Méně tvrdého, pivo z petky a osiřelé pípy. Jak virus pomáhá měnit český alkoholismus

Kuni Nguyenová Kuni Nguyenová
24. 12. 2020 17:30
Uzavření restaurací a úbytek turistů v souvislosti s koronavirem negativně ovlivňují tržby z alkoholu. Podle analýzy projektu Česko v datech se to více projevuje u lihovin. Pivo totiž letos částečně těžilo z letního vývozu do zahraničí nebo z prodeje v obchodech či pivotékách. Tvrdý alkohol si Češi nejvíce kupují kolem Vánoc a Silvestra, zimní sezona ale dosavadní ztráty nejspíše nezachrání.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Vývoz českého piva sice na jaře oproti loňsku poklesl, dohnal to ale v letních měsících, kdy podle dat ČSÚ vzrostl až na rekordních 60,9 milionu litrů. Z lihovin se podobně dařilo pouze rumu, a to v srpnu.

Právě na konzumaci tvrdého alkoholu se protiepidemická omezení podepsala více než u piva nebo vína. Zatímco vína se během jarní vlny pandemie dováželo do Česka podobné množství jako v uplynulých letech, u lihovin zejména v dubnu a květnu klesl dovoz o více než polovinu.

Hodnota prodaného alkoholu během první vlny pandemie meziročně klesla o 5,6 miliardy korun. U lihovin to znamenalo propad o 31 procent, což podle průzkumu agentury Nielsen bylo o devět procent víc než u piva. 

Vinotéky a pivotéky trhaly rekordy

Důvody propadu jsou nabíledni: opakované uzavírání hospod a restaurací. Jak uvedla společnost Dotykačka, alkohol běžně tvoří téměř polovinu tržeb restaurací, z toho 38 procent představuje pivo. Během prvního nouzového stavu dosáhl úbytek množství piva prodaného v restauracích 50 milionů litrů.

Přímý prodej piva v obchodech však podle agentury Nielsen naopak vzrostl o 30 milionů litrů (zhruba miliardu korun). Listopadové tržby specializovaných obchodů - například vinoték nebo pivoték - navíc překonaly loňský výsledek až o 69 procent, vyplývá z údajů o karetních platbách klientů České spořitelny. 

Tvrdému alkoholu nepomůže ani Silvestr

Prodej lihovin se v restauracích letos propadl o 2,2 miliardy korun, nárůst ve specializovaných obchodech o 200 milionů ale ztrátu nevyvážil. Bídný výsledek nejspíše nezachrání ani blížící svátky a Silvestr.

"Zatímco pivo tradičně zažívá největší oblibu v letních měsících, lihoviny Češi v největší míře kupují kolem Vánoc a Nového roku. Preventivní opatření proti šíření koronaviru ale s největší pravděpodobností zahýbají i se silvestrovskými večírky," říká Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech. 

Klesající spotřeba alkoholu přitom neohrožuje pouze prodejce, ale také stát, který vydělává na spotřební dani. Pokles tržeb za lihoviny se však letos ve státní kase nakonec tolik neprojevil.

"Stát od ledna do října vybral pouze o 240 milionů korun méně ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Hlavním důvodem je výrazné zvýšení spotřební daně na lihoviny (o 13,2 procenta) platné od prvního ledna 2020," říká Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

Alkoholový turismus opadl

Letošní tržby alkoholu pravděpodobně ovlivnil také úbytek zahraničních hostů, jejichž počet v ubytovacích zařízeních v letošním druhém čtvrtletí meziročně poklesl zhruba o 96 procent.

Přesný podíl turistů na spotřebě alkoholu lze ale vyčíslit jen obtížně. Světová zdravotnická organizace (WHO) ve svých statistikách sice ukazuje průměrnou spotřebu obyvatel podle národností, data ovšem nezohledňují alkoholový turismus, ze kterého těží i Česko. Turisté zejména ze severských zemí zde přitom obvykle vypijí více alkoholu než ve své domovině.

 

Právě se děje

Další zprávy