Konkurent Českých drah neuspěl kvůli formální chybě

ČTK ČTK
25. 9. 2014 12:14
Společnost Arriva na rychlíkovou trasu z Plzně do Mostu zatím pravděpodobně nevyjede.
Arriva zatím v Česku na další trať nevyjede.
Arriva zatím v Česku na další trať nevyjede. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Provoz na železniční trase mezi Plzní a Mostem zřejmě budou dál zajišťovat České dráhy. Důvodem je formální pochybení, které obsahuje nabídka konkurenční Arrivy.

Platnost její nabídky je totiž omezená pouze do konce září, a nesplňuje tak zákonnou lhůtu, během které musí úřad záměr o uzavření dohody zveřejnit na úřední desce a během níž nesmí podle zákona smlouvu uzavřít.

Řekl to mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že úřad proto bude nadále jednat pouze s Českými drahami.

Podle Arrivy je listopadový termín pro uzavření smlouvy pozdě, za měsíc po podpisu prý není schopná se připravit na provoz.

"V našem dopise (ministerstva dopravy) byla jasně formulována informace, že je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme," uvedl Novák.

Podle generálního ředitele Arrivy v Česku Daniela Adamky je ale listopadový termín podmínkou, kterou mohou splnit pouze České dráhy. Ty na trase v současnosti jezdí, nemusí proto shánět a školit personál, budovat pokladny ve stanicích a upravovat vozidla. Právě kvůli nedostatku času dopravce svoji nabídku limitoval termínem do konce září.

Zákulisní boj o ministra

Zároveň ale s odkazem na zákulisní informace uvedl, že ministerstvo dopravy smlouvu s konkurenčním dopravcem uzavřít nechce a že současné vyjádření úřadu je jen prvním krokem, jak přidělení trasy Českým drahám oficiálně posvětit. Při osobním jednání s ministrem dopravy Antonínem Prachařem přitom kratší platnost nabídky údajně nevadila. Nynější rozhodnutí ale bude dopravce respektovat, dodal Adamka.

Změna postoje úřadu podle něj souvisí s údajně připravovaným odchodem současného ministra a chystanou výměnou resortu s jinou koaliční stranou, která má mít podle Adamky blízko k Českým drahám. Nejčastěji se v médiích v této souvislosti spekuluje o výměně resortu dopravy spravovaný ministrem za ANO s resortem zdravotnictví, který v současnosti spravuje ČSSD.

To ale resort dopravy odmítá s tím, že se naopak snažil Arrivě co nejvíce vyjít vstříc. Z jakého důvodu Arriva podala nabídku s nedostatečně dlouhou lhůtou a zda to nebyl účel, ministerstvo dopravy netuší, řekl Novák. Arriva podmínky zadání znala, do této situace se tak dostala sama, dodal s tím, že zveřejněné zákulisní informace o případné výměně resortů v rámci vládní koalice považuje ministerstvo za pouhé spekulace.

Menší dotace než státní ČD

Provoz na trase je nutné zajistit od poloviny letošního prosince, kdy vyprší smlouva s Českými drahami. S těmi chtělo ministerstvo původně uzavřít roční dohodu na provoz do doby, než na trasu vyjede dopravce vzešlý z řádného výběrového řízení, které úřad plánuje vypsat ještě během letošního podzimu.

Do jednání ale vstoupila právě Arriva, která je součástí skupiny německých drah (Deutsche Bahn) a která ministerstvu opakovaně předložila vlastní návrh na provoz zmíněné trati.

Arriva za roční provoz rychlíkové trati požadovala v poslední nabídce roční dotaci 37,3 milionu korun, což je o 3,4 milionu méně než státní ČD. Ty naopak konkurenční společnosti vyčítaly nesplnění požadavků na přepravu osob s pohybovým postižením a tvrdily, že pokud by i státní dopravce nabídl vozidla nesplňující podmínky bezbariérovosti, dostal by se s cenou pod Arrivu.

Návrat do středních Čech?

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz.

 

Právě se děje

Další zprávy