Mýtný tendr se opět komplikuje. Rafaj kauzu vrací, opět vyslechne námitky Kapsche

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 9. 9. 2019 17:29
Námitkami firmy Kapsch k mýtnému tendru se bude muset zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřadu, který předtím řízení o námitkách Kapsche zastavil, to nařídil jeho předseda Petr Rafaj. Kapsch proti mýtnému tendru, který vyhrálo konsorcium CzechToll a SkyToll, podal loni námitky. Nyní firma vnímá jako důležitější rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy, o čemž by měl ÚOHS rozhodovat později. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) úřad neuznal námitky Kapsche, Rafaj podle něj vyzval pouze k lepšímu odůvodnění jednoho z výroků. Vítěz tendru Czech Toll a SkyToll v reakci uvedl, že spuštění mýtného systému není rozhodnutím ohroženo.
Foto: ČTK

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat právě společnost Kapsch.

V přípravách nového systému konsorcium pokračuje. "Je zřejmé, že dnešní rozhodnutí nijak nemění platnost podepsaných smluv. Není tedy ohroženo spuštění nového satelitního mýtného systému k 1. prosinci 2019.

CzechToll v pondělí dokončil proces individuálních zkoušek a byl zahájen další milník dodávky v podobě komplexních zkoušek celého systému," uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí CzechToll.

Pokračující přípravy nového systému potvrdil i Kremlík. Podle něj Rafaj svým rozhodnutím nedal za pravdu Kapschi. "Závazný právní názor předsedy ÚOHS směřuje vůči úřadu v prvním stupni a apeluje na lepší odůvodnění jednoho z výroků, ostatní výroky potvrzuje," uvedl.

Společnost Kapsch v pondělí reagovala tvrzením, že důležitější bude rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy.

"Kdyby se ÚOHS řídil zákony i vlastní ustálenou rozhodovací praxí, tak by k řádnému projednání našich námitek došlo už loni na podzim, ještě než ministerstvo dopravy stihlo protiprávně podepsat mýtnou smlouvu s konsorciem CzechToll/SkyToll," podotkl mluvčí firmy David Šimoník. Podnik se s dnešním rozhodnutím podle něj ještě seznamuje a další případná vyjádření vydá v následujících dnech.

Společnost Kapsch napadla tendr na nového provozovatele mýta u ÚOHS několika podněty, se kterými u ÚOHS neuspěla. V prosinci předseda potvrdil rozhodnutí svého úřadu, který řízení o námitkách Kapsche zastavil, protože už byla s vítězem tendru uzavřená smlouva.

Kapsch tento krok napadl u Krajského soudu v Brně, který mu vyhověl a nařídil ÚOHS, aby o námitkách rozhodl. Věc se tak vrátila zpět k Rafajovi, který znovu posuzoval rozklad Kapsche a rozhodnutí ÚOHS týkající se zastavení řízení o námitkách zrušil.

"Ve zrušeném výroku úřad v napadeném rozhodnutí zastavil správní řízení v částech týkajících se možného netransparentního postupu při zpřístupnění dokumentace k zakázce, údajně nepravdivým informacím poskytovaným zadavatelem a diskriminačnímu přístupu zadavatele k navrhovateli," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však v současné době znovu posuzuje platnost smlouvy uzavřené s vítězem tendru. Nařídil mu to Krajský soud v Brně. Kapsch tvrdil, že smlouva s konsorciem byla uzavřena protizákonně, ÚOHS i jeho předseda ale dospěli k názoru, že pro zákaz plnění smlouvy není důvod. Nyní se smlouvou zabývá úřad znovu.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.

Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Smartwings po téměř dvou letech vrátily do provozu Boeing 737 MAX

Smartwings dnes po téměř dvou letech znovu vypravily v běžném provozu letadlo Boeing 737 MAX 8. Před dnešním letem do Malagy dopravce letadlo podle požadavků upravil a ve středu s ním úspěšně provedl ověřovací let. Do léta chce letecká společnost postupně nasadit i zbylých šest těchto letounů, informovaly dnes Smartwings.

Letadla Boeing 737 MAX byla celosvětově odstavena od března 2019 kvůli dvěma nehodám, při nichž zahynulo 346 lidí. V závěru letošního ledna jejich provoz povolila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

"Naší absolutní prioritou je bezpečnost našich cestujících a posádky. Žádný stroj nepodstoupil takové prověrky bezpečnosti v historii letectví jako letoun Boeing 737 MAX. Věříme, že důvěra v tento letoun se velmi rychle obnoví," uvedl člen představenstva a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Londýn oznámil další sankce vůči barmským armádním činitelům

Británie dnes oznámila, že přidává na sankční seznam další barmské vojenské představitele kvůli jejich zapojení do převratu, který tento měsíc vedl ke svržení zvoleného barmského vedení. Britský ministr zahraničí Dominic Raab uvedl, že na seznamu se k 19 barmským vysoce postaveným armádním činitelům přidává šest dalších jmen. Informovaly o tom agentura AP a Reuters.

Na černé listině se ocitl také generál Min Aun Hlain, který se po svržení vlády postavil do čela státu. Opatření přijaté Londýnem má zamezit osobám na seznamu v cestách do Británie a znemožnit britským podnikům či institucím, aby obchodovaly se společnostmi vlastněnými těmito barmskými vojenskými představiteli.

Británie oznámila, že ukončuje programy pomoci, v rámci nichž byly prostředky posílány barmské vládě. Dodala ale, že pomoc se i nadále dostane k "nejchudším a nejzranitelnějším v zemi".

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Koronavirový příspěvek podnikatelům se zdvojnásobí na 1000 korun, schválil Senát

Příspěvek podnikatelům a společníkům malých firem, jejichž činnost omezila vládní opatření proti epidemii koronaviru, se zdvojnásobí na 1000 korun denně. Pracovníkům na dohodu zůstane denní příspěvek 500 korun. Příspěvek už nebude navázán na nouzový stav. Na podporu dosáhnou ti, jejichž tržby se snížily minimálně o 50 procent. Ve čtvrtek to schválil Senát. Novelu nyní dostane k podpisu prezident. Bonus bude podle předlohy vyplácen za únor a březen. Vláda ale zákonem získá mandát zavést další bonusová období, která odpovídají vždy jednomu dalšímu kalendářnímu měsíci, a to nejdéle do konce roku 2021.

Zdroj: ČTK
Další zprávy