Evropská komise se začala zajímat o český tendr na výběr mýtného. Zrušení dohody nehrozí, řekl Ťok

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 2. 2017 13:36
Na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů v Česku se Evropská komise začala zabývat tím, jak Ministerstvo dopravy vybralo nového poskytovatele elektronického mýta i nového šéfa drážního regulátora, který byl jmenován až na základě druhého řízení. Podle ministra dopravy Ťoka žádné výraznější sankce Česku nehrozí.
Ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy Dan Ťok. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Evropská komise se začala zabývat způsobem, jakým ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na výběr elektronického mýta po konci letošního roku a také výběrem nového šéfa drážního regulátora. Na pondělním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj ale nyní nehrozí, že by mohla být zrušena dohoda na tříleté prodloužení správy mýta se společností Kapsch.

Mýta se týkal dopis, který ministerstvu poslala komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowská na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Zatím jde jen o upozornění, které může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.

Takovýchto upozornění jsou ale v Česku desítky, uvedl Ťok. V nejhorším případě podle ministra může Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.

Podle poslance a dopravního experta koaliční ČSSD Jana Birkeho není možné dopis eurokomisařky brát na lehkou váhu. V každém případě takováto výtka vrhá špatné světlo na další pokračování procesu přípravy soutěže na nového provozovatele. Přestože české mýto je dlouhodobý problém, ministři za ANO Ťok a před ním Antonín Prachař s přípravou na nový tendr příliš nepohnuli, uvedl Birke.

Druhý dopis se týkal opakovaného výběru šéfa Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. První tendr skončil vítězstvím bývalého šéfa Drážního úřadu Pavla Kodyma. Vláda ale odmítla jeho jmenování potvrdit, a ministerstvo dopravy proto uspořádalo nové řízení, v němž zvítězil rovněž Kodym.

Evropská komise se podle Ťoka ptala, proč bylo zrušeno první řízení a zda byly dodrženy všechny regule. Ministr s obsahem dopisu seznámil rovněž premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Jmenování Kodyma šéfem drážního regulátora má vláda na programu tuto středu.

Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Pokud bude před volbami pandemický či nouzový stav, lidé v karanténě budou moci hlasovat do přenosných schránek či z auta. Návrh schválila vláda

před 59 minutami

Potíže v kontejnerové dopravě mohou trvat až do Vánoc, varují experti

Problémy v globální kontejnerové dopravě zřejmě jen tak nezmizí, naopak je pravděpodobné, že se udrží minimálně do konce roku. To znamená, že v rušné předvánoční sezoně se mohou objevovat i prodlevy v zásobování. Tvrdí to experti z odvětví, na které se odvolává BBC. Výskyt nákazy novým koronavirem v jihočínské provincii Kuang-tung, která je klíčová pro mezinárodní obchod, způsobil akutní problémy v místních přístavech. Nakládka i vykládka zboží se tak zpožďuje. Znamená to, že potíže v globálních dodavatelských řetězcích, které začaly být citelnější loni po vypuknutí pandemie, se ještě zhoršily. A než se následný dominový efekt vyřeší, to zřejmě potrvá měsíce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy