Po Fischerovi chtěla s Invií skončit i CK Exim tours. Nakonec se společnosti dohodly

ČTK ČTK
Aktualizováno 20. 6. 2017 16:45
Invia začala v poslední době kromě přeprodeje zájezdů cestovních kanceláří sestavovat a prodávat také vlastní zájezdy, takže se v podstatě stala přímým konkurentem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Jedna z největších českých cestovních kanceláří Exim tours oznámila, že přestane nabízet své zájezdy přes největší zájezdový portál Invia.cz. Stejný krok v dubnu oznámila i cestovní kancelář Fischer. 

Invia začala v poslední době kromě přeprodeje zájezdů cestovních kanceláří sestavovat a prodávat také vlastní zájezdy, takže se v podstatě stala i přímým konkurentem cestovních kanceláří. Podle CK Fischer zájezdy, dříve prodávané přes Invii, zlevnily.

"K zaslání výpovědi smlouvy o spolupráci tomuto prodejci nás vedly obchodní důvody, které ze zásady nekomentujeme," řekl dnes marketingový ředitel Exim tours Stanislav Zíma s tím, že spolupráce by podle smlouvy měla skončit na konci července.

CK Exim tours nakonec své rozhodnutí ukončit prodej zájezdů přes portál Invia.cz přehodnotila. Rozchod s Invií oznámila v červnu, o několik měsíců však bylo již vše jinak. "Zájezdy přes portál Invia dál prodáváme. Došlo k uzavření smlouvy za jiných podmínek. Podrobnosti nebudeme uvádět," řekl Hospodářským novinám marketingový ředitel Exim tours Stanislav Zíma.

Portál Invia není podle marketingového ředitele Michala Tůmy ochotný nabízet exkluzivní podmínky velkým cestovním kancelářím. Naopak podle Tůmy drtivou většinu prodeje realizuje pro desítky středně velkých CK a není v žádném případě závislý na malém počtu velkých dodavatelů.

"I když nás možnost odchodu CK Exim tours mrzí, důležité je, že zákazníci ho takřka nepocítí. Z celkového počtu 19 379 hotelů od více než 300 cestovních kanceláří představuje unikátní nabídka CK Exim tours 180 hotelů, takže případným ukončením přijdeme o necelé jedno procento destinací. A tuto chybějící nabídku umíme nahradit díky existujícím partnerům v krátkém čase," řekl Tůma.

Fischer jako důvod ukončení spolupráce uvedl změnu obchodní strategie a podporu vlastních prodejních kanálů. "Zájezdy, které jsme dřív prodávali přes portál Invia, momentálně nabízíme ve vlastních prodejních kanálech a jsme díky tomu schopni klientovi nabídnout výhodnější cenu. Při nákupu zájezdu v last minute sezóně může jít o úsporu až jednotek tisíc korun," uvedl mluvčí CK Jan Bezděk.

Podle serveru iDnes.cz prodal ročně Fischer přes Invii zájezdy za zhruba 400 milionů korun. Loni celkové tržby CK Fischer přitom činily zhruba čtyři miliardy korun.

Další významná cestovní kancelář, CK Alexandria, změny ve spolupráci s Invií neplánuje. "Pokud bychom měli měnit náš obchodní model, oznámíme to nejprve našim obchodním partnerům, kterých by se taková změna případně dotkla, a následně samozřejmě médiím. Nyní jsou však tyto úvahy bezpředmětné," uvedl šéf marketingu Petr Šatný.

Cestovní skupina Invia v roce 2015 prodala v ČR, Polsku, Slovensku a Maďarsku zájezdy CK v hodnotě téměř sedm miliard korun. Je to meziročně o 15 procent víc. Tržby skupiny stouply o 18 procent na 778 milionů korun. Zisk se zvýšil meziročně z 56 na 86 milionů korun.

Skupinu tvoří on-line prodejce zájezdů Invia.cz a další společnosti, mj. Invia.sk, Invia.hu, Invia services či Travelplanet.pl. Cestovní agentura přeprodává zájezdy cestovních kanceláří. Společnosti skupiny prodávají také letenky, ubytování, eurovíkendy a vstupenky na kulturní akce. Invia má téměř 200 poboček.

Cestovní kanceláře v ČR prodají ročně zájezdy za zhruba 20 miliard Kč, mezi největší CK patří Exim tours, Fischer a Čedok. Mezi velké tuzemské cestovní agentury patří kromě Invie Dovolena.cz, Zajezdy.cz či eTravel.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy