Tunel je poslední součástí projektu přímého železničního propojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy. Projekt v hodnotě 22,8 miliardy švýcarských franků (558 miliard Kč) bývá označován jako švýcarský stavební projekt století, poznamenala agentura Reuters.
"Je to poslední část skládačky," uvedl šéf švýcarské železniční společnosti SBB Vincent Ducrot. "Dosáhli jsme cíle mít rovnou železniční linku skrz Alpy," dodal. Projekt umožňující přepravu mezi Rotterdamem a Janovem zahrnuje rovněž Gotthardský železniční tunel dlouhý 57,1 kilometru a Lötschberský železniční tunel dlouhý 34,6 kilometru.
Cenerský úpatní tunel zahájí běžný provoz 13. prosince, jeho výstavba trvala deset let. Švýcarsko chce jeho prostřednictvím podpořit přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici, snížit emise oxidu uhličitého a chránit životní prostředí v Alpách.
"Ekologický přínos je očividný, ale není to jen o Alpách," uvedla švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugaová, která se slavnostního zprovoznění tunelu zúčastnila. "Znamená to konkurenční výhodu pro Švýcarsko a udržitelnou dopravní politiku," dodala.