Obří 25 km dlouhý tunel mezi Prahou a Berounem opět ve hře. Vyplatí se, říká studie

ČTK ČTK
25. 11. 2019 17:06
Velká část železniční trati mezi pražským Smíchovem a Berounem by v budoucnu měla vést 24,8 kilometru dlouhým tunelem. Podoba připravované trati vyplývá ze studie proveditelnosti, kterou nyní schválila centrální komise ministerstva dopravy, informovala správa železnic. Organizace zatím cenu stavby neurčila, v minulosti se hovořilo o nákladech přes 50 miliard korun.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkoumala tři základní možné trasy pro vedení železnice, všechny přitom počítaly s tunelem. Vybraná varianta, kterou SŽDC nazvala C-I, zahrnovala nejdelší tunel a zároveň byla podle odhadů nejdražší. V dalších variantách by tunel vedl do Berouna z Radotína nebo pouze mezi Radotínem a Řevnicemi.

Aktuálně prověřované varianty tunelu Praha - Beroun
Aktuálně prověřované varianty tunelu Praha - Beroun | Foto: Sudop Praha

"Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Vybraná varianta zahrnuje novou trasu mezi Smíchovem a Berounem, s odbočkou pro nákladní dopravu k Malé Chuchli a napojením na Branický most. Celková délka nové trasy by měla včetně odbočky činit 26,3 kilometru. Většinu nové trati by tak měl tvořit tunel. Bude sestaven z jednokolejných tubusů pro každou traťovou kolej. Stavba by měla začít v roce 2028.

Cesta vlakem po nové trati, která by sloužila zejména pro dálkové a expresní linky, by se na některých linkách mohla na trase mezi pražským hlavním nádražím a Berounem zrychlit až o půlhodinu. Maximální rychlost na ní by měla být 200 kilometrů v hodině. Stávající trasu v okolí Berounky by SŽDC nejspíš využila pro regionální dopravu, která by v takovém případě mohla být posílena.

Výsledný tunel by byl s přehledem nejdelší v Česku. V současnosti drží rekord Ejpovický tunel mezi Plzní a Rokycany, který měří přes 4 kilometry.

Nová trať bude sloužit pro osobní i nákladní dopravu. Nákladní vlaky budou ovšem zpomalovány vyčkáváním na volné trasy na stávající trati a v případě nutnosti budou využívat i starou trasu. V období dopravní špičky bude na nové trase pro nákladní dopravu k dispozici volná kapacita zhruba každou půlhodinu.

Modernizace současné trati by podle SŽDC nezajistila dostatečnou kapacitu ani rychlost, doprava na ní je navíc limitována kvůli hluku. Správa železnic proto od roku 2017 začala zkoumat varianty pro novou železnici.

 

Právě se děje

před 44 minutami

EU by měla být lídrem v přechodu na udržitelný rozvoj, uvedli prezidenti včetně Zemana

Evropská unie by měla být světovým lídrem v přechodu na udržitelný a klimaticky neutrální rozvoj. Ve společném prohlášení to uvedli prezidenti zemí Evropské unie včetně českého prezidenta Miloše Zeman. Dokument vydali k nedělnímu Dni Evropy a ke konferenci o budoucnosti Evropy, která v neděli začíná.

Evropští lídři vyzvali občany EU, aby využili konference, která podle nich představuje jedinečnou příležitost k formování společné budoucnosti. "Může se zdát, že za současného stavu není dostatek času na zevrubnou diskusi o budoucnosti Evropy. Právě naopak, pandemie covid-19 nám připomněla, co je v našich životech skutečně důležité: naše zdraví, náš vztah k přírodě, náš vztah s ostatními lidmi, vzájemná solidarita a spolupráce," uvedli.

Pandemie podle nich otevřela otázky o způsobu, jakým obyvatelé Evropy žijí své životy. "Ukázala silné stránky evropské integrace, ale i její slabiny. Musíme si o tom všem promluvit," uvedli představitelé EU.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Klub pražských zastupitelů Spojených sil odvolal z funkce předsedy Pospíšila

Zastupitelé koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) v pátek odvolali z funkce předsedy zastupitelského klubu europoslance a šéfa pražské TOP 09 Jiřího Pospíšila. Důvodem je jeho časové zaneprázdnění. Ve funkci ho nahradil předseda magistrátního výboru pro dopravu Pavel Richter (TOP 09). Potvrdilo to několik zastupitelů Spojených sil. Pospíšil byl spolu s Hanou Kordovou Marvanovou (STAN) lídrem kandidátky Spojených sil ve volbách v roce 2018. Pospíšil rozhodnutí respektuje a nadále se bude věnovat pražské politice a výkonu mandátu zastupitele.

Pro odvolání Pospíšila hlasovalo sedm ze 13 zastupitelů Spojených sil. O možném odvolání mluvilo už několik týdnů a důvodem byla mimo jiné právě Pospíšilova vytíženost jako poslance v Evropském parlamentu, tak ve vedení pražské TOP 09. Klub na magistrátu ani zastupitelstvo Pospíšil neopouští.

"Respektuji rozhodnutí. Mám čisté svědomí a odcházím nezhrzen. V žádném případě neodcházím z pražské politiky a nadále se plně budu věnovat výkonu mandátu zastupitele," řekl Pospíšil. Důvody odvolání považuje za zástupné a za mocenský boj v klubu. "Dál to ale nechci rozvádět. Stál jsem spolu s Hanou Marvanovou u zrodu Spojených sil, což je úspěšný politický projekt, a dál budu naplňovat politický program," dodal. V metropoli má silnou podporu pražské TOP 09, proto neodstoupil v uplynulých týdnech sám, ale čekal na odvolání, řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy