Kov budoucnosti? Vanad zdražuje výrazněji než kobalt nebo lithium

ČTK ČTK
26. 1. 2018 15:20
Cena kovu šedobílé barvy, pojmenovaného po skandinávské bohyni krásy Vanadis, loni vzrostla o více než 130 procent.
Vanad se nejčastěji vyskytuje v rudách jako je vanadinit (na fotografii).
Vanad se nejčastěji vyskytuje v rudách jako je vanadinit (na fotografii). | Foto: Géry Parent, Wikimedia

Londýn - Poptávka po kovech důležitých k výrobě baterií prudce roste a s ní i ceny. Překvapivě nejvýraznější růst však nezaznamenaly kovy nejznámější, jako je kobalt, lithium a nikl, ale vanad.

Jeho použití při výrobě baterií zatím není tak rozšířené a zájem je o něj hlavně od výrobců oceli. Analytici však upozorňují, že další růst by mohla zajistit poptávka po velkých bateriích pro elektrárny. Cena kovu šedobílé barvy, pojmenovaného po skandinávské bohyni krásy Vanadis, loni vzrostla o více než 130 procent.

Vanad.
Vanad. | Foto: Wikipedia, Tomihahndorf

Ceny tlačí prudce vzhůru nízké dodávky na trh a vysoký zájem ocelářského průmyslu, který se nyní na poptávce po tomto kovu podílí zhruba 90 procenty. Nicméně analytici očekávají, že v budoucnosti se užití vanadu přesune.

Kov se totiž také využívá v průmyslových bateriích, které pomáhají srovnat denní výkyvy v dodávkách elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je například větrná energie. Přesun k takzvané zelené elektřině může vytvořit nový trh a odstartovat sháňku po tomto kovu, uvádí společnost BMO Capital Markets.

Spolu s tím, jak vlády po celém světě vynakládají miliardy za zelenou energii se objevují i projekty obrovských, zálohovacích baterií. Zatím mezi nimi dominují lithium-iontové články, vanadové baterie ale mají své výhody. Vydrží déle a mohou být opakovaně nabité a vybité, aniž by výrazně klesl jejich výkon. Jsou snadno recyklovatelné, ale dobré jen pro projekty, kde není problémem prostor.

"Nemyslím, že by někdo mohl zpochybnit, že jsou při použití pro velké rozvodné sítě lepší než lithium-iontové," uvedl podle agentury Reuters výkonný ředitel švýcarského fondu Pala Investment Anthony Milewski. Fond investuje do bateriových kovů.

Například v Číně se vanadové průtočné baterie objevují jako alternativa k lithium-iontovým, uvedl zakladatel výrobce vanadových technologií UniEnergy Technologies Gary Yang. Vláda prosazuje tuto technologii a mezi projekty, které jsou nyní ve výstavbě, je záložní zařízení ve městě Ta-lien. To má být dvakrát tak velké, než je současná největší lithium-iontová baterie na světě. Vyrobila ji americká společnost Tesla a určena je pro větrnou farmu v Austrálii.

Cena práškové formy kovu, oxidu vanadičného, od začátku letošního roku vzrostla asi o 27 procent. K růstu ceny přispívá hlavně Čína, kde úřady požadují silnější ocel pro budovy v oblastech náchylných k zemětřesení. Vanad se přidává do vysoce kvalitní oceli, která je díky němu odolnější proti opotřebení.

Analytici upozorňují, že výrobci vanadových baterií jsou velmi zranitelní, protože jsou příliš závislí na jedné surovině. Rizikem je i to, že vysoké ceny přimějí výrobce, aby používali jiné suroviny. Například prudký růst cen vzácných kovů na počátku tohoto desetiletí přiměl firmy, aby hledaly jejich alternativy.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy