Masové konzervy z akčních letáků v Penny Marketu byly šizené, odhalila inspekce

spi kč, spi
5. 4. 2018 16:02
Penny Market nabízel zákazníkům masové konzervy, které obsahovaly méně masa, než tvrdil obal. Všechny byly v akčním letáku označované jako "jedinečná nabídka".
Fotografie ošizených masových konzerv.
Fotografie ošizených masových konzerv. | Foto: SZPI

Brno - Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) odhalila falešné konzervy v Penny Marketu. Výrobky s vepřovým masem nabízené ve slevových akcích obsahovaly výrazně nižší podíl základní suroviny, než výrobce uváděl na obalu. 

Foto: SZPI

Všech pět falšovaných produktů vyrobila polská firma Pamapol pod značkou Sýpka Šlechtická. Všechny výrobky byly v březnovém letáku označeny jako "jedinečná nabídka". Inspekce zahájila s prodejcem správní řízení a zároveň mu nařídila, aby všechny další šarže tohoto výrobku nechal na vlastní náklady analyzovat. 

Třísetgramové konzervy masa ve vlastní šťávě měly obsahovat podle etikety 89 procent masa, ve skutečnosti v nich však bylo jen zhruba 70 procent masa, tedy asi o pětinu méně. Balení konzerv masa se šunkou deklarovalo 86 procent masa. Laboratoř však odhalila, že takového podílu nedosáhl ani jeden vzorek. Hodnoty se pohybovaly od 67 do 72 procent masa v konzervě.

"Považujeme za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen zfalšováním obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny a tyto výrobky následně ve velkých objemech nabízí v takzvaných letákových a slevových akcích," říká Martin Klanica, ústřední ředitel SZPI.

Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce podle něj ukazuje, že nejde o náhodu, nýbrž o součást konkurenčního boje.

Hříšníkům hrozí za provinění až 50milionová pokuta. Výše sankce však vždy záleží na několika kritériích, například na tom, jak moc společnost výrobek šidila, jaké množství ho vyrobila či zda to bylo její první provinění. 

Penny Market neprošetřuje jen potravinářská inspekce. Loni společnost dostala nejvíce pokut od České obchodní inspekce. Inspektoři uložili prodejci 23 pokut v celkové výši 4,6 milionu korun. "Nejčastěji společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky," řekl už dříve mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

 

Právě se děje

Další zprávy