schreier s tím, že závadu umí systém okamžitě nahlásit obsluze.

Kvůli této digitalizaci společnost potřebuje více systémových inženýrů, specialistů na správu a řízení sítí či specialistů jaderných technologií. "Samozřejmě, o ty dobré až vynikající je na trhu práce nouze. Pomáhá nám ale spolupráce se školami, takže vyloženě nedostatkem netrpíme," dodává Schreier. Část pracovníků ČEZ naopak kvůli zavádění nových technologií přestává potřebovat. "V rámci celé skupiny jde o nízké desítky lidí ročně," uvádí mluvčí s tím, že se pak firma primárně snaží nabídnout lidem rekvalifikaci a převést je na pozice, které vyžadují obdobné znalosti.

Stačí přeškolení

Práce 4.0 se netýká jen automobilek a průmyslových podniků. Její zárodky už jsou viditelné i u dalších významných tuzemských zaměstnavatelů. Automatizované systémy začaly více nasazovat třeba České dráhy. "Využívají se v řízení vlaků, dále k odbavení cestujících, například e-shop," uvádí mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský.

Také on ale razantně odmítá, že by tyto systémy měly nahradit lidskou práci. "Zajišťují především bezpečnost drážní dopravy a její větší efektivitu," tvrdí mluvčí s tím, že tak lze jednodušeji a rychleji odbavovat cestující. Rušit pracovní místa dráhy podle něj kvůli tomu neplánují, zatím na nové systémy pouze přeškolují současné zaměstnance, tedy pokladní, průvodčí nebo strojvedoucí.

Automatizuje se také řízení železničního provozu. Ani zde to ale neznamená propouštění dosavadních zaměstnanců. "Výpravčí se stávají dispečery, projdou jen několikadenním kurzem, kde se naučí ovládat techniku. Stále ale musí umět naplánovat vlakovou cestu," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Vše bude propojené

Řadu prvků Průmyslu 4.0 lze vidět už i v Česku, po nástupu Průmyslu 4.0 mají všechny tvořit jeden velký systém. "Senzory, stroje, výrobky a informační systémy budou v rámci celého výrobního řetězce v každém podniku propojené. Díky internetovým protokolům si dokážou mezi sebou vyměňovat informace, analyzovat data, konfigurovat je, předcházet chybám a přizpůsobovat se změnám," uvádějí analytici Boston Consulting Group.

Ani pokladny se neobejdou bez lidí

Čtvrtá průmyslová revoluce se nevyhýbá ani maloobchodu. Typickým předvojem Průmyslu 4.0 jsou samoobslužné pokladny, na které lidé narazí třeba v řetězcích Tesco, Ikea, Globus nebo Kaufland. Podle mluvčího posledního zmíněného řetězce Michala Šperla ale jde jen o doplněk a větší část zákazníků stále vyžaduje "lidskou ruku".

U automatických pokladen musí navíc stát někdo, kdo lidem případně s "markováním" zboží pomůže. Obsluha musí také schválit nákup alkoholu nebo cigaret. Stejně tak se občas například stane, že některé zboží v nabídce automatických pokladen chybí a je nutné jej zadat ručně. Podle Šperla navíc pokladních či skladníků "není nikdy dost".

Experti i přímo zástupci firem zdůrazňují, že samotný Průmysl 4.0 se prosazuje v Česku jen velmi postupně. Například digitalizace je totiž jen jednou ze součástí čtvrté průmyslové revoluce. Kompletní přechod do stádia, kdy budou mít všechny stroje, výrobky či místnosti vlastní čipy, díky nimž je půjde kontrolovat a řídit přes internet, nastane až v příštích patnácti až dvaceti letech. "Od digitalizace k Průmyslu 4.0 vede ještě hodně daleká a náročná cesta," shrnuje Vladimír Mařík, který vede Český institut informatiky robotiky a kybernetiky.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 7 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 7 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy