Za zpoždění z emirátů nemůžeme, tvrdily ČSA a odmítly náhradu. Soud je vyvedl z omylu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 11. 7. 2019 18:35
Soud Evropské unie dal ve čtvrtek za pravdu 11 pasažérů Českých aerolinií (ČSA), kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země Evropské unie. O výklad unijního práva v této souvislosti požádal Městský soud v Praze unijní soudce v Lucemburku.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

ČSA jako smluvní dopravce provozovaly první část letu s mezipřistáním v Abú Zabí, druhý let provozovala společnost Etihad Airways. Právě v druhé části cesty vzniklo zpoždění. 

Jak žádat o kompenzace za zpožděný nebo zrušený let:

  • Nárok na odškodnění vzniká cestujícímu v případě, že ke zpoždění, či zrušení došlo vinou dopravce. Neplatí tedy v případě, kdy k problémům došlo vinou špatného počasí, stávky, živelné pohromy nebo zásahu vyšší moci (například srážka s ptákem).
  • Cestující mají nárok na odškodnění v případě, že let začíná a končí na letišti členského státu Evropské unie, je zprostředkován evropskou aerolinkou a let je zpožděn o tři a více hodin.
  • Výše odškodnění se pak odvíjí od délky letu. Pokud je let delší jak 3500
    kilometrů náleží cestujícím odškodnění ve výši šest set eur (15 200 korun), v případě letu mezi 1500 a 3500 kilometry dostanou 400 eur a u tras kratších než 1500 kilometrů jde o 250 eur.
  • Cestující mají nárok o vyplacení kompenzace žádat až tři roky zpětně.

Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit. Reagovali pouze na otázku českého soudu, který loni požádal o výklad souvisejícího práva EU. ČSA trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná letecká společnost.

Žalující pasažéři si zakoupili letenky od ČSA z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Zabí. První let, který provozovaly ČSA, se obešel bez zpoždění. Druhý let, provozovaný společností Etihad Airways sídlící ve Spojených arabských emirátech, měl zpoždění 488 minut. Vzhledem k tomu, že zpoždění bylo delší než tři hodiny, byla otázka, zda pasažéři, kteří měli letenky od dopravce v členské zemi EU, mají nárok na odškodné.

Let je nutné brát jako celek

Soud ve verdiktu připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek.

Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

Mluvčí ČSA prohlásila, že společnost s argumentací unijního soudu nesouhlasí, neupřesnila ale, jaký bude její další postup. "S právním výkladem a argumentací v rozsudku, který znevýhodňuje evropské dopravce, nesouhlasíme. Soudní dvůr EU opět vykládá nařízení v rozporu s tím, co je v něm napsáno," řekla bez dalších podrobností mluvčí ČSA Vladimíra Dufková.

Městský soud v Praze se na soud EU obrátil s otázkou, zda mají ČSA podle unijních pravidel povinnost nahradit cestujícím újmu za zpoždění zaviněné společností Etihad Airways vzhledem k tomu, že šlo o takzvané sdílení kódů. Dohoda o sdílení kódů znamená, že přepravci si navzájem prodávají letenky na své spoje. V odvětví letecké dopravy je to běžná věc. Umožňuje aerolinkám rozšířit nabídku letů, aniž by si musely kupovat práva na provoz dalších tras.

 

Právě se děje

Další zprávy