E-shopů v Česku mírně ubylo, jejich nabídka se ale rozrostla. Dobírka stále vede

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
23. 1. 2017 12:35
Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. Do online nabídky se ale dostává zboží, které bylo ještě nedávno záležitostí kamenných prodejen. Nejvýrazněji loni vzrostl online prodej potravin. Nejvíce lidí – 35 procent – stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě, v dosud rekordním roce 2014 jich bylo 37 200. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.

Sortiment tuzemských e-shopů se nicméně loni rozšířil o pětinu. Do online nabídky se dostává zboží, které bylo ještě nedávno záležitostí kamenných prodejen. Nejvýrazněji – meziročně o 63 procent – loni vzrostl online prodej potravin, oblečení se prodalo o 33 procent více.

"Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Kromě potravin a oblečení rychle rostl on-line prodej dětského zboží a produktů v kategorii dům a zahrada (oboje o 24 procent). Prodejům po internetu dominuje nadále elektronika s podílem 51 procent. Desetinu trhu má kategorie dům a zahrada, devět procent oblečení, pět procent kosmetika.

Víc než třetina (35 procent) lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku, 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Dalších 17 procent platí kartou online, devět procent využívá bankovní převod.

Vlastní kamennou prodejnu má 9000 internetových obchodů. Podíl návštěv z mobilu a tabletu loni dosáhl 37 procent, zjistila Heureka. Podíl e-shopů, které měly svoje stránky uzpůsobené pro nákup z mobilních zařízení, stoupl o deset procentních bodů na rovněž 37 procent.

Češi loni utratili v tuzemských internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy