První nadzvukový dopravní letoun postavili Rusové. Kariéru Tu-144 ale lemují tragédie

Klikněte pro vstup do galerie.
Elegantní sovětský letoun Tupolev Tu-144 dokázal jako první dopravní letadlo na světě překonat rychlost zvuku. Symbolem cestování supersonickou rychlostí se však stal britsko-francouzský konkurent Concorde. Tupolev, který poprvé vzlétl 31. prosince 1968, se potýkal s nízkou spolehlivostí a neúnosně vysokými provozními náklady. Doplatil ale i na to, že celé nadzvukové létání nakonec dopadlo podstatně hůře, než se ještě v polovině 70. let zdálo. Na fotografii: Tu-144
Když ale poslední den roku 1968 odstartoval z letiště v Žukovském u Moskvy ke své první zkoušce stroj s imatrikulací CCCP-68001, nikdo o neslavném konci typu ani neuvažoval. Ostatně premiérový let, při kterém seděli za řízením zkušení piloti Eduard Jeljan s Michajlem Kozlovem, trval jen 38 minut a měl hlavně ověřit základní chování Tu-144. Během první poloviny roku 1969 pokračovaly zkoušky, při kterých v červnu 1969 letoun konečně překonal rychlost zvuku. Na fotografii: Tu-144
Sovětům se tak opět podařilo vyhrát jedno z mnoha technických soupeření se Západem. V 60. letech minulého století jen málokdo pochyboval, že budoucnost letecké přepravy patří strojům, jež budou oblohu křižovat nadzvukovou rychlostí. Ačkoliv bylo zřejmé, že vývoj bude technicky i finančně mimořádně náročný, objevili se hned tři zájemci ochotní výzvu přijmout. Kromě Sovětů se o takové letadlo pokoušel americký Boeing, Britové a Francouzi se pak společně vrhli do vývoje Concordu. Na fotografii: Tu-144
Ten nakonec vzlétl zhruba dva měsíce po Tu-144, 2. března 1969, a mírné zpoždění proti sovětské konkurenci měl i jeho premiérový nadzvukový let. Ihned po zveřejnění prvních obrázků sovětského letadla se vzedmula vlna dohadů o průmyslové špionáži, Tu-144 i Concorde totiž konstruktérům z rýsovacích prken vzešly velmi podobné a Tupolevu se proto na Západě přezívalo "Concordski". Ve skutečnosti ale byla podobnost mezi stroji dána všeobecně platnými zákonitostmi aerodynamiky. Na fotce: Concorde (vlevo) a Tupolev Tu-144 na střeše německého muzea
Foto: RuthAS [CC BY 3.0], from Wikimedia Commons
ČTK ČTK
28. 12. 2018 13:27
Elegantní sovětský letoun Tupolev Tu-144 dokázal jako první dopravní letadlo na světě překonat rychlost zvuku. Symbolem cestování supersonickou rychlostí se však stal britsko-francouzský konkurent Concorde. Tupolev, který poprvé vzlétl 31. prosince 1968, se potýkal s nízkou spolehlivostí a neúnosně vysokými provozními náklady. Doplatil ale i na to, že celé nadzvukové létání nakonec dopadlo podstatně hůře, než se ještě v polovině 70. let zdálo.
 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Nizozemsku vjelo auto na zahrádku kavárny, šest lidí je zraněných

Šest lidí ve středu utrpělo zranění, když ve městě Gennep na východě Nizozemska vjelo auto na zahrádku kavárny. Proč se tak stalo, není jasné, uvedla nizozemská agentura ANP. Poranění pěti lidí je lehké, šestý člověk byl převezen do nemocnice. Případ vyšetřuje policie, která řidiče auta zadržela. Podle místních médií není vyloučené, že nějakou roli při této nehodě mohly sehrát drogy. Město Gennep leží u hranice s Německem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy