reklama
 
 

Levnější volání domluví lidem přímo radnice. Chce neomezený tarif do 300 korun měsíčně

Aktualizováno 12. 11. 2016 19:55
Městská část Brno-střed jako první v Česku vypsala zakázku na mobilní služby pro 90 tisíc svých občanů. Operátor má nabídnout neomezené volání a 5 GB dat za cenu do 300 korun měsíčně. Podle radnice jsou ceny tuzemských operátorů až pětkrát vyšší než v zahraničí. Hlavní operátoři se k tendru vyjádřili vyhýbavě, neoficiálně kritizují konfrontační styl radnice.

Brno – Radnice městské části Brno-střed se vydává do boje proti příliš vysokým cenám za mobilní volání a datové služby v Česku. Rozhodla se vypsat výběrové řízení na operátora, který by 90 tisícům občanů centrálního obvodu nabídl podstatně levnější mobilní tarif.

Tendr je vůbec prvním svého druhu v Česku. Dosud některá města a obce svým občanům dojednávaly jen výhodnější ceny elektřiny nebo plynu.

Brněnská radnice tvrdí, že nabídky operátorů pro firmy nebo státní správu jsou až o 90 procent nižší než pro řadové klienty. Ti přitom v sousedních státech platí za podobné služby až pětkrát méně, než je nyní v tuzemsku běžné.

“Naší výzvou chceme také otevřít diskusi o tom, že čeští spotřebitelé dostávají za hodně peněz velmi málo služeb,” říká radní pro legislativu a informatiku Svatopluk Bartík (nestraník za Žít Brno), jenž s nápadem přišel.

Brno-střed chce po operátorech, kteří se do soutěže přihlásí, aby občanům nabídli dvojici tarifů. Ten základní má mít neomezené volání a posílání SMS a MMS. Druhý – nepovinný – má pak nabídnout 5 GB dat. Oba by měly mít stejnou cenu, která se během dvou let nebude měnit. “Myslím, že se s částkou za celý takový balíček můžeme dostat pod 300 korun měsíčně včetně DPH,” věří Bartík.

Ten se odvolává na podobné ceny běžné v blízkém zahraničí. Například polský T-Mobile nabízí shodný tarif, jaký chce městská část, v přepočtu za 250 korun. Rakouský operátor Vectone zase za 1000 volných minut, 1000 SMS a 3 GB dat chce měsíčně 9,9 eur, tedy 267 korun. Ceny hlavní trojice českých operátorů se u podobných tarifů pohybují mezi 1100 a 1500 korunami za měsíc.

Vyplatí se vyplatit se ze starých smluv

Radnice se chce s vítězem soutěže, který nabídne nejnižší cenu, dohodnout na dvouleté smlouvě. Obyvatelé Brna-středu, kteří se pro „městský tarif“ rozhodnou, by se pak operátorovi upsali na jeden rok. Podle Bartíka mohou občané počkat, až jim doběhnou současné tarifní smlouvy.

“Vyplatí se to ale i těm, kteří se ze současných smluvních závazků vyplatí a přejdou na náš tarif rovnou. Proč by měli měsíčně platit třeba tisícikorunu, když naším prostřednictvím zaplatí daleko méně? Peníze se jim i při uhrazení pokuty za předčasné ukončení smluv do pár měsíců vrátí,” myslí si Bartík.

Společný tarif by měl být výhodnější i pro občany, kteří nyní za mobilní služby platí nižší částky. “Velká trojka operátorů totiž nejlevnější tarify beztak nabízí až od 350 korun měsíčně,” vysvětluje radní.

Brno-střed bude po účastnících soutěže vyžadovat garanci, že městské části umožní zasílání informačních SMS zdarma, které poslouží při ohlašování nenadálých situací, jako je třeba havárie vody nebo bezpečnostní ohrožení.

Samotná radnice se zavazuje, že bude městský tarif mezi svými občany po celé dva roky propagovat, čímž by vítězi soutěže měly klesnout náklady na marketing.

“Pro operátory jde podle mě o lákavou nabídku, protože na malém prostoru naší městské části žije spousta vysokopříjmových zákazníků, které bude klidně možné obsloužit z jediné prodejny v centru města,” uvádí Bartík. Spotřebitelské smlouvy s občany by měl dojednávat přímo operátor, městský obvod by jen zajistil obecné cenové podmínky mobilních služeb.

Jsme povinni zajistit dostupnost spojení

“Na operátory je třeba vyvinout patřičný tlak,” říká radní Bartík. “Oni umí velmi dobře držet vysoké ceny. My zase sloužíme občanům, kterým jsme podle zákona o obcích povinni zajistit dostupnost informací a komunikačních spojů, do čehož lze zahrnout právě mobilní služby,” dodává.

Uvědomuje si, že soutěž nemusí skončit úspěšně.“Je možné, že nedostaneme žádnou nabídku, nebo jednu či dvě zbytečně vysoké, jen aby se neřeklo. Pokud to tak ale bude, tak z toho lze usoudit, že tu existuje kartel operátorů,” uvádí Bartík.

Někteří zástupci tuzemských operátorů přitom neoficiálně říkají, že jim postup brněnské radnice přijde příliš konfrontační. Nechápou prý, proč s nimi Brno-střed o svém úmyslu nejednalo předem a vše ohlásilo až na tiskové konferenci.

“Předjednávat jsme ale nic nemohli, protože bychom tím porušili podmínky férového výběrového řízení,” brání se Bartík.

Oficiální postoj operátorů Vodafone, O2 a T-Mobile je zatím opatrný, protože se dosud s celým návrhem neseznámili. „Rádi bychom poskytli vyjádření, nicméně v tuto chvíli neznáme podmínky soutěže. Nemůžeme proto komentovat, zda se jí zúčastníme,” říká třeba mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Vodafone uvedl, že se o možné účasti na výběrovém řízení “rozhodne jako v jakékoli jiné zakázce”.

Radní Bartík se připravuje na dlouhodobou bitvu za levnější ceny mobilních služeb. “Pokud nyní neuspějeme, tak není vyloučené, že zvolíme nějakou jinou taktiku. O věci už jsem se nezávazně bavil s několika starosty a radními napříč republikou. Zatím jsme se ale v radě městské části rozhodli, že budeme postupovat samostatně,” vysvětluje politik.

Nejsme hornatější než Švýcarsko

Za příliš drahé považuje mobilní tarify například i předseda Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák. Letos například na webu iHNed.cz vyvracel argumenty, podle nichž za vyššími cenami v Česku stojí třeba hornatý reliéf zdejší krajiny.

“Pokud srovnáme nabídku tarifů v Česku třeba s hornatým Švýcarskem, zjistíme, že tam zákazník získává při nižší ceně stejné množství dat jako u nás: Salt 39 švýcarských franků (tedy necelých 970 korun) za 3 GB dat, T-Mobile CZ totéž za 1098 korun. A také zjistíme, že při o něco vyšší ceně (v přepočtu 1500 korun) Švýcar dostane tarif s neomezenými daty. Což žádný český operátor nenabízí,” uvedl Novák.

autor: Jan Úšela | 9. 11. 2016 11:43

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama