Končí jedna éra. Český rozhlas zmizí z dlouhých vln

ČTK ČTK
28. 11. 2013 16:16
Na konci února umlkne signál Radiožurnálu z vysílače Topolná na Moravě.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Český rozhlas

Praha - Vysílání Českého rozhlasu na takzvaných dlouhých vlnách skončí 28. února příštího roku, kdy o půlnoci umlkne signál Radiožurnálu z vysílače Topolná na Moravě. Termín dnes upřesnil Český rozhlas, který o změně informoval již na středečním zasedání Rady Českého rozhlasu.

"Uzavírá se jedna dlouhá etapa šíření signálu Českého rozhlasu. Technický pokrok a změny v rozhlasových technologiích jsou veliké a nelze je nereflektovat a podporovat staré systémy," uvedl generální ředitel Peter Duhan. Část úspor podle něj v příštím roce půjde na propagaci forem, na kterých bude Radiožurnál vysílat "bez dlouhé vlny". Duhan s tímto návrhem přišel v rámci optimalizace kmitočtového spektra, jež má přinést úspory v mandatorních výdajích.

Signál z vysílače Topolná mohli posluchači poprvé naladit na konci roku 1951. Nejprve se z něj ozvala stanice Československo I, později Hvězda, a nakonec Radiožurnál. Vysílač je umístěn na Moravě nedaleko Uherského Hradiště a zpočátku fungoval vyzářeným výkonem 650 kW. Jeho signál tak bylo v některých obdobích možné zachytit v podstatě v celé Evropě.

Počet lidí, kteří denně poslouchají Radiožurnál na dlouhé vlně, se podle rozhlasu nedá změřit. "Týdenní poslech vykazuje 117 000 posluchačů, kteří poslouchají Český rozhlas Radiožurnál i na dlouhé vlně. To i na dlouhé vlně je důležité, protože z toho plyne zcela jasně, že dlouhá vlna není nosnou platformou vysílací pro Český rozhlas 1 Radiožurnál, ale platformou doplňkovou," řekl šéf rozhlasu na středečním zasedání.

ČRo 1 Radiožurnál po vypnutí dlouhých vln bude nadále vysílat na platformách VKV, DVB-T, internet či mobilní aplikace.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů

Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, v prvním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 1,17 miliardy dolarů (24,6 miliardy Kč), což je meziročně nárůst na více než trojnásobek. Tržby se ale zvýšily o pět procent na 887 milionů USD (18,7 miliardy Kč), uvedla firma ve své výsledkové zprávě. Na hospodaření stále doléhají dopady koronavirové krize a s ní spojené omezení cest.

Tržby jsou ale vyšší i ve srovnání s rokem 2019, tedy s obdobím před pandemií. Firma také zaznamenala nárůst počtu rezervací, což dává do souvislosti s ustupující pandemií a s očekávaným návratem k masovému cestování. K vysoké ztrátě v prvním čtvrtletí částečně přispěly i výdaje, které má firma s obsluhou dřívějších úvěrů.

Protipandemická opatření mají negativní dopady na tržby Airbnb v celém světě, zejména ale v Evropě. Růst poptávky po cestování firma zaznamenala ve Spojených státech, zájem registruje u pronájmů blízko pláže a na horách. U rezervací ve městech, kde byl před pandemií zájem tradičně velmi silný, se zatím nic zásadního nezlepšilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy