Lidl a Kaufland chystají e-shop, další řetězce chtějí blíž do center měst

Simona Janíková Milan Mikulka Simona Janíková, Milan Mikulka
31. 1. 2017 7:30
Obchodníci letos očekávají další růst tržeb, plánují miliardové investice do nových prodejen i rozšíření služeb.
Lidl pokračuje v přestavbě prodejen – místo starých vyrostou zcela nové.
Lidl pokračuje v přestavbě prodejen – místo starých vyrostou zcela nové. | Foto: Lidl

Praha – Tak jako před několika lety zažila obrovský růst prodeje na internetu elektronika, nastává obdobný trend i u potravin. Na velké změny ve svém odvětví se připravují také největší „kamenní“ hráči na českém trhu, tedy obchodní řetězce. Zatím svůj e-shop s potravinami provozuje Tesco, letos jeho spuštění chystá Lidl.

„Plánujeme start internetového obchodu. Součástí sortimentu bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách,“ říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Online prodej testuje také Kaufland, zatím jen v Německu. Pokud se osvědčí, měl by začít fungovat i v Česku.

Obchodníci těží z dobrého stavu tuzemské ekonomiky. Zatím poslední údaje za listopad ukázaly, že maloobchodní tržby v Česku stouply meziročně téměř o osm procent, nejvíce posílily právě e-shopy.

Větší chuti nakupovat jdou obchodníci naproti i letos. Chystají nejen e-shopy, ale i rozšiřování nebo modernizaci svých poboček nebo zavádění nových technologií. Investice se podle oslovených prodejců budou pohybovat celkově v řádech miliard korun.

Internet se propojuje s výdejnami

Češi loni podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili v tuzemských e-shopech 98 miliard korun – meziročně o 21 procent více. A stále stoupá počet těch, kteří nakupují online přes mobil.

Na internet proto míří například i nábytkáři. E-shopy už tvoří zhruba desetinu tržeb a tento podíl má do budoucna stoupat. Internetový obchod v minulém týdnu spustila Kika, před ní už to udělaly řetězce Sconto či Asko nábytek.

Jednička na trhu, švédská Ikea, rozjela e-shop v Česku loni na podzim. Firma letos zvažuje rozšíření počtu výdejních míst, čímž by snížila vysoké ceny dopravného, které v jejím případě jde až do tisíců korun.

V letošním roce bude dále docházet k propojování internetových a klasických prodejen. „Kamenný“ obchod má zhruba devět tisíc z celkového počtu 36 tisíc e-shopů.

Příkladem propojování je online supermarket Rohlík.cz. Ten chce začít rozvážet potraviny po celém Česku, což znamená, že musí pořídit nové sklady tak, aby mohl zaručit rozvoz v den objednávky. Zároveň hodlá otevřít kamenné pobočky či výdejny. „Aktuálně testujeme osobní odběry ve spolupráci s benzinkami MOL a dalšími odběrnými místy. Podle zájmu zákazníků se rozhodneme, jaký bude další postup,“ říká zakladatel společnosti Tomáš Čupr.

Rozšířit své služby po Česku chce i konkurenční Košík.cz. Více výdejních míst chystá například i internetový obchod s elektronikou Kasa.cz.

Sám sobě pokladním

Řetězce hodlají největší část svých miliardových investic vložit hlavně do modernizace stávajících prodejen. Trendem je snaha dostat se blíže centrům velkých měst. Podle mluvčí Globusu Pavly Hobíkové může obchodník díky menšímu typu prodejny získat nové zákazníky.

„Z našich průzkumů vyplývá, že zákazníci hypermarkety Globus navštěvují z velké části především kvůli širokému sortimentu čerstvých potravin a také vlastním restauracím. I tato dvě oddělení proto budou pro menší formáty prodejen rozhodující,“ popisuje Hobíková.

O podobném konceptu přemýšlí i Ikea. „Menší obchodní domy v centrech měst jsou nyní testovány v několika zemích,“ říká Carolina Gomezová, zástupkyně generálního ředitele Ikea pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Řetězce také plánují rozšíření služby scan&go. Tedy že si zákazník zboží namarkuje při vložení do košíku mezi regály a na pokladně pak jen zaplatí. Tuto novinku zavedl Globus, rozšířit ji nyní chce Tesco nebo síť zverimexů Pet Center.

 

Právě se děje

Další zprávy