Dopravnímu podniku Ostrava hrozí pokuta. Od ostrého provozu nasadil tramvaj bez průkazu způsobilosti

ČTK ČTK
31. 5. 2018 16:30
Tramvaj podle podniku vyjela v rámci technicko-bezpečnostní zkoušky, kterou nelze provést jinde než přímo na trati.
Tramvaj Stadler nOVA.
Tramvaj Stadler nOVA. | Foto: Dopravní podnik Ostrava

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava (DPO) může za středeční vypravení tramvaje Stadler nOVA do městských ulic dostat pokutu. Drážní úřad s podnikem pravděpodobně zahájí správní řízení, protože testovaná tramvaj vyjela bez průkazu způsobilosti a mohla ohrožovat bezpečnost provozu. Dnes to řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Mluvčí DPO Karolína Rycková řekla, že tramvaj nevyjela neoprávněně a podnik měl její jízdu povolenou. Tramvaj podle ní jezdí v Ostravě i dnes.

"Vyjeli jsme kvůli získání patřičných dokumentů, které nemůžeme získat jinak než v provozu. Vyjeli jsme do provozu tak, jak to bylo uvedeno v rozhodnutí Drážního úřadu," řekla Rycková.

Podle Nováka ale rozhodnutí ještě nenabylo právní moci. Jednou z podmínek bylo získání průkazu způsobilosti, bez nějž zkušební provoz nemůže začít. K získání průkazu chybí doložit, že veškerá elektrická zařízení ve voze prošla certifikovanými zkouškami.

DPO ve středu nejprve uvedl, že zahájil zkušební provoz tramvaje. Později Rycková uvedla, že šlo o neobratnou formulaci v tiskové zprávě. Tramvaj podle podniku vyjela v rámci technicko-bezpečnostní zkoušky, kterou nelze provést jinde než přímo na trati, a zkušební provoz začne oficiálně poté, co tramvaj dostane průkaz způsobilosti.

"Bude to předmětem dalšího šetření. Technicko-bezpečnostní zkoušky se vykonávají buď v uzavřeném areálu, nebo ve veřejném prostoru, avšak s přísnými bezpečnostními opatřeními. Nikoliv tedy v běžném provozu," uvedl Novák. Při zkoušce se ověřují základní funkce vozidla, včetně funkčnosti brzdového systému.

"To vozidlo podle našeho názoru mohlo ohrožovat bezpečnost tramvajového provozu, což je věc, kterou my jako úřad prostě nemůžeme tolerovat, takže s největší pravděpodobností bude zahájeno správní řízení," řekl Novák. Pokuta může dosáhnout až deseti milionů korun, ale podle Nováka tak vysoká asi nebude, nikdy dříve úřad ani pokutu v takové výši neudělil.

Rycková řekla, že tramvaj Stadler nOVA i dnes jezdí na ostravských tramvajových tratích. "Po dnešním jednání na Drážním úřadě jsme obdrželi souhlas s prováděním vybraných jízdních zkoušek za účelem získání průkazu způsobilosti na určené technické zařízení elektrické," uvedla mluvčí DPO.

Tramvaj nOVA vyvinula švýcarská společnost Stadler přímo pro ostravský dopravní podnik. DPO si objednal celkem 40 těchto tramvají, převzít je má postupně do poloviny příštího roku. Jedna tramvaj stojí zhruba 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky tak přesahuje miliardu. Stadler tramvaje vyrábí ve své pobočce v Polsku.

 

Právě se děje

Další zprávy