Stát ustoupil od demolice opraveného nádraží v Holešově. Petici podepsaly stovky lidí

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
13. 5. 2021 6:03
Správa železnic (SŽ) ustoupila ve sporu o demolici nádraží v Holešově. V rámci modernizace měla jít část drážní budovy k zemi, vedení města i jeho obyvatelé ale se záměrem Správy železnic nesouhlasili. Na protest proti bourání stavby, která pochází z konce 19. století, vznikla i on-line petice. Tu starosta Holešova Rudolf Seifert označuje za podpůrný moment v jednání se SŽ.
Nádraží v Holešově
Nádraží v Holešově | Foto: Petice.com

V Holešově, který leží ve Zlínském kraji kousek od Kroměříže, žije asi 11 tisíc obyvatel. Internetová petice za zachování zdejšího nádraží posbírala za dva týdny přes 800 podpisů, převážně od místních. Další signatáři připojili svůj autogram pod papírovou formu petice

"Jenom díky petici došlo za několik dní k zázračnému posunu. Jednání města se Správou železnic bylo dva roky neřešitelné," popsala pro on-line deník Aktuálně.cz autorka petice Olga Svátková.

Význam petice zdůrazňuje i starosta města Rudolf Seifert (TOP 09). "Určitě to pomohlo. Petice byla podpůrný moment a podnět k tomu, že se do věci zapojila i veřejnost, a díky tomu jsme se byli schopni s generálním ředitelem SŽ Jiřím Svobodou dohodnout," uvedl pro Aktuálně.cz. 

K dohodě došlo v pátek, kdy se Svoboda podle mluvčí této státní organizace Nely Friebové se situací okolo nádraží detailněji seznámil. "Přípravy na ubourání objektu jsou zastaveny," sdělila tři dny nato Friebová pro Aktuálně.cz.

Tento výsledek jednání potvrdila i druhá strana konfliktu - město. Nyní Holešov podle Seiferta čeká na vytvoření memoranda, které zastavení plánů na demolici jednoznačně deklaruje i vůči veřejnosti. 

SŽ chtěla v budově z konce 19. století zbourat jedno patro, objekt by tak zůstal přízemní. Zdůvodňovala to náročností údržby i náklady na energie. S bouráním počítala v rámci velké modernizace, která zahrnuje například budování nástupišť nebo opravu osvětlení.

Budova přitom před jedenácti lety, kdy ji ještě vlastnily České dráhy, prošla rekonstrukcí. Město také vyzdvihovalo historickou hodnotu objektu. "Holešov nějaký čas jednal s oblastním ředitelstvím SŽ v Olomouci. Z toho vyplynulo, že místní ředitelství se snažilo držet konceptu, který má zřejmě stanovený od ministerstva dopravy - tedy co nejvíce korigovat náklady na provoz těchto budov a tak dále. Město mělo opačný názor, protože si myslíme, že ta budova je skutečně historická," nastínil průběh jednání Seifert.

Město také Správě železnic nabízelo, že by část nádraží mohla místo demolice sloužit třeba pro potřeby městské policie. O tom se bude znovu jednat teď, Friebová potvrdila, že v objektu může vyrůst policejní pracoviště, zázemí pro dopravce nebo volnočasové aktivity.

On-line petice zatím běží dál, podle Svátkové může být mementem pro další aktivity SŽ. Státní organizace totiž čelí kritice kvůli bourání nádraží i na řadě dalších míst v Česku, jak v minulosti popsalo Aktuálně.cz

SŽ se brání tím, že jde mnohdy o prázdné chátrající stavby, které do budoucna nemají žádné využití. Obecně pak u drážních objektů preferuje možnost převést je na obec či město, jenže ty mají často tolik budov k opravám nebo údržbě, že si další již nemohou dovolit.

Z českých nádraží musely nedávno zmizet znělky, nahradil je gong. Připomeňme si je:

Video: hlaseni.net
 

Právě se děje

Další zprávy