Česko je autobusová velmoc. Bývalá Karosa jede naplno

Radek Pecák Radek Pecák
4. 6. 2014 6:25
Hlavním výrobním programem Iveco Czech Republic je řada Crossway, autobusy určené hlavně pro příměstskou dopravu. Firma zvažuje rozšíření továrny.
Foto: Radek Pecák

Vysoké Mýto – Jedenáct nových autobusů denně vyjede ze závodu společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě, léta známém jako Karosa. Produkce se drží na stejné úrovni jako loňský rok, který se nakonec stal rekordním v novodobé historii firmy s bilancí 3165 vozidel.

Loni se přitom největší evropská továrna na výrobu autobusů dostala téměř na svůj limit výroby, což je patnáct autobusů za den. Pomohly k tomu hlavně vyšší objednávky vozů splňující končící emisní normu Euro 5.

"Největší vlnu objednávek očekáváme – jako každý rok – během druhého a třetího čtvrtletí,“ říká ředitel společnosti Pavel Pachovský. Celkový roční výsledek si zatím netroufá odhadnout, ale určitě neskončí propadákem.

Pavel Pachovský je v čele továrny Iveco Vysoké Mýto.
Pavel Pachovský je v čele továrny Iveco Vysoké Mýto. | Foto: Iveco

"V současnosti rozpracováváme rozvojové plány výrobního závodu, konkrétní však zatím být nemůžeme,“ říká Pachovský k nárůstu výroby. Řada investic, které se ovšem týkaly především strojního vybavení, se uskutečnila již vloni v souvislosti se začátkem výroby autobusů splňujících normu Euro VI.

Vedení skupiny CNH Industrial, do níž nyní Iveco Bus patří, chystá pro závod ve Vysokém Mýtě další nové produkty. Jiří Vaněk, ředitel Iveco Product Development & Engineering Bus, který je zodpovědný za vývoj všech autobusů Iveco, sice nechce prozradit podrobnosti, z neoficiálních informací ovšem vyplývá, že se připravuje výroba nových typů s větší i menší kapacitou cestujících než dosud.

Jiří Vaněk je zodpovědný za technický vývoj všech autobusů Iveco, tedy nejen těch, které vznikají ve Vysokém Mýtě.
Jiří Vaněk je zodpovědný za technický vývoj všech autobusů Iveco, tedy nejen těch, které vznikají ve Vysokém Mýtě. | Foto: Iveco

Ve vývoji jsou rovněž vozidla umožňující jízdu na stlačený zemní plyn a splňující novou emisní normu Euro VI.

Desítky vývojářů

Jen ve vývojovém oddělení ve Vysokém Mýtě je podle Vaňka zaměstnáno 85 lidí, v celé autobusové divizi Iveca se na vývoji podílí zhruba 250 pracovníků. "Ovšem kooperujeme i s odborníky, kteří vyvíjejí nákladní vozidla Iveco. Například světlomety, sloupky řízení, hlavní části motorů a další díly se montují i do tahačů a dalších vozů Iveco,“ uvádí Vaněk.

Pracovníci vývoje ve Vysokém Mýtě mají mimo jiné na starosti také konstrukční úpravy v souvislosti se specifickými přáními jednotlivých zákazníků, jejichž požadavky se stále zvyšují. Například odborová organizace jednoho dopravce v západní Evropě si nechala na základě svých předem definovaných požadavků vyrobit maketu celé přední části autobusu včetně pracoviště řidiče. Definitivní verze se mohla začít vyrábět až po zapracování úprav z první verze makety.

"Takové požadavky jsme ovšem schopni plnit pouze v případě velké objednávky, jinak se dělají většinou jen menší úpravy nabízených školních, městských a meziměstských autobusů v celé škále nabízených délek,“ dodává Vaněk.

Do konstrukce se zasahuje i kvůli požadavkům na elektrickou a elektronickou výbavu vozů. V autobusech postupně - i kvůli přísnější legislativě ohledně bezpečnosti cestujících – přibývají senzory, řídicí jednotky i další díly. Přibývá také objednávek většího počtu komfortních prvků. "Například klimatizaci už má přibližně padesát procent všech našich nových vozidel," upřesňuje Pachovský.

Polovina dílů je z tuzemska

Zhruba padesát procent dílů montovaných do autobusů společnosti Iveco vyrábějí tuzemští dodavatelé. "Ve finančním vyjádření je to ovšem jen zhruba 35 až 40 procent, protože například vhodné motory, nápravy a převodovky, což jsou současně i velmi nákladné díly, žádná z tuzemských továren nenabízí,“ vysvětluje Pachovský.

Hlavním výrobním programem Iveco Czech Republic je v současnosti řada Crossway, tedy autobusy určené hlavně pro příměstskou dopravu a dopravu cestujících na kratších meziměstských spojích. Stoupá rovněž zájem o příbuzný model Crossway Low Entry se sníženou podlahou v přední polovině vozidla. Od loňska firma nabízí rovněž zcela nový typ autobusu pro městskou hromadnou dopravu s názvem Urbanway.

Více než devadesát procent produkce směřuje do ciziny. Mezi největší exportní trhy patří Francie, Itálie, Německo, Slovensko a Norsko. V Česku v poslední době dodala společnost autobusy například Vězeňské službě a chce se více prosadit i do vozových parků jednotlivých dopravců. "Účastníme se všech vypisovaných soutěží a doufáme, že budeme úspěšnější než dosud,“ říká generální ředitel Pavel Pachovský.

Mezi hlavní konkurenty autobusů z Vysokého Mýta patří výrobky další tuzemské firmy SOR Libchavy, dále polský Solaris či německý Mercedes.

Roční tržby firmy dosáhly v loňském roce 13,3 miliardy korun, což je o pětinu více než v předchozím roce. Zisk po zdanění stoupl na 1,04 miliardy korun z předchozích 951 milionů. Firma nyní zaměstnává téměř 2000 kmenových a zhruba 600 agenturních pracovníků.

 

Právě se děje

Další zprávy