Konec dopravní loterie, kolony z D1 jsou online

ČTK ČTK
7. 8. 2013 15:26
Slibuje to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Řidiči na D1 získají od dnešního dne přesnější informace o aktuálních uzavírkách, čekacích dobách v jednotlivých dálničních úsecích a dojezdové době do cíle. Slibuje to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.

Umožnit to má nový systém, který sbírá data o pohybech vozidel s navigací, od kamionů projíždějících mýtnými branami a informací od operátorů o pohybu mobilních telefonů.

"V první fázi jsme se zaměřili na to, co asi tíží nás všechny nejvíce, a tím je D1. Ta mnohdy bývá jako sázka do loterie, zdali dojedete včas, nebo nedojedete," uvedl Ivo Vondrák, rektor vysoké školy báňské v Ostravě, která vznik Rozvoje dopravních systémů zastřešovala.

Kromě mapování kolon na nejstarší tuzemské dálnici, která se nyní opravuje, má systém zefektivnit řízení dopravních toků i na dalších komunikacích. Záležet bude hlavně na tom, zda se v současném zkušebním provozu osvědčí.

Od dnešního dne mohou řidiči všechny dostupné informace z nového systému najít na internetových stránkách dopravniinfo.cz, uvedl Čermák. Veškeré údaje se aktualizují každou minutu, a poskytují tak podle ředitele ŘSD prakticky věrný obraz situace na dálnici.

Systém postupně doplní síť přenosných elektronických tabulí, které na základě dat o pohybu automobilů budou regulovat nejvyšší povolenou rychlost. S jejich zkoušením se začne od září na uzavírce u Vyškova, doplnil jeden z tvůrců aplikace Martin Hájek. Podle odhadů by se tímto způsobem řízení mohlo dosáhnout až o 30 procent vyšší plynulosti provozu, uvedl.

V současnosti se pro získávání informací o aktuální dopravě používají takzvané profilové detektory, které jsou rozmístěny jen na zlomku silniční sítě. Největším přínosem nového systému je tak podle Hájka množství dat, která zpracovává. Přijímá totiž informace od projíždějících vozidel vybavených takzvanými elektronickými knihami jízd, které každou minutu odesílají informace o tom, kde se vozidlo nachází a jak rychle jede. Každou minutu je tak systém zásoben daty od zhruba 100 tisíců vozidel, tedy od zhruba každého dvacátého vozidla v provozu, dodal.

Pokračování nové aplikace i po skončení jejího tříměsíčního zkušebního období bude podle Čermáka rovněž záležet i na jeho finanční náročnosti. Na systému totiž spolupracují i soukromé subjekty, které do zkušebního projektu poskytují data bezplatně. Po zpuštění konečné verze se ale dá předpokládat, že budou za tyto služby požadovat úhradu, doplnil Vondrák s tím, že peníze už vyžadoval Český hydrometeorologický ústav za dodání předpovědi počasí. Celkově by se tak podle odhadu náklady na provoz systému mohly ročně vyšplhat na několik desítek milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy