Železničáři si za devět milionů půjčí na týden 40 let staré TGV. Má ukázat budoucnost

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
23. 5. 2022 16:06
Správa železnic uzavřela smlouvu na několikadenní pronájem prezentačního rychlovlaku TGV, kterým bude v červnu propagovat na tuzemské železnici přípravu vysokorychlostních tratí v zemi. Od francouzské společnosti SNCF si ho půjčí za 379 tisíc eur (asi 9,3 milionu korun). V pondělí o tom informovala Správa železnic.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Wikipedia Commons

Vlaky TGV jsou průkopníkem vysokorychlostní železnice v Evropě, jezdí rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. V Česku je maximální povolená rychlost na železnici 160 km/h.

Správa chce francouzským rychlovlakem blíže představit projekty přípravy rychlotratí v Česku. "Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatného Česka s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Desetivozová souprava nejprve zastaví 6. června v Praze na hlavním nádraží, v dalších třech dnech bude vlak k vidění v areálu brněnského výstaviště v rámci veletrhu Rail Business Days. Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice v Jihlavě a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Poté se vlak přes Německo vrátí do Francie.

Smlouva o pronájmu zahrnuje náklady na pronájem soupravy, mzdy personálu a také kompenzační náklady SNCF. Svoboda v této souvislosti připomněl, že na prezentaci se budou podílet i některé technologické, projektantské nebo stavební firmy z oblasti železnice. "Díky jejich podpoře pokryjeme významnou část nákladů na zajištění akce," podotkl. Na přepravě soupravy po českém území bude Správa železnic spolupracovat s nákladním dopravcem ČD Cargo.

Prezentovaný typ TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala francouzským státním drahám společnost Alstom v roce 1980. Vlak jezdil na trati mezi Paříží a Lyonem. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel 368 míst.

V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích pak jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najezdil více než 13 milionů kilometrů.

Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku by podle současných plánů měla začít v roce 2026, provoz asi o čtyři roky později. Správa železnic při přípravě rychlodrah vymezila prioritní úseky, které chystá ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, který je zatím v přípravě nejdál, dále Poříčany - Světlá nad Sázavou, Velká Bíteš - Brno, Modřice - Šakvice, Prosenice - Ostrava Svinov, Praha Vysočany - Lovosice/Litoměřice a Ústí nad Labem západ - státní hranice ČR s Německem.

V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 km/h. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 km/h, další části jsou připravovány pro rychlost okolo 200 km/h.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 7 hodinami

Hasiči likvidují požár haly v Zápech u Prahy už 24 hodin

Hasiči likvidují následky požáru haly v Zápech u Prahy už 24 hodin, budou demolovat části konstrukce a dohašovat skrytá ohniska celou noc, stále platí druhý stupeň pohotovosti. Hala s autodíly začala hořet v pátek před 20:00, byly v ní i oleje a plynové lahve. Škodu odhadl majitel společnosti AD Partner na 100 milionů korun, řekla mluvčí středočeských hasičů Dagmar Zemanová. Podle policejní mluvčí Vlasty Suchánkové začnou kriminalisté vyšetřovat, až skončí hasicí práce, zatím tedy není možné stanovit výši škody. Při požáru nebyl nikdo zraněn. Hasiči evakuovali pět lidí a domácí zvířata z okolních obytných domů.

"Požár byl náročný z důvodu nasazených sil a prostředků, šlo o velký objekt, na místě byl velký žár a hrozilo zřícení," řekla Zemanová. V době nejvyššího stupně bylo na místě zhruba 110 hasičů. V Zápech zřídili provizorní čerpací stanici. Byl vyhlášen nejvyšší, čtvrtý stupeň poplachu, který hasiči snížili dnes před 02:30 na druhý. Statik doporučil stržení budovy.

Čtvrtý stupeň poplachu hasiči vyhlašují při mimořádných událostech, například pokud je nasazen vyšší počet zasahujících jednotek. Při hašení v Zápech bylo nasazeno 30 vozidel a 17 jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů, vypomáhali i pražské. Chemická jednotka hasičů z Kamenice na místě monitorovala, zda do ovzduší neuniká nadměrné množství škodlivin. Žádné škodlivé hodnoty hasiči nezjistili.

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy