Krádeží v obchodech před Vánoci přibývá až pětinásobně, agresivita zlodějů roste

David Kořínek
21. 11. 2015 11:50
Počet krádeží se v předvánočním období zvyšuje o stovky procent, potvrzují obchodníci. Pokud ale porovnáme celkové množství krádeží za celý rok, situace se nijak dramaticky nezhoršuje. Roste nicméně agresivita zlodějů. Firmy přitom musí reagovat i na dlouhodobý nedostatek lidí, kteří by chtěli vykonávat práci strážného.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Až pětinásobně narůstá každý rok v předvánočním období počet lidí zadržených v obchodě při krádeži. V říjnu až prosinci vévodí statistikám krádeží kosmetika, černá elektronika, alkohol a značkový textil. Ve zbytku roku přitom nejvíce krádeží připadá potraviny, jejich popularita mezi zloději před Vánoci klesá až na sedmou pozici. Vyplývá to ze statistiky společnosti M2C.

„Tradičně se zvyšuje i počet takzvaných prvokrádežníků, kteří chtějí využít většího množství lidí, stresu a chaosu podle hesla, že příležitost dělá zloděje,“ říká Tereza Rýparová ze společnosti M2C. V posledních měsících roku se zvyšuje i počet zadržených středoškoláků a vysokoškoláků. Téměř polovinu ztraceného zboží si přitom dle statistik domů odnesou přímo zaměstnanci obchodů.

„Počet krádeží je v období Vánoc největší,“ potvrzuje například i marketingový ředitel obchodu Parfums.cz Radek Ondrášík. Připomíná ale, že v předvánočním období též rapidně roste počet zákazníků.

Na pokrytí ztrát s krádežemi spojených si obchodníci v Česku pravidelně vyčleňují kolem 1,5 procenta z tržeb. Útěchou pro ně letos může být celkový růst tržeb, které v září oproti loňsku stouply podle Českého statistického úřadu o více než šest procent.

Není to horší než v předchozích letech

V porovnání s předchozími roky ale krádeží nějak výrazně nepřibývá, shodují se obchodníci oslovení Aktuálně.cz.

„V posledních letech jsme nezaznamenali žádné negativní změny v počtu krádeží," říká za síť dm drogerie Eva Vaněčková. Zloději se podle ní zaměřují především na menší produkty s vyšší prodejní cenou, například náhradní hlavice do holicích strojků, vůně nebo řasenky.

„Objem krádeží v České republice se sice výrazně nemění, ale bohužel stále zůstává poměrně vysoký i ve srovnání s dalšími zeměmi východní Evropy,“ upřesňuje Veronika Kovaříková z oděvního řetězce C&A. Společnost působí v jednadvaceti evropských státech a české pobočky dlouhodobě patří mezi ty s nejvyšším množstvím krádeží.

„Zloději se zaměřují hlavně na zboží, které lze dobře ukrýt, a to bez ohledu na cenu produktu,“ říká Ondrášík z Parfums.cz. Za pravdu mu dávají i zástupci velkých potravinových řetězců. „Zboží menší hodnoty je populární především s ohledem na častou spotřebu,“ dodává mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková. Kromě potravin se nejčastěji ztrácejí drogistické výrobky, alkohol nebo drobné položky vystavované u pokladen.

Pomáhají i pavouci

Vedle klasických hlídačů - tedy lidské otrahy - jsou u obchodníků stále populárnější elektronické sledovací systémy. „Používáme například skryté kamerové systémy, safery a pavouky. Safery jsou bezpečnostní krabice z průhledného plexiskla, do nichž umisťujeme zboží jako filmy, nabíječky, nabíjecí stanice a podobně. Pavouci jsou elektronická zabezpečení, které používáme například u monitorů,“ vysvětluje Iva Pavlousková z řetězce Datart.

Firmy musí reagovat i na dlouhodobý nedostatek lidí, kteří by chtěli vykonávat práci strážného. Většinou je odrazuje nepříliš dobré platové ohodnocení a naopak vysoká míra rizika. „Agresivita zlodějů se bohužel v posledních letech zvyšuje. A to nejen u organizovaných zlodějů, ale i u těch příležitostných," potvrzuje Borovičková z Billy.

 

Právě se děje

Další zprávy