Méně tvrdého, pivo z petky a osiřelé pípy. Jak virus pomáhá měnit český alkoholismus

Kuni Nguyenová Kuni Nguyenová
24. 12. 2020 17:30
Uzavření restaurací a úbytek turistů v souvislosti s koronavirem negativně ovlivňují tržby z alkoholu. Podle analýzy projektu Česko v datech se to více projevuje u lihovin. Pivo totiž letos částečně těžilo z letního vývozu do zahraničí nebo z prodeje v obchodech či pivotékách. Tvrdý alkohol si Češi nejvíce kupují kolem Vánoc a Silvestra, zimní sezona ale dosavadní ztráty nejspíše nezachrání.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Vývoz českého piva sice na jaře oproti loňsku poklesl, dohnal to ale v letních měsících, kdy podle dat ČSÚ vzrostl až na rekordních 60,9 milionu litrů. Z lihovin se podobně dařilo pouze rumu, a to v srpnu.

Právě na konzumaci tvrdého alkoholu se protiepidemická omezení podepsala více než u piva nebo vína. Zatímco vína se během jarní vlny pandemie dováželo do Česka podobné množství jako v uplynulých letech, u lihovin zejména v dubnu a květnu klesl dovoz o více než polovinu.

Hodnota prodaného alkoholu během první vlny pandemie meziročně klesla o 5,6 miliardy korun. U lihovin to znamenalo propad o 31 procent, což podle průzkumu agentury Nielsen bylo o devět procent víc než u piva. 

Vinotéky a pivotéky trhaly rekordy

Důvody propadu jsou nabíledni: opakované uzavírání hospod a restaurací. Jak uvedla společnost Dotykačka, alkohol běžně tvoří téměř polovinu tržeb restaurací, z toho 38 procent představuje pivo. Během prvního nouzového stavu dosáhl úbytek množství piva prodaného v restauracích 50 milionů litrů.

Přímý prodej piva v obchodech však podle agentury Nielsen naopak vzrostl o 30 milionů litrů (zhruba miliardu korun). Listopadové tržby specializovaných obchodů - například vinoték nebo pivoték - navíc překonaly loňský výsledek až o 69 procent, vyplývá z údajů o karetních platbách klientů České spořitelny. 

Tvrdému alkoholu nepomůže ani Silvestr

Prodej lihovin se v restauracích letos propadl o 2,2 miliardy korun, nárůst ve specializovaných obchodech o 200 milionů ale ztrátu nevyvážil. Bídný výsledek nejspíše nezachrání ani blížící svátky a Silvestr.

"Zatímco pivo tradičně zažívá největší oblibu v letních měsících, lihoviny Češi v největší míře kupují kolem Vánoc a Nového roku. Preventivní opatření proti šíření koronaviru ale s největší pravděpodobností zahýbají i se silvestrovskými večírky," říká Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech. 

Klesající spotřeba alkoholu přitom neohrožuje pouze prodejce, ale také stát, který vydělává na spotřební dani. Pokles tržeb za lihoviny se však letos ve státní kase nakonec tolik neprojevil.

"Stát od ledna do října vybral pouze o 240 milionů korun méně ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Hlavním důvodem je výrazné zvýšení spotřební daně na lihoviny (o 13,2 procenta) platné od prvního ledna 2020," říká Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

Alkoholový turismus opadl

Letošní tržby alkoholu pravděpodobně ovlivnil také úbytek zahraničních hostů, jejichž počet v ubytovacích zařízeních v letošním druhém čtvrtletí meziročně poklesl zhruba o 96 procent.

Přesný podíl turistů na spotřebě alkoholu lze ale vyčíslit jen obtížně. Světová zdravotnická organizace (WHO) ve svých statistikách sice ukazuje průměrnou spotřebu obyvatel podle národností, data ovšem nezohledňují alkoholový turismus, ze kterého těží i Česko. Turisté zejména ze severských zemí zde přitom obvykle vypijí více alkoholu než ve své domovině.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy