Ministr Havlíček zruší zakázku na supervizora mýta. Chce ji svěřit státnímu Cendisu

ČTK ČTK
Aktualizováno 3. 2. 2020 1:05
Ministerstvo dopravy zastaví zakázku na supervizora mýtného systému, kterou původně získala společnost CGI. Kontrolu mýta stát nejspíš svěří státnímu podniku Cendis. Na twitteru to v neděli večer oznámil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj tím stát ušetří. Zakázku v týdnu posvětil antimonopolní úřad.
Mýtné brány na dálnici.
Mýtné brány na dálnici. | Foto: ČTK

Nezávislý auditor vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření pak následně stanovuje účinnost mýta, v rámci kterého se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.

"Po ukončení tendru na dálniční známky jsem dal pokyn rovněž k zastavení zakázky na supervizora mýtného systému, který měla získat CGI. Službu pro ŘSD může dělat státní CENDIS, který je pod resortem dopravy. Ušetříme desítky milionů a audit mýta bude mít stát pod větší kontrolou," tweetnul Havlíček.

V tendru na auditora mýta zvítězila společnost CGI s nabídkou 215 milionů korun na deset let. CGI, která byla supervizorem mýta i u předchozího systému, v soutěži porazila společnost Kapsch. Ta si na podmínky soutěže stěžovala u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Její námitky však v týdnu předseda úřadu Petr Rafaj zamítl. Stát tak mohl podepsat smlouvu s vítězem tendru. To se však nakonec zřejmě tedy nestane.

O svěření role supervizora mýtného systému Cendisu bez výběrového řízení uvažoval už Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík (za ANO). Ministerstvo dopravy však tuto možnost mělo připravovat pouze pro případ, že by ÚOHS soutěž zrušil. Cendis na svých webových stránkách uvádí, že je připraven převzít roli supervizora nad elektronickým mýtem.

Cendis zřídilo ministerstvo dopravy pro své vlastní účely v roce 2015. Podnik mu poskytuje zejména organizační, technické a procesní poradenství související s dopravně-správními agendami. Drtivá většina činností, které podnik vykonává, je určeno právě pro ministerstvo.

Od prosince loňského roku funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.

VIDEO: Mýto bez tendru? Mám svědomí čisté, říkal ministr Ťok. 

Opravdoví odborníci na mýto jsou u Kapsche, ty z ministerstva byste spočítali na prstech jedné ruky, říká ministr dopravy Ťok. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy