reklama
 
 

Kofola se částečně stahuje z Polska, prodává výrobce nápojů Hoop. Akcie firmy rostou

4. 2. 2019 17:09
Společnost Kofola ČeskoSlovensko prodá polského výrobce nápojů Hoop Polska firmě ZMB Capital, která vlastní výrobce polských minerálních vod Ustronianka. Kofola to oznámila v pondělí s tím, že součástí prodeje je výrobní závod v polském Kutnu. Cena obchodu je minimálně 13 milionů eur, tedy zhruba 334 milionů korun.

Na polském trhu Kofole zůstane firma Premium Rosa, která vyrábí rostlinné a bylinné produkty. Prodej Hoopu označují analytici za pozitivní, společnosti v pondělí v reakci vzrůstá cena akcií na burze.

Transakci bude ještě muset schválit tamní antimonopolní úřad. Uzavření celého obchodu firma očekává letos na jaře.

Hoop Polska vyrábí a prodává Hoop Colu, sirupy Paola, minerální vody Arctic nebo dětské nápoje Jupik. Od loňského roku také distribuuje ledové čaje Nestea. Ustronianka získá také ochranné značky, převedou se pod ni zaměstnanci i distribuční síť.

"Věříme, že se nám podařilo zajistit stabilitu pro společnost Hoop Polska i pro její zaměstnance. Jsme rádi, že bude v rukou Ustronianky, respektované místní společnosti s rodinnou tradicí, která působí na trhu již řadu let," uvedl Jiří Vlasák z Kofoly. Podle něj nebude mít obchod dopad na ostatní obchodní aktivity na dalších trzích, kde Kofola působí. Podle majitele Ustronianky Michała Bożka se zlepší konkurenceschopnost skupiny.

"Odchod Kofoly z Polska hodnotím pozitivně. Kofole se totiž v posledních dvou letech na tamním trhu nedařilo zvrátit negativní trend v hospodaření, když se pohybovala na hraně provozní ziskovosti a celkově dosahovala ztráty. Konkrétně za rok 2017 se čistá ztráta očištěná o jednorázové transakce pohybovala kolem 80 milionů korun, za rok 2018 pak podle mého odhadu celkový výsledek z Polska nebude lepší," řekl analytik Fio banky Jan Raška.

Kofola se tak podle něj zbaví zátěže, což bude mít pozitivní dopad. Připomněl také, že obchod nezahrnuje prodej uzavřeného závodu v Grodzisku a práva k ochranným známkám minerální vody Grodziska.

"Cenu transakce hodnotím jako adekvátní a bez výraznějšího překvapení. Prodej polských aktiv by podle mého názoru měl představovat pozitivní impulz do ceny akcie Kofoly," dodal.

To, že Kofola prodává polská aktiva, není podle analytika J&T Banky Bohumila Trampoty tajemstvím. Pozitivní podle něj je, že se jí podařilo sehnat kupce.

"Výsledky Kofoly v Polsku nebyly uspokojivé. Byly buď ztrátové, nebo na nule. Prodej znamená, že se to již nebude opakovat. Kofola zaúčtuje z této transakce účetní ztrátu, ale zvýší se jí hotovostní pozice," uvedl Trampota. Akcie Kofoly  podle něj posílily v reakci na zprávu o prodeji o zhruba čtyři procenta.

Ustronianka byla založena v roce 1980, nyní zaměstnává skoro 500 pracovníků. Vyrábí například sycený nealkoholický nápoj Grappa, dále značku Grapcio nebo Ice Tea Ustronianka Plus.

Kofola má včetně polského Hoopu osm závodů v pěti evropských zemích, po prodeji závodu v Kutnu jich bude mít sedm. V Evropě zaměstnává více než 2100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K výrobkům firmy patří kromě Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně tržby o 2,3 procenta na 5,48 miliardy korun. Provozní zisk (EBIT) stoupl o 39 procent na 423,6 milionu korun a ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) o 18,2 procenta na 834,2 milionu korun.

autor: ČTK | 4. 2. 2019 17:09

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama