Ministr odvolal šéfa silničářů. U staveb už nebude rozhodovat cena, řekl nový šéf

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 3. 5. 2019 15:13
Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) dnes odvolal generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu. Jeho nástupcem následně jmenoval Pavola Kováčika. Kremlík to uvedl na svém twitterovém účtu. Následně to potvrdilo ministerstvo dopravy. Kroupa řekl České televizi, že odchází víceméně po vzájemné domluvě, po více než čtyřech letech v čele ŘSD se "cítí utahaný".
Ministr Kremlík s Pavolem Kováčikem.
Ministr Kremlík s Pavolem Kováčikem. | Foto: Ministerstvo dopravy

"Po vzájemné dohodě s ředitelem Janem Kroupou jsem se rozhodl pro změnu ve vedení ŘSD. Chci, aby tato klíčová resortní organizace získala nový impuls a dynamiku," potvrdil nedávno jmenovaný ministr Kremlík na sociální síti.

Podle Kremlíka by nový šéf silničářů Kováčik, který doposud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4, měl zrychlit dopravní výstavbu.

"Od nastupujícího generálního ředitele očekávám nový impulz k zefektivnění práce ŘSD, dopravní stavby je třeba dobře připravit, správně nastavit smlouvy a důsledně dohlížet na jejich plnění, musí také dbát na kvalitu staveb. Je potřeba nastavit účinné řídící i kontrolní mechanismy a projektové řízení, měl by také zvážit celkovou transformaci ŘSD," uvedl Kremlík.

Soutěže už nebudou jen o ceně

Nový šéf silničářů pro deník E15 uvedl, že změní klíčové kritérium pro tendry na silniční stavby. "Jedním z mých řešení bude neklást cenu jako první a jediné kritérium. Je to trend v Evropě. Vyspělé země už před několika lety začaly opouštět kritérium nejnižší ceny jako nevýhodné, které ne vždy přináší nejlepší hodnotu," řekl Kováčik.

Ten má podle ministra také zefektivnit řízení mimořádných událostí v provozu. Kremlík chce, aby ŘSD případné komplikace v provozu řešilo rychleji a transparentně. "Řidiči musí mít při nehodách nebo překážkách na silnicích dostatek informací, aby mohli na situaci okamžitě reagovat," dodal Kremlík. Nový šéf ŘSD by měl o postupu jednat také s policií a kraji.

Kroupu chce ministr v resortu udržet. "Nabídl mi mimo jiné místo na ministerstvu," řekl Kroupa České televizi. Zda ho ale přijme, rozhodnut není, zvažuje také odchod do soukromého sektoru. Nyní si vezme dva měsíce dovolenou a popřemýšlí, co dál, řekl.

Kroupa své odvolání čekal. "Signalizoval jsem už bývalému ministrovi (Danu) Ťokovi, že jsem unavený a že bych byl rád, kdybychom se bavili o tom, jak dál pokračovat. S ministrem Kremlíkem se známe. Odešel jsem po vzájemné domluvě," řekl Kroupa. Za svůj úspěch považuje stabilizování ŘSD a výstavbu dálnic. Odmítá, že by se za jeho vedení málo stavělo. Věří, že Kováčik bude v nastavené práci pokračovat.

Kroupa byl v čele ŘSD od prosince 2014 a v posledních měsících byl veřejností kritizován kvůli tempu výstavby a modernizace tuzemských dálnic. Vyčítána mu byla také situace v prosinci loňského roku, kdy kvůli zpoždění modernizace dálnice D1 a hustému sněžení se tvořily na páteřní dálnici mnohahodinové kolony.

V Česku je v současnosti rozestavěno 39 dálnic a silnic první třídy. Celkově jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V Česku je v současnosti zprovozněno 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů první třídy.

Nejdelším dálničním úsekem, který chtějí silničáři dokončit ještě letos, je více než 14kilometrová trasa mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jde o prodloužení dálnice D1. Otevřít by se měly také osmikilometrový úsek Bošilec-Ševětín na D3 a dálniční křižovatka u Olšan na D46.

 

Právě se děje

Další zprávy