Cizinci si musí ke kávě připlatit servis. Inspektoři v Praze opět odhalili dvojí ceny

Ekonomika Ekonomika
25. 9. 2019 10:59
České podniky dál zkouší šidit své zákazníky mluvící cizím jazykem. Inspektoři začátkem roku nachytali hned dvě pražské provozovny, které účtovaly cizincům částky vyšší než česky hovořícím zákazníkům. Nejnovější případy se pak týkaly chybného vrácení či nevydání účtenky EET, uvedl mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

V prvním případě inspektoři - vydávající se za zákazníky - prověřili v Praze podnik Clock caffé na Staroměstském náměstí. Při placení zde cizincům účtovali částky za takzvaný "servis", se kterým ovšem nebyli předem seznámeni.

"Inspektoři v roli spotřebitelů učinili dvě objednávky z jídelního a nápojového lístku, který byl volně přístupný na jednotlivých stolcích, a dále výběrem výrobku z vitríny uvnitř v provozovně. Jedna objednávka byla v českém jazyce a druhá objednávka v anglickém jazyce. U objednávky provedené v anglickém jazyce číšník při placení přiúčtoval k celkové částce 460 Kč tzv. servis ve výši 50 Kč, přestože spotřebitelé předem nebyli s účtovaným servisem seznámeni. V případě objednávky provedené v českém jazyce nebyl spotřebitelům žádný "servis" účtován," uvedl mluvčí.

Další kontrola proběhla v restauraci Café Restaurant na Střeleckém ostrově. "Situace se prakticky opakovala. Anglicky hovořícímu spotřebiteli byla účtována částka 75 Kč za tzv. doporučení, které bylo na účtence uvedeno pod položkou 'We recommend tips'. Česky hovořícímu spotřebiteli nebylo tzv. doporučení účtováno," doplňuje Fröhlich.

Rozdílný přístup k zákazníkům inspekce vyhodnotila jako diskriminaci a provozovatele Clock café, společnost IAMPrague, nakonec stál 60 000 korun. Stejnou pokutu dostala i firma Trophono provozující Café Restaurant.

Ošizený zákazník i platba bez dokladu

Nejnověji figuranti hovořící anglicky i rusky zjistili porušení zákona v dalších třech případech z celkem osmi kontrol. "V jednom případě například inspektorům v postavení spotřebitelů hovořících rusky naúčtovala restaurace v centru Prahy částku 1567 Kč, což byla správná cena dle ceníku, avšak číšník po úhradě dvoutisícikorunovou bankovkou vrátil jen stokorunovou bankovku a rozloučil se s hosty," uvádí inspekce. Česky hovořící skupině bylo přitom vše vyúčtováno správně, včetně dokladu EET.

Anglicky hovořící skupina pro změnu dostala doklad bez EET vystavený jen pár vteřin poté z té samé pokladny. "Toto zjištění Česká obchodní inspekce postoupí Finanční správě," dodává Fröhlich.

O výši pokut se v těchto případech bude teprve rozhodovat. Stejně tak budou teprve zveřejněny názvy dotčených podniků, upozornila ČOI.

 

Právě se děje

Další zprávy