reklama
 
 

Biopalivo do aut může zdražit, daňová podpora se sníží

Aktualizováno 18. 6. 2014 16:01
Pokud projde návrh ministerstva zemědělství, zdraží bionafta o 60 haléřů na litr a palivo E85 až o 30 haléřů.

Článek vyšel v sesterském deníku Insider, který jej Aktuálně.cz poskytl v plném znění.

Praha – Osvobození stoprocentní bionafty a biosložky v palivu E85 od spotřební daně příští rok skončí. V návrhu, který ještě v červnu předloží ke schválení do vlády, s tím počítá ministerstvo zemědělství.

"Nyní to vychází tak, že od poloviny roku 2015, kdy by měl vstoupit v platnost nový program na podporu biopaliv pro roky 2015 až 2020, by mělo být zdanění ve výši padesáti haléřů na litr bionafty a dvacet haléřů u paliva E85," řekla deníku Insider Tereza Musilová, vedoucí oddělení environmentálních strategií ministerstva zemědělství.

Pokud nové zdanění úspěšně projde legislativním procesem, zdraží obě paliva zřejmě ještě o něco výše, než by odpovídalo samotné výši nové daně. "Protože je třeba připočítat ještě DPH, bude to znamenat, že stoprocentní bionafta bude dražší přibližně o šedesát haléřů a E85, což je směs 60 až 70 procent etanolu s benzinem, zdraží přibližně o 20 až 30 haléřů," odhaduje dopad Vladimír Vacek z firmy Čepro, která provozuje síť čerpacích stanic EuroOil.

Hrozí nedovolená míra podpory

Ministerstvo zemědělství vychází z výpočtů svých expertů, kteří se zabývají mírou kompenzace výrobních nákladů biopaliv ve vztahu k běžným ropným palivům pro motorová vozidla. Kompenzace si musí odpovídat podle nařízení Evropské unie, proto ministerstvo nyní navrhuje změnu, jinak by biopaliva měla nepovolenou míru podpory.

Přesto se, podle dnešního oficiálního stanoviska cena těchto dvou druhů biopaliv pro konečné spotřebitele nemusí zvyšovat. 

"Toto minimální snížení podpory nezpůsobí růst cen těchto biopaliv a to zejména vzhledem k tomu, že provedené výpočty ukazují, že i tato nižší úroveň podpory dostatečně kompenzuje vyšší výrobní náklady u těchto biopaliv oproti konvenčním palivům a zajišťuje jejich konkurenceschopnost na trhu s pohonnými hmotami," uvedl Hynek Jordán, ředitel odboru komunikace ministerstva zemědělství.

Ministerstvo financí zatím v meziresortním řízení žádné připomínky nevzneslo. Mluvčí úřadu Radek Ležatka se k problematice odmítl vyjádřit. "O tomto návrhu ministerstva zemědělství rozhodne vláda," sdělil pouze.

Během nynějšího šestiletého programu stát vynaložil a vynaloží na podporu biopaliv 11,5 miliardy korun a zhruba stejná částka bude třeba pro právě chystaný šestiletý program.

Nabídka biopaliv se rozšíří

V současné době činí v Česku podíl biosložek v celkovém množství prodaných paliv pro motorová vozidla 4,2 procenta, v roce 2020 by však podle nařízení EU měla být již deset procent. K významnějšímu navýšení podílu oproti současnému stavu dojde v roce 2017.

Oproti původním předpokladům má však na konci desetiletí podíl klasických biopaliv, tedy těch vyráběných z potravinářských plodin, činit z celkových deseti procent pouze maximálně sedm. O zbytek se mají postarat moderní biopaliva vyprodukovaná například z odpadů.

Paleta nabízených biopaliv, kterou zatím tvoří čistá bionafta B100, směsná bionafta SMN 30 a palivo E85, se má v roce 2016 rozšířit. Motoristé budou moci tankovat také čistý rostlinný olej, bioplyn a E 95, což je směs benzinu a etanolu s ještě vyšším podílem etanolu, než je nynějších 60 až 70 procent u E85.

Zatím se u nás pro výrobu biosložky do motorových paliv využívá zhruba 180 000 z celkové výměry 4,5 milionu hektarů zemědělské půdy. V roce 2020 by to podle propočtů sdružení Biom mělo být zhruba 380 000 hektarů.

Do motorové nafty jsou u nás od roku 2010 přimíchávány metylestery mastných kyselin v podílu 6,3 % především z řepkového oleje a do benzinu bioetanol v podílu 4,5 %. Ten se vyrábí zejména z cukrové řepy.

autor: Radek Pecák | 18. 6. 2014 12:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama