reklama
 
 

Google ví, zda chodíte na demonstrace, nebo na mši. Česká organizace podává stížnost

Aktualizováno 27. 11. 2018 13:23
Podle studie norské organizace Forbrukerrådet zveřejněné v úterý sleduje Google polohu svých uživatelů v rozporu s evropským Obecným nařízením o ochraně osobních údajů. Činí tak skrze funkce "Historie polohy" a "Aktivita na webu a v aplikacích", jež jsou integrovány do všech Google účtů.

Spotřebitelská organizace dTest v návaznosti oznámila, že podává na americkou digitální firmu stížnost k Úřadu na ochranu osobních údajů. A česká organizace není jediná.

"Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy. Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC," uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Podle něj je problém, že zhruba dvě miliardy chytrých telefonů s operačním systémem Android je možné plnohodnotně využívat s vlastním Google účtem, který o vás automaticky může sbírat různé informace.

"Údaje o poloze mohou o lidech odhalit mnohé, včetně náboženského (docházení na bohoslužby) a politického přesvědčení (navštěvování demonstrací), zdravotního stavu (pravidelné návštěvy nemocnice) a sexuální orientace (navštěvování určitých barů)," uvádí dTest v tiskové zprávě.

"Neustále pracujeme na zlepšování kontrolních nástrojů pro uživatele a tuto zprávu (norské organizace, pozn. red.) pečlivě pročteme, abychom zjistili, zda můžeme některá doporučení implementovat," uvedla v reakci na stížnost Alžběta Houzarová, manažerka komunikace Googlu pro Česko a Slovensko.

Google podle spotřebitelské organizace ovšem svým uživatelům reálně neposkytuje ani jinou možnost, než že poskytnou své údaje o poloze, které pak mohou být použity k mnoha účelům včetně cílené reklamy.

"Historie polohy je ve výchozím nastavení vypnuta a uživatel ji může kdykoli upravit, smazat nebo pozastavit," upozorňuje Houzarová. Pokud je tato funkce zapnutá, pomáhá podle ní vylepšovat služby jako je předpokládaný provoz na trase uživatelů. 

"Je-li pozastavená, explicitně uživatele informujeme o tom, že v závislosti na konkrétním nastavení jeho telefonu a aplikací můžeme stále shromažďovat a používat údaje o poloze k vylepšení funkce našich služeb - jako je například Vyhledávání nebo Mapy. Údaje o poloze si mohou uživatelé kontrolovat a nastavit i v sekci Aktivita na webu a aplikacích v rámci Google Můj účet nebo přímo na mobilu," dodává Houzarová.

"Jako spotřebitelská organizace namítáme, že tyto praktiky nejsou v souladu s GDPR, jelikož Google postrádá platný právní základ pro zpracování těchto osobních údajů. Výzkum především ukazuje, že souhlas poskytnutý za uvedených okolností není svobodný," říká Zelený.

K tomu dTest dále podotýká, že Google nemůže použít jako právní základ pro získávání a zpracovávání údajů o poloze takzvaný oprávněný zájem, který umožňuje zpracovávat některé osobní údaje pro marketingové účely bez souhlasu.

autor: Sandro Elčić | 27. 11. 2018 12:49

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama