Jak dostat nezaměstnané do práce? Tripartita chce lákat na cestovní příspěvky nebo rekvalifikace

ČTK ČTK
Aktualizováno 17. 10. 2016 19:31
Tripartita jednala o možnostech, jak otevřít trh práce nezaměstnaným. Jako motivace by mohl posloužit příspěvek na cestu do práce. Dále chtějí nabídnout rekvalifikace nebo regionální podpůrné projekty.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha – Zaměstnavatelé, odbory a zástupci vlády jednali o širším otevření trhu práce a možnostech, jak dostat nezaměstnané na trh práce. Pomoci by mohly příspěvek na cesty za prací, rekvalifikace nebo vznik regionálních podpůrných projektů.

Vyplývá to z vyjádření premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) a prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka. Dalším tématem jednání bylo čerpání peněz z fondů EU a problémy dopravních staveb.

Kvůli růstu ekonomiky a nedostatku uchazečů o práci žádají firmy zjednodušení a zrychlení vydávání pracovních povolení pro cizince. Podle odborů jde o citlivou věc.

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula v pondělí řekl, že odbory nepodpoří žádný nový projekt na přísun pracovníků z ciziny kromě již stávajícího projektu, který se týká pracovníků z Ukrajiny.

Nezaměstnanost v Česku v září klesla na 5,2 procenta ze srpnových 5,3 procenta. Bez práce bylo na konci měsíce 378 258 lidí, což je nejméně od prosince 2008. Volných míst je už téměř 141 tisíc, více jich bylo naposledy v srpnu 2008.

Podle Hanáka je použitelných na trhu práce 80 až 90 tisíc nezaměstnaných. "Hledáme hlavně technické zaměření," uvedl.

Stavební řízení se nezjednodušilo

Hanák pak kritizoval přípravu nového stavebního zákona, který měl zjednodušit stavební řízení. Návrh vláda nedávno schválila. "Nejvážnějším problémem je, že se nepodařilo splnit zjednodušení povolovacího řízení ohledně stavebního zákona. To jsme nesplnili," uvedl Hanák.

V případě zprávy o čerpání peněz z fondů EU se odbory i zaměstnavatelé shodli na tom, že zatím je tempo čerpání evropských peněz nedostatečné.

Tripartita pak dnes podle Středuly odložila projednání otázky bezpečnosti práce až na leden. "V současné chvíli není přehled o smrtelných pracovních úrazech v dopravě, protože to řeší přímo policie, a ne inspekce práce," uvedl Středula.

Další zasedání tripartity by se mělo uskutečnit 21. listopadu a hlavním tématem by podle Středuly měl být akční plán na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 14 minutami

Na D6 u Sokolova havarovala dodávka a osobní auto, doprava je obnovena

Vážná dopravní nehoda omezila ve čtvrtek ráno dopravu na dálnici D6 u Sokolova. Při střetu osobního auta s dodávkou se čtyři lidé zranili, jeden z nich těžce. Doprava ve směru na Karlovy Vary byla krátce po nehodě obnovena, ve směru na Cheb byla silnice uzavřena do 11:15.

Nehoda se stala před 7:00. "Kvůli těžce zraněné osobě byl povolán vrtulník záchranné služby," doplnil krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva.

Na dálnici ve směru na Cheb se tvořily dopoledne až dvoukilometrové kolony, doprava se odkláněla už na odbočku na Loket a na východní obchvat Sokolova.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn se s odbory dohodl na mzdách

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se dohodl s odborovým svazem strojvedoucích GDL na mzdových podmínkách. Riziko další stávky, která by byla od srpna čtvrtá, je tak zažehnáno. Informují o tom německá média.

"Dohodli jsme se," citovala agentura DPA svůj zdroj, který se jednání účastní. Dosažení shody následně potvrdili i zemští premiéři Dolního Saska a Šlesvicka-Holštýnska Stephan Weil a Daniel Günther, kteří další kolo jednání zprostředkovali.

Svaz GDL od srpna uspořádal tři stávky, kterými se snažil donutit dráhy ke zvýšení mezd. Po třetí stávce, která skončila zhruba před týdnem, učinily DB odborářům novou nabídku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výroba aut v létě kvůli nedostatku čipů klesla o 39 procent na 112 481 vozů

Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 000 vozů nižší. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.

Zdroj: ČTK
Další zprávy