Diagnóza: letiště. Letecké sny vysávají z krajů peníze, Pardubice mají jedinou linku

Ekonomika Ekonomika
24. 10. 2019 6:19
Na pardubickém letišti v úterý poprvé přistál letoun ukrajinského nízkonákladového dopravce SkyUp. Během zimního letového řádu bude zajišťovat spojení do Kyjeva, který tak bude jedinou destinací krajského letiště. To se stejně jako ostatní regionální letiště dlouhodobě potýká s nezájmem dopravců. Nepomáhají ani mohutné investice a lákání na dotace. Objevují se tak názory, že by měl zasáhnout stát.
Letadlo ukrajinského nízkonákladového dopravce SkyUp na letišti v Pardubicích
Letadlo ukrajinského nízkonákladového dopravce SkyUp na letišti v Pardubicích | Foto: ČTK

"Hledali jsme partnera, který nás propojí se světem. Kyjevské letiště je tranzitní, odtud se cestující mohou dostat dál do světa. Ukrajina je nádherná země i tranzitní bod," uvedla ředitelka pardubické společnosti East Bohemian Airport Hana Šmejkalová.

Letiště by do konce roku mohlo na nové lince přepravit 10 000 cestujících, v příštím roce by celkový obrat mohl být 50 000 pasažérů, plánuje Šmejkalová.

Letiště loni přitom odbavilo 147 000 cestujících. Letošní počet přepravených cestujících se bude pohybovat kolem 100 000 lidí. Výsledky měly být lepší, ale Pardubice ovlivnily problémy s letadly Boeing 737 MAX. Kvůli nedostatku strojů totiž irské aerolinky Ryanair zrušily méně atraktivní linky a ta mezi Londýnem a Pardubicemi patřila mezi ně. Tento týden pak skončí i poslední z nich do španělského Alicante.

Nízkonákladový dopravce SmartWings navíc v Pardubicích kvůli stejnému problému s letadly zrušil lety do dovolenkových destinací. 

"Naše plány v počtu přepravených cestujících byly vyšší. Jednáme s Ryanairem o další destinaci v roce 2021 a v příštím roce o znovuobnovení letů do Londýna. Ale to jen v tom případě, že Boeingy MAX budou znovu uvolněné do vzduchu," věří Šmejkalová.

Prostě je Praze zakážeme

Zatraktivnění Pardubic pro dopravce je však jen jednou cestou, jak letouny do města přilákat. Další z nich by mohl být zásah státu, který by podle krajských plánovačů Ruzyni levné linky prostě zakázal.

Web Zdopravy.cz si totiž všiml, že Šmejkalová v nedávném rozhovoru pro Český rozhlas zopakovala myšlenku poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka, který se domnívá, že na Letiště Praha by neměly tolik létat nízkonákladové letecké společnosti. "Spíše bych pražskému letišti odebrala lowcostové dopravce a centralizovala je na regionální letiště, která zatím v uvozovkách zejí prázdnotou," uvedla Šmejkalová na dotaz, jak hodnotí plány Letiště Praha na další expanzi.

Pardubické letiště patří armádě. V režimu civilní přepravy funguje od roku 1994. Mezinárodní dopravu zajišťuje společnost East Bohemian Airport, kterou ze dvou třetin vlastní město Pardubice, ze třetiny Pardubický kraj.

Společnost je čtyři roky ztrátová, mimo jiné proto, že hodně investovala do rozvoje, 266 milionů korun stál nový terminál. Další investice ještě plánuje. Chystá dobudování parkovišť, zázemí pro malá letadla, plány má i v cargo přepravě.

O přežití se bojuje i jinde, ovšem za veřejné peníze

Problémy s uplatněním na trhu mají ale i další krajská letiště v Česku. Vedle pražského letiště funguje v Česku ještě dalších pět krajských letišť s mezinárodním provozem. Ta loni dohromady odbavila přes milion cestujících. Letiště Václava Havla loni odbavilo 16,8 milionu cestujících, což bylo meziročně o devět procent více.

Třetí největší české letiště v Ostravě mělo podle plánů nyní odbavovat přes 2,5 milionu cestujících ročně. V roce 2018 však bylo odbavených cestujících méně než 400 tisíc.

Podle Hospodářských novin hodlá ovšem Moravskoslezský kraj do letiště nalít během příštích čtyř let celkově 800 milionů korun, což je čtvrtina všech peněz, jež jdou na veškeré autobusové spoje v regionu. Zmíněné peníze půjdou na dotování provozu pravidelných soukromých linek do Vídně a Mnichova.

Ostrava díky tomu zůstane napojená na hlavní evropská letiště, což je podle názoru náměstka hejtmana odpovědného za dopravu Jakuba Unucky důležité pro zahraniční firmy, které na Ostravsku sídlí. Radní se totiž domnívá, že bez letiště s evropskými linkami by region v očích zahraničních investorů ztratil na atraktivitě.

Sny o Dubaji

Kromě zmíněných letišť v Praze, Ostravě a Pardubicích se z Česka do světa může létat ještě z Karlových varů, Českých Budějovic a Brna. První ze jmenovaných skončilo loňský rok s čistým ziskem 3,4 miliardy korun, zejména díky nízkonákladové lince společnosti Poběda do Moskvy. To brněnské se udrželo v černých číslech díky stabilnímu zájmu charterových dopravců a dovolenkových spojů.

Letiště v Českých Budějovicích je pak sice otevřené teprve pár měsíců a zatím sbírá potřebné certifikace, v plánech managementu už ale zaznívají destinace jako například Dubaj. Jak chtějí nadnárodní dopravní giganty do Budějovic v konkurenci Prahy či nedalekého Lince nalákat, však radní ani představitelé letiště neuvádí.

VIDEO z dubna 2019: Den na pardubickém letišti. Přiletí a odletí jeden spoj a vše ztichne

Pardubice to mají stejně jako další mimopražská mezinárodní letiště v Česku těžké. Pro celý letní letový řád jim zůstává jediný pravidelný spoj. | Video: Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

před 35 minutami

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy