Hradecká dálnice: Po čtyřiceti letech se staví poslední část

Petr Kučera Petr Kučera
22. 7. 2014 11:49
Dálniční spojení Prahy a Hradce Králové, které se začalo stavět už v roce 1978, má být podle aktuálních plánů dokončeno v srpnu 2017.
Silnice u provizorního sjezdu z D11
Silnice u provizorního sjezdu z D11 | Foto: Radek Pecák

Hradec Králové – Po osmi letech se stavbaři vracejí na dálnici D11. U Hradce Králové dnes slavnostně začala dostavba necelých dvou a půl kilometrů, které na trase z Prahy do Hradce Králové stále chybějí.

Dálniční spojení obou měst, které se začalo stavět už v roce 1978, má být podle aktuálních plánů dokončeno v srpnu 2017. Definitivně jisté to ale není. Státu totiž stále chybí poslední, jen 0,27hektarový pozemek, který společně vlastní sestry Jaroslava Štrosová a Ludmila Havránková. Čeká se, zda Štrosová přijme nejnovější nabídku hradeckého magistrátu, která může být cenově vyšší než předchozí nabídky státu vázané cenovými vyhláškami.

Ministr dopravy Antonín Prachař dnes novinářům řekl, že stát s Havránkovou jedná o několika variantách, jednou z nich je prodej a druhou směna. "Dokud proces není uzavřený, nerad bych ho komentoval, ale myslím si, že jsme na dobré cestě a v horizontu několika málo dnů či týdnů budeme mít příslušné pozemky," řekl Prachař.

Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po sedmnácti letech jednání.

Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Podle ministerstva dopravy nyní začnou práce na časově nejnáročnějších částech stavby, především mostech a křižovatkách. Chybějící úsek se začne stavět z opačné strany nevykoupených pozemků, tedy od budoucí mimoúrovňové křižovatky v Hradci Králové-Kuklenách – právě ta bude stavebně nejsložitější.

Stavební práce mají podle smlouvy přijít na 1,1 miliardy korun (o téměř pětinu méně oproti původním předpokladům), provede je sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag.

Dlouhá historie

Stavba dálnice D11 začala už v roce 1978, po prvních osmnácti kilometrech se ale začalo jezdit až v roce 1984. Zajímavostí nejstaršího úseku je nezvyklá šířka dělicího travnatého pásu, protože se zde od počátku počítalo s možným rozšířením na tři pruhy v každém směru. V roce 1990 pak stavba na dlouhou dobu končila u Poděbrad, tedy zhruba v polovině trasy mezi Prahou a Hradcem.

Zbytek úseku se začal stavět až v roce 2003, téměř k Hradci Králové byla dálnice zprovozněna v roce 2006. Řidiči nyní sjíždějí buď přes křižovatku u Opatovic nad Labem a pak míří po čtyřpruhové komunikaci do Hradce, nebo dojedou až na provizorní sjezd u Libišan a přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice objedou krajské město ze západu, pokud pokračují dále směrem na Jaroměř.

Dostavbou se ale definitivně uleví i Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou a obcím na „staré“ silnici číslo 11, kudy stále jezdí řada kamionů kvůli omezením u provizorního hradeckého sjezdu.

Pokračování? Snad brzy

V příštím nebo přespříštím roce pak má podle Ředitelství silnic a dálnic začít i dostavba D11 od Hradce Králové směrem na Jaroměř, hotová má být do roku 2019.

Mimochodem – u Hradce by se měla dálnice napojit na chystanou rychlostní silnici R35 směrem na Olomouc, která se má stát severní alternativou k přetížené D1, ale její plány zatím zůstávají až na drobné výjimky stále jen na papíře.

Nejasno je zatím o zbytku rychlostní komunikace od Jaroměře k hranicím s Polskem. Dosavadní plány počítají s rychlostní silnicí, tedy už nikoliv klasickou dálnicí, k Trutnovu a hraničnímu přechodu Královec. Přinejmenším obchvat města ale požaduje i Náchod, přes nějž vede velká část tranzitní dopravy.

 

Právě se děje

před 25 minutami

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy 700 administrativních pracovníků, část z nich i propustit. Důvodem je pandemie

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15 000 zaměstnanců podniku.

"Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 48 minutami

U břehů Turecka se potopila ukrajinská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 12 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ukrajinská nákladní loď. Při nehodě zemřeli nejméně tři členové posádky. Podle informací na lodi mělo být 12 členů posádky, uvedla agentura AP. Záchranné práce pokračují.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner původně oznámil, že plavidlo bylo ruské, podle nových informací loď plula pod vlajkou Palau a patřila ukrajinské firmě Arvin Shipping. Na lodi mělo být celkem 12 osob, dva Rusové a deset Ukrajinců. Loď byla na cestě z Bulharska do Gruzie.

Podle agentury Reuters turecká státní média uvedla, že loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Práci záchranářů však ztěžuje špatné počasí. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Podle tureckého ministerstva dopravy loď jménem Arvin kvůli špatnému počasí zakotvila u přístavu na severu Turecka. Z neznámých důvodů se rozlomila a potopila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy