reklama
 
 

Nejsme spotřebitelé druhé kategorie. Horší kvalitu zboží musí zakázat EU, vzkazují premiéři

AKTUALIZOVÁNO 13. 10. 2017
Dvojí kvalitu potravin nevyřešíme sami, potřebujeme aktivitu Evropské komise, uvedl český předseda vlády Bohuslav Sobotka. Spotřebitelského summitu v Bratislavě se kromě premiérů zúčastnila i eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová.

Bratislava - Řešení dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky si podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých obchodních praktikách. Sobotka to řekl na spotřebitelském summitu v Bratislavě, kterého se kromě premiérů čtyř středoevropských zemí účastní například i zástupci Evropské komise. Eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová ale prohlásila, že problém lze potírat i pomocí stávající směrnice

"Klíč podle názoru České republiky leží v revizi směrnice o nekalých obchodních praktikách. Její současná podoba podle našeho názoru neumožňuje dostatečný postih nekalého jednání a je nutné, aby se přistoupilo k její novelizaci," řekl Sobotka na jednání, které bylo svoláno do Bratislavy z iniciativy české a slovenské vlády.

Jourová zastává jiný názor. "Myslím si, že nekalé obchodní praktiky, kdy se různá kvalita zboží prodává pod stejnou značkou, lze potírat na základě směrnice o nekalých obchodních praktikách. To je můj plán, použít stávající legislativu," řekla novinářům Jourová. Dodala, že Evropská komise zatím nedostala žádné relevantní podněty ke změnám zmiňované směrnice, byť je proces její úpravy otevřen.

Podle Sobotky dosavadní výsledky srovnávacích testů ukázaly, že dvojí kvalita zboží není nahodilým jevem, ale široce rozšířenou praxí. "Považuji za dobré, že jsme dosáhli shody v tom, že věc nemohou řešit pouze členské státy samy a že zde potřebujeme evropské řešení a že potřebujeme aktivitu Evropské komise," uvedl Sobotka. Dodal, že řešení dvojí kvality potravin je příkladem, jak Evropská unie může efektivně ukázat svou přidanou hodnotu, kterou má.

Jourová řekla, že EU připravuje jednotnou metodiku srovnávání zboží. "Společné testování na základě společné metodiky bude silnější nástroj a celý proces bude lépe koordinovatelný. Bylo by dobré, abychom postupovali společně, aby se nedalo pochybovat o výsledcích testů," uvedla komisařka. Komise má aktuálně k dispozici testy z osmi zemí, při nichž byla použita odlišná metodika.

Eurokomisařka rovněž připomněla, že členské státy, které mají problém s dvojí kvalitou potravin, budou moci požádat o dotaci na jejich testování. Evropská unie za tímto účelem uvolní přibližně milion eur.

Vedle národních a evropských orgánů by podle Jourové měli začít konat i lidé a nespokojenost dávat více najevo. "Spotřebitelé ve střední a východní Evropě jsou méně nároční, proto se zde otevírá prostor pro nekalé praktiky. Je potřeba, aby byl ze strany spotřebitelů větší tlak," podotkla Jourová.

Slovenský premiér Robert Fico řekl, že v Evropské unii není prostor pro spotřebitele druhé třídy. "Tvrzení, že máme jinou kvalitu vody nebo jiné chutě, jsou absolutně neakceptovatelná a neopodstatněná," uvedl Fico v reakci na dřívější vyjádření některých výrobců, kteří zmiňovaným způsobem zdůvodňovali rozdílné složení zboží. Stejně jako Sobotka uvedl, že dvojí kvalita se netýká jen potravin, ale i dalšího zboží.

Maďarský předseda vlády Viktor Orbán označil dvojí kvalitu potravin jako historickou nespravedlnost vůči státům střední a východní Evropy, která pramení již z doby komunismu. Zároveň naznačil, že dvojí kvalita potravin je důkazem také dvourychlostní Evropské unie, což může znamenat rozdílnou budoucnost. "To je něco, z čeho se nemůžeme radovat," zdůraznil Orbán. 

Polská předsedkyně vlády Beata Szydłová zdůraznila, že jen celoevropské aktivity dokážou obnovit důvěru v Evropskou unii. Dvojí kvalita podle ní porušuje zásady jednotného trhu a je důsledkem protekcionismu některých států. "Nechceme tvořit další překážky výrobcům, chceme jen řešit problém dvojí kvality," dodala.

autoři: Jana Kohoutová, ČTK

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama