Dokončení úseku dálnice D3 zablokoval poslední majitel. ŘSD mu včas nezaplatilo

ČTK ČTK
6. 12. 2018 10:37
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemůže dokončit úsek dálnice D3 Ševětín - Borek. Majitel jednoho pozemku se poslední den lhůty odvolal proti rozhodnutí o vyvlastnění. Rozhodne krajský úřad. ŘSD mohlo pozemek získat už v roce 2017, kdy nabylo právní moci první vyvlastnění, pochybilo ale, když za pozemek nezaplatilo včas.
Ředitelství silnic a dálnic ve středu zprovoznilo jeden směr úseku dálnice D3 Ševětín - Borek na Českobudějovicku. | Video: Aktuálně.cz

Úsek D3 dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu korun bez DPH chce stát otevřít koncem roku 2019. Nedohodne-li se s majitelem ŘSD, zprovozní v místě jen část dálnice, podobně jako u Tábora. Nedostavěných by bylo 50 metrů dálnice, řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na úseku Ševětín - Borek, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. Pozemek, o který jde, byl poprvé vyvlastněn v srpnu 2014, ŘSD se odvolalo proti ceně. V září 2017 nabylo vyvlastnění včetně snížené ceny právní moci, jenže ŘSD ve lhůtě 60 dní nezaplatilo. Majitel pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

Foto: Aktuálně.cz

"ŘSD pochybilo, že jsme mu nezaplatili za vyvlastnění v řádném termínu: Nikdy jsme od firmy, která pro nás dělá celé majetkoprávní vypořádání, nedostali informaci o právní moci toho vyvlastnění, nedostali jsme od nich výzvu k zaplacení. Ale nebudeme se za to schovávat, pořád tady je odpovědnost investora. Člověk, který je zodpovědný za toto pochybení, už není v zaměstnaneckém poměru ŘSD," řekl Rýdl.

Letos v březnu podalo ŘSD druhý návrh na vyvlastnění. V listopadu se majitel pozemku proti rozhodnutí o vyvlastnění odvolal. Podle zdrojů ČTK nabídlo ŘSD majiteli pozemku několik set tisíc korun, Rýdl nechtěl cenu komentovat.

"S majitelem pozemku paralelně jednáme. Z jeho strany je jasný tlak na cenu výkupu. Pokud se nepodaří pozemek pro stát získat a dálnici postavit vcelku, máme připraveno podobné řešení jako na D3 u Tábora kvůli nevůli k dohodě s majiteli Motocentra," řekl Rýdl.

Bratři Bratránkovi z Motocentra blokují dostavbu D3 u Tábora sporem o pozemek. Jde o úsek 400 metrů. Kvůli nedostavěné části D3 se v místě musí jezdit pomaleji, ŘSD navrhlo Bratránkovým odškodnění téměř 20 milionů.

Majitel pozemku u Ševětína se může proti rozhodnutí krajského úřadu odvolat, spor by pak řešily soudy. Pokud se ŘSD s majitelem nedohodne, zprovozní stát koncem roku 2019 úsek D3 i tak, jen ve sporném místě se bude jezdit pomaleji a bude chybět asi 50 metrů dálnice. Úsek D3 Ševětín - Borek staví firma Eurovia, hotov má být v březnu 2020, stát by však chtěl auta na nový úsek D3 pustit už koncem roku 2019.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy