Největší aerolinky USA nakoupily stovku elektroletadel. Uletí jen 400 kilometrů

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
19. 7. 2021 18:03
Největší americké aerolinie United Airlines chtějí do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Pomoci tomu mají letadla na elektrický pohon, kterých teď tato firma objednala celkem sto, a do pěti let je plánuje uvést do provozu. S elektroletadly koketuje třeba i Finsko nebo Nový Zéland. Ekolog Viktor Třebický ale leteckému průmyslu doporučuje, aby se začal orientovat spíše na syntetická paliva.
Americké aerolinie United Airlines
Americké aerolinie United Airlines | Foto: Reuters

Společnost United Airlines, která představuje největší aerolinie ve Spojených státech, minulé úterý informovala o koupi sta nových elektrických letadel. Cenu nesdělila. Stroje ES-19 pořídila od švédského start-upu Heart Aerospace, který se zaměřuje na udržitelnou dopravu.

Provoz letounů má pro leteckou společnost zajišťovat americký regionální dopravce Mesa Airlines, který pro United Airlines už dlouhodobě provozuje lety na kratší trasy. Letadla ES-19 dokážou podle výrobce urazit přes 400 kilometrů dlouhou trasu. Pro představu, například letecká vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou činí asi 300 kilometrů.

United Airlines chtějí desítky letadel, která jsou šetrnější k životnímu prostředí, uvést do pravidelného provozu v roce 2026. Letouny mají pomoci společnosti k tomu, aby byla do roku 2050 uhlíkově neutrální. Od aerolinek jde o další velký krok v oblasti elektrického létání. V únoru firma oznámila nákup elektrických leteckých taxíků, které taktéž mají přispět ke snížení emisí skleníkových plynů.

Společnost se také nechala slyšet, že ve švédském start-upu vidí technologický potenciál. Společně s nákupem letadel tak dokonce oznámila i kapitálový vstup do firmy přes svůj fond United Airlines Ventures.

Letecká společnost věří, že švédská firma bude v budoucnu vyrábět i letouny s vyšší kapacitou, než je nynějších pouze devatenáct sedadel. Modely baterií, které se používají do letadel na elektropohon, totiž zatím umožňují dopravu jen malého počtu cestujících a na krátkou vzdálenost.

Například slovinská letecká firma Pipistrel takto stojí za výrobou malého dvoumístného letounu Pipistrel Velis Electro, který zvládne zhruba sto kilometrů dlouhou cestu, nebo za čtyřsedadlovým modelem Taurus G4.

Také ekolog z neziskové organizace CI2 Viktor Třebický pro on-line deník Aktuálně.cz upozornil, že elektrická letadla ještě mnoho let nebudou schopna pojmout množství osob, které byla letecká doprava zvyklá každoročně přepravovat v období před pandemií. Oznámení United Airlines o koupi elektroletadel tak sice vnímá jako sympatický krok, klimatickou změnu je ale podle něj nutné řešit v mnohem větším měřítku.

Na elektrická letadla jako na jednu z cest, jak tlumit dopady letectví na životní prostředí, přitom sázejí i jiné státy. Třeba Nový Zéland, Norsko nebo Finsko, jehož státní letecká společnost Finnair v březnu uvedla, že taktéž jedná o koupi několika letadel ES-19 od firmy Heart Aerospace. Totéž oznámily i novozélandské aerolinky Sounds Air. I ony chtějí do roku 2026 nasadit na regionální lety stroje na elektrický pohon. Jedno letadlo od švédské firmy vyjde podle aerolinií asi na osm milionů dolarů (zhruba 173 milionů korun).

Raději syntetická paliva, doporučuje ekolog

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) řadí letectví s 13,9 procenta na druhé místo v žebříčku, který ukazuje podíl jednotlivých typů dopravy na produkci skleníkových plynů. Před ním je tak jen silniční doprava (71,7 procenta).

Třebický k tomu doplnil, že apelovat na lidi, aby méně létali, spíš moc nefunguje. Jako nejperspektivnější do budoucna tak vidí používání syntetických paliv. 

"Ta jsou ještě daleko od nějaké komerční výroby a jsou hodně drahá. Technologie už ale vznikají," řekl. Syntetická paliva pro letecké motory se získávají z oxidu uhličitého a vody. Umožňují snížit produkci emisí oxidu uhličitého a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo.

Třebický to označuje za mnohem nadějnější cestu než používání elektroletadel. "Ani nabíjení elektroletadel rozhodně není a nebude uhlíkově neutrální, ani v tom roce 2050," dodal. 

U elektroletadel navíc představuje problém váha baterií i jejich chlazení. Například studie britské vědecké instituce Faraday Institution z loňského července ukázala, že lithium-iontové technologie, které jsou základem současné elektromobility, umí dodat výkon maximálně 250 watthodin (Wh) na jeden kilogram váhy. Za minimální hranici efektivního využití elektřiny v letectví se přitom považuje výkon 500 Wh na kilogram. 

Posádka United Airlines násilím vyvedla pasažéra z přeplněného letadla (video z roku 2017)

Posádka United Airlines násilím vyvedla pasažéra z přeplněného letadla. | Video: Associated Press
 

Právě se děje

Další zprávy