Poslední část skládačky: Švýcarsko po 10 letech dokončilo železniční tunel přes Alpy

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
4. 9. 2020 15:40
Ve švýcarském kantonu Ticino dnes otevřeli 15,4 kilometru dlouhý železniční tunel v průsmyku Monte Ceneri. Tunel, jehož výstavba stála 3,6 miliardy švýcarských franků (zhruba 88 miliard Kč), spojuje Camorino a Lugano a výrazně urychlí železniční přepravu mezi Švýcarskem a severem Itálie.

Tunel je poslední součástí projektu přímého železničního propojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy. Projekt v hodnotě 22,8 miliardy švýcarských franků (558 miliard Kč) bývá označován jako švýcarský stavební projekt století, poznamenala agentura Reuters.

"Je to poslední část skládačky," uvedl šéf švýcarské železniční společnosti SBB Vincent Ducrot. "Dosáhli jsme cíle mít rovnou železniční linku skrz Alpy," dodal. Projekt umožňující přepravu mezi Rotterdamem a Janovem zahrnuje rovněž Gotthardský železniční tunel dlouhý 57,1 kilometru a Lötschberský železniční tunel dlouhý 34,6 kilometru.

Cenerský úpatní tunel zahájí běžný provoz 13. prosince, jeho výstavba trvala deset let. Švýcarsko chce jeho prostřednictvím podpořit přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici, snížit emise oxidu uhličitého a chránit životní prostředí v Alpách.

"Ekologický přínos je očividný, ale není to jen o Alpách," uvedla švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugaová, která se slavnostního zprovoznění tunelu zúčastnila. "Znamená to konkurenční výhodu pro Švýcarsko a udržitelnou dopravní politiku," dodala.

Video: Američané objevili nejdelší tunel pro pašování drog

Američané objevili nejdelší tunel pro pašování drog | Video: Associated Press
 

Právě se děje

Další zprávy