Kvůli novým pravidlům měření emisí skončila velká část stanic

ČTK ČTK
23. 4. 2018 12:15
Nejnákladnější položkou byla potřeba nových měřicích přístrojů, jejichž součástí musí být nově i technologie pro diagnostiku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha - Po zavedení nových povinností pro provozovatele měření emisí výrazně ubylo registrovaných i aktivních stanic měření emisí. Sdělilo to ministerstvo dopravy.

Zatímco v srpnu 2016 mělo státem vydané povolení 2760 poskytovatelů měření emisí, z toho 1763 aktivních, letos za první čtvrtletí stát registroval už jen 1093 stanic, z nichž aktivních bylo 912.

Stanice měření emisí mají od letošního roku povinnost dokumentovat přítomnost kontrolovaných vozidel na prohlídkách.

Skutečnost, že po zapojení stanic měření emisí do informačního systému stanic technické kontroly mnoho provozovatelů ukončilo svůj provoz, potvrdil i předseda Sdružení provozovatelů stanic technické kontroly Michal Cuc. Zavádění nových povinností při měření emisí podle něj znamenaly pro poskytovatele náklady v řádech statisíců.

Nejnákladnější položkou byla pro většinu z nich zejména potřeba nových měřicích přístrojů, jejichž součástí musí být nově i technologie pro diagnostiku. Zařízení navíc musí umožňovat vyhodnotit měření, vytisknout protokol a odeslat data do informačního systému ministerstva dopravy.

Vedle toho museli ve stanicích pořídit například i fotoaparáty nebo softwarové programy pro práci s fotografiemi. Některým provozovatelům navíc vzrostly i náklady na zaměstnance.

Velkou část z úbytku stanic tvoří autodílny, kterým se už nevyplatilo měření emisí dále nabízet. Podle prezidenta Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel Josefa Lhotáka řadu opraven přiměla k uzavření provozu měření emisí vedle vysokých nákladů i nechuť k novým pravidlům. Ty totiž výrazně prodloužily čas kontroly emisí a ta teď zabere až dvojnásobek původního času. Zpřísněné normy zavedly náročnější metodiku kontroly a práce mechaniků se tak výrazně změnila.

Nové povinnosti navíc přiměly provozovatele stanic ke zdražení, většinou kolem zhruba 20 procent z dosavadních cen. "Je možné, že to není poslední zdražení. Nejde jen o prodloužení časů focením, ale i jiné problémy, které se vyskytují spojením diagnostického zařízení s jednotkou v motoru a s některými závadami, které hlásí diagnostická jednotka. Jde zejména o starší vozidla," dodal Cuc s tím, že další zdražení lze očekávat především u kamionů, u kterých se měření prodloužilo nejvýrazněji.

Podle údajů ministerstva dopravy z počátku dubna byly za první čtvrtletí letošního roku při měření emisí pořízeny více než tři miliony fotografií při celkem 563 669 kontrolách. Provozovatelé stanic musí nově od letošního roku evidovat informace o každé prohlídce, včetně fotografií, do online databáze ministerstva. Povinně se musí fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru.

Stejný informační systém využívají i stanice technické kontroly (STK), pro které tato povinnost platí od ledna 2016. Ministerstvo tím chtělo zamezit situacím, kdy některá vozidla získala záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž by stanici ve skutečnosti navštívilo.

 

Právě se děje

Další zprávy