Kov budoucnosti? Vanad zdražuje výrazněji než kobalt nebo lithium

ČTK ČTK
26. 1. 2018 15:20
Cena kovu šedobílé barvy, pojmenovaného po skandinávské bohyni krásy Vanadis, loni vzrostla o více než 130 procent.
Vanad se nejčastěji vyskytuje v rudách jako je vanadinit (na fotografii).
Vanad se nejčastěji vyskytuje v rudách jako je vanadinit (na fotografii). | Foto: Géry Parent, Wikimedia

Londýn - Poptávka po kovech důležitých k výrobě baterií prudce roste a s ní i ceny. Překvapivě nejvýraznější růst však nezaznamenaly kovy nejznámější, jako je kobalt, lithium a nikl, ale vanad.

Jeho použití při výrobě baterií zatím není tak rozšířené a zájem je o něj hlavně od výrobců oceli. Analytici však upozorňují, že další růst by mohla zajistit poptávka po velkých bateriích pro elektrárny. Cena kovu šedobílé barvy, pojmenovaného po skandinávské bohyni krásy Vanadis, loni vzrostla o více než 130 procent.

Vanad.
Vanad. | Foto: Wikipedia, Tomihahndorf

Ceny tlačí prudce vzhůru nízké dodávky na trh a vysoký zájem ocelářského průmyslu, který se nyní na poptávce po tomto kovu podílí zhruba 90 procenty. Nicméně analytici očekávají, že v budoucnosti se užití vanadu přesune.

Kov se totiž také využívá v průmyslových bateriích, které pomáhají srovnat denní výkyvy v dodávkách elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je například větrná energie. Přesun k takzvané zelené elektřině může vytvořit nový trh a odstartovat sháňku po tomto kovu, uvádí společnost BMO Capital Markets.

Spolu s tím, jak vlády po celém světě vynakládají miliardy za zelenou energii se objevují i projekty obrovských, zálohovacích baterií. Zatím mezi nimi dominují lithium-iontové články, vanadové baterie ale mají své výhody. Vydrží déle a mohou být opakovaně nabité a vybité, aniž by výrazně klesl jejich výkon. Jsou snadno recyklovatelné, ale dobré jen pro projekty, kde není problémem prostor.

"Nemyslím, že by někdo mohl zpochybnit, že jsou při použití pro velké rozvodné sítě lepší než lithium-iontové," uvedl podle agentury Reuters výkonný ředitel švýcarského fondu Pala Investment Anthony Milewski. Fond investuje do bateriových kovů.

Například v Číně se vanadové průtočné baterie objevují jako alternativa k lithium-iontovým, uvedl zakladatel výrobce vanadových technologií UniEnergy Technologies Gary Yang. Vláda prosazuje tuto technologii a mezi projekty, které jsou nyní ve výstavbě, je záložní zařízení ve městě Ta-lien. To má být dvakrát tak velké, než je současná největší lithium-iontová baterie na světě. Vyrobila ji americká společnost Tesla a určena je pro větrnou farmu v Austrálii.

Cena práškové formy kovu, oxidu vanadičného, od začátku letošního roku vzrostla asi o 27 procent. K růstu ceny přispívá hlavně Čína, kde úřady požadují silnější ocel pro budovy v oblastech náchylných k zemětřesení. Vanad se přidává do vysoce kvalitní oceli, která je díky němu odolnější proti opotřebení.

Analytici upozorňují, že výrobci vanadových baterií jsou velmi zranitelní, protože jsou příliš závislí na jedné surovině. Rizikem je i to, že vysoké ceny přimějí výrobce, aby používali jiné suroviny. Například prudký růst cen vzácných kovů na počátku tohoto desetiletí přiměl firmy, aby hledaly jejich alternativy.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Boeing zaplatí pokutu ve výši desítek milionů korun za montáž vadných součástek. Týkalo se to 133 letadel řady 737 New Generation

Americký výrobce letecké techniky Boeing zaplatí pokutu 3,9 milionu dolarů (90 milionů korun) za montáž vadných součástek do 133 letadel. V pátek o tom rozhodl americký Federální úřad pro letectví (FAA). Verdikt se týká strojů modelové řady 737 NG (Next Generation). FAA předpokládá podobné nedostatky i u strojů řady MAX, které potkaly dvě smrtelné letecké nehody a nesmějí do vzduchu.

Podle FAA Boeing nedohlédl na dodavatele, aby se řídili firemním systémem kontroly kvality. Konkurentu evropského Airbusu také vyčítá, že stroje přihlásil na závěrečnou kontrolu letecké způsobilosti, ačkoli věděl, že obsahují vadné součástky.

Boeing pochybení nepřiznal, uvedl ale, že si je obav FAA vědom. Firma má nyní 30 dní na to, aby zaplatila pokutu, nebo se odvolala. Boeing uvedl, že věc přezkoumá. Dodal také, že se mu nedostatky již podařilo odstranit u strojů NG. V případě řady MAX se ještě konají kontroly, aby mohly být všechny chybné součástky nahrazeny. V pátek oznámená pokuta se týká jen řady NG, o možných pochybeních u řady MAX úřad zatím nerozhodl.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Američané se domnívají, že jejich dron v Libyi sestřelili Rusové

Americká armáda se domnívá, že neozbrojený americký bezpilotní letoun, který se zřítil minulý měsíc poblíž libyjské metropole Tripolisu, ve skutečnosti sestřelila ruská protivzdušná obrana, a požaduje vrácení trosek dronu. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na velitelství amerických sil v Africe (AFRICOM).

Sestřelení amerického stroje by podle Reuters zvýraznilo rostoucí silovou roli Moskvy v severoafrické zemi bohaté na energetické zdroje, kde ruští žoldnéři podle pozorovatelů válčí v libyjské občanské války na straně polního maršála Chalífy Haftara. Jeho síly, které podporují vládu v Benghází na východě země, se od dubna snaží dobýt Tripolis, nyní ovládaný mezinárodně uznávanou libyjskou vládou národní jednoty premiéra Faíze Sarrádže.

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Požár v Prešově hasiči definitivně uhasili až v sobotu ráno, zemřelo při něm pět lidí

Slovenští hasiči dnes ráno zcela uhasili požár ve dvanáctipatrovém bytovém domě v Prešově. "Zásah probíhal celou noc, lokalizaci požáru ohlásil velitel zásahu před půlnocí, před sedmou ráno ohlásil likvidaci požáru," uvedl Hasičský a záchranný sbor na sociální síti. Na místě zasahovalo téměř 90 profesionálních hasičů a více než 25 dobrovolných hasičů s téměř 40 kusy techniky.

"Potvrzeno je zatím pět obětí, další lidé jsou nezvěstní. Jejich počet upřesní policie ve spolupráci s městskou civilní obranou, hasiči a dalšími orgány," napsal na své internetové stránce deník Sme. Zranění podle záchranářů utrpěly více než čtyři desítky lidí. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kvůli nejhoršímu suchu za poslední desetiletí se zmenšily Viktoriiny vodopády na hranici Zambie a Zimbabwe oproti normálnímu stavu na pouhý potůček.

Podle agentury Reuters se místní nyní obávají, že pokud změny klimatu povedou k častějším a výraznějším suchům, přijde region o jednu z hlavních turistických atrakcí, kterou ročně navštíví asi milion lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy