Dvě dálnice za desítky miliard mají postavit soukromníci, navrhne Ťok

ČTK ČTK
11. 12. 2015 16:02
Z privátních peněz by měl být postaven 32kilometrový úsek silnice R4 mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Soukromé peníze chce ministerstvo dopravy využít také pro dostavbu rychlostní silnice R7. Silnici vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze. Jednání ale nebudou jednoduchá, jednoznačnou podporu totiž Ťok nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše.
Ministr dopravy Dan Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok | Foto: René Volfík/FOTOREPO

Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) předloží vládě návrh na dostavbu nynější rychlostní silnice R4 ze soukromých peněz. Projekt na stavbu a následné provozování komunikace předpokládá investici 24,9 miliardy korun, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo dopravy. Z privátních peněz by měl být postaven 32kilometrový úsek mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku.

Kromě R4 předpokládá ministerstvo dopravy využít soukromé peníze pro dostavbu rychlostní silnice R7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze.

V případě R4 předpokládá ministerstvo dokončení zbývajících kilometrů do pěti let. Dalších 25 let by se pak měl takzvaný koncesionář starat nejen o jím postavený úsek, ale také o nedávno stavěné části silnice u Skalky a u Písku.

Nyní nejsou PPP projekty v Česku příliš oblíbené, připustil na nedávné konferenci věnované tomuto tématu Ťok. Důvodem jsou podle něj dosavadní špatné zkušenosti. Jednání proto nebudou jednoduchá, předpokládá, jednoznačnou podporu totiž nemá ani u stranického šéfa a ministra financí Andreje Babiše (ANO).

V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.

V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavu rychlostní silnice R4 za 97 milionů korun. Pokud vše půjde dobře, počítá ministerstvo dopravy se zahájením stavebních prací v roce 2017. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.

 

Právě se děje

Další zprávy