Do Plzně rychleji. Nejdelším českým tunelem projel první vlak s cestujícími

Obrazem: Nejdelší železniční tunel v Česku krátí cestu mezi Prahou a Plzní o 11 minut
V pátek tunelem, který se začal stavět před pěti lety, začaly projíždět všechny expresy, rychlíky a spěšné vlaky ve směru z Plzně do Prahy, od soboty se připojí také vlaky opačném směru od Prahy.
Ejpovický tunel měří přes čtyři kilometry a je součástí nové tratě z Plzně do Rokycan, která je na III. tranzitním koridoru Praha - Cheb.
Jet z Prahy do Plzně rychlíkem bude časově výhodnější než cestovat autobusy z Plzně na Prahu-Florenc i z Plzně na pražský Zličín a metrem do centra.
Modernizaci trati za téměř 6,8 miliardy korun financovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).Celkové náklady trati včetně výkupů pozemků, projektů, náročného archeologického průzkumu i víceprací dosáhly na 6,8 miliard korun. Samotná stavba, na níž dá Evropská unie 3,52 miliardy korun, si vyžádala přes pět miliard korun, z toho tunel spolkl necelou polovinu.
Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 16. 11. 2018 10:17
Novým tunelem u Plzně, nejdelším v ČR, projel dnes v 08:20 první zvláštní vlak s cestujícími. Už od čtvrtka odpoledne, kdy provoz v novém jižním čtyřkilometrovém tubusu povolil Drážní úřad, tam mohly jezdit nákladní vlaky. Doba cestování rychlíkem mezi Plzní a Prahou se sníží na hodinu a 20 minut.

Ejpovický tunel je součástí nové tratě z Plzně do Rokycan, která je na III. tranzitním koridoru Praha - Cheb. Během dne tam začnou projíždět všechny expresy, rychlíky a spěšné vlaky ve směru z Plzně do Prahy, od soboty pak také v opačném směru od Prahy. 

Nejdelší tunel v Česku otevřen, měří 4 km. Cestování do Plzně teď bude rychlejší vlakem než autobusem | Video: Aktuálně.cz

Informoval o tom Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která modernizaci trati za téměř 6,8 miliardy korun financovala.

Osobní vlaky začnou místem projíždět až 8. prosince, dokdy platí výluka a náhradní dopravu mezi stanicemi Plzeň a Rokycany zajišťují autobusy.

Foto: ČTK

"Zkušební provoz (tratě) je povolen do 31. prosince 2019. Z důvodu náročnosti kontrolního procesu byly kontroly rozloženy do dvou dnů," uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. První část byla v úterý 13. listopadu, další část prošla obhlídkou tento čtvrtek. Severní tubus závěrečná kontrolní prohlídka teprve čeká.

Severním tunelem budou podle SŽDC jezdit nákladní vlaky od 7. prosince, o den později pak soupravy s cestujícími a od 9. prosince, tedy ode dne platnosti nového jízdního řádu, všechny vlaky oběma tubusy.

Rychlíky budou časem moci jet tunelem rychlostí 160 kilometrů v hodině, která je v dnešní době na české železnici nejvyšší možná. Zatím však budou jezdit jen padesátkou.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové, kterou citoval web Zdopravy.cz, bude o navyšování rychlosti rozhodovat traťmistr. Rychlost by se každopádně měla postupně ve zkušebním provozu zvýšit až na 120 kilometrů v hodině. Začátkem roku se pak uskuteční pantografová zkouška a rychlost se zvýší na 160 kilometrů v hodině.

"Směrově je však trasován pro budoucí vysokorychlostní provoz, takže v něm vlaky budou moci jezdit až 200 kilometrů za hodinu," uvedl při první jízdě vlaku s cestujícími Svoboda. Trasy z Plzně do Rokycan by měly zvládnout za 11 minut, dosud ji vlaky jezdily za 20 minut a autobus asi 22 minut. U souprav s naklápěcími skříněmi bude jízdní doba ještě o minutu kratší. Podle Svobody modernizace tratě zvýšila také bezpečnost, komfort pro cestující i požadovanou propustnost.

Jízda do Plzně se zkrátí na 1 hodinu a 20 minut

Doba cestování rychlíkem mezi Plzní a Prahou se sníží na hodinu a 20 minut. Budou tak rychlejší než autobusy z Plzně na Prahu-Florenc i z Plzně na pražský Zličín a metrem do centra. Trať mezi Rokycany a Plzní, která se zkrátila o šest kilometrů na 14 km, by mělo podle zástupců obou koncových měst využívat ještě více lidí.

Ejpovický tunel.
Ejpovický tunel. | Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

Ražba jižního tubusu tunelu o délce 4150 metrů začala u Kyšic v únoru 2015 a skončila před Plzní v červnu 2016. Na severním tubusu začal pracovat razicí štít v září 2016 a skončil loni v říjnu. Kolejnice v tunelu jsou ve speciálních armovaných panelech, které umožní průjezd záchranářům. Hlavní výhodou pevné jízdní dráhy je vysoká životnost, téměř bezúdržbová konstrukce, nízká výška pro umístění trakce a proti klasickému svršku lepší držení polohy kolejí. Po stranách vedou bezpečnostní chodníky, pod nimiž jsou kabely a suchovod pro případ požáru.

Miliardové náklady

Celkové náklady trati včetně výkupů pozemků, projektů, náročného archeologického průzkumu i víceprací dosáhly 6,783 miliardy korun. Samotná stavba, na níž dá EU 3,52 miliardy Kč, si vyžádala přes pět miliard korun, z toho tunel spolkl necelou polovinu.

Akci, která se začala připravovat v roce 2002, zajišťovaly firmy Metrostav a Subterra. Její dokončení se zpozdilo kvůli archeologickým nálezům v místech tunelu. Ražbu prováděl 1800tunový razicí stroj německé firmy Herrenknecht s průměrem řezné hlavy téměř deset metrů a délkou stroje 110 metrů.

Na západní části III. koridoru, který je součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T), už jsou hotové části Plzeň - Cheb - státní hranice, Beroun - Zbiroh, Zbiroh - Rokycany, Rokycany - Plzeň a průjezd Plzní. Jako poslední se připravuje nová trasa Beroun - Praha s dvacetikilometrovým berounským tunelem. Cesta z Prahy do Plzně má po dokončení celé trati trvat 45 minut. "Zadal jsem SŽDC, aby udělali studii a aby se (tunel) začal projekčně řešit," řekl koncem září ČTK ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Lepší varianta než tunel podle něj u Berounky není.

 

Právě se děje

Další zprávy