Současné české dálnice doplní obří obchvat středních Čech: podívejte se, kudy povede

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 16. 1. 2020 15:47
Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než 400 kilometrů. Nové dálnice by tvořily okruh středních Čech a měly by ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy.

Stavby by mohly začít po roce 2030. Stávající plán dálniční sítě počítá se zhruba 2110 kilometry, dostavěno z něj není stále kolem 800 kilometrů. 

"Dnešní dálniční síť v Čechách obsahuje pouze radiální spojení do hlavního města, což by mohlo v budoucnu vést k zatížení pražské aglomerace dopravou, která zde nemá zdroj ani cíl," citoval ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), který ve čtvrtek koncepci představil, server Zdopravy.cz

Nový dálniční okruh by měl mít celkovou délku 442 kilometrů, přičemž 396 kilometrů by mělo být zcela nových, dalších 46 kilometrů okruhu by měly tvořit trasy ze stávající dálniční sítě.

Nové čtyřproudové dálnice by tak propojily například Plzeň s Táborem a Humpolcem, dále by okruh pokračoval například k Poděbradům, Mělníku či Řevničovu až zpátky k Plzni. K odlehčení dopravy mezi D1 a D5 by pomohla trasa Hořovice-Olbramovice. 

Zadání podrobné studie k novým dálnicím připravuje Ředitelství silnic a dálnic, hotová by měla být do konce příštího roku. Po jejím vyhodnocení by ministerstvo mělo pokračovat v dalších krocích. Příprava staveb by mohla začít v následujících deseti letech, se stavbou pak stát počítá po roce 2030 až do roku 2050.

Plán dálniční sítě v oblasti středních Čech, který má ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy.
Plán dálniční sítě v oblasti středních Čech, který má ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy. | Foto: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo podle Kremlíka začalo koncepci připravovat kvůli předpokladům dalšího vývoje v dopravě. Do studie proto zahrnulo představy o demografickém vývoji v zemi a přírůstku obyvatel zejména v oblasti Prahy a středních Čech, dále technologický rozvoj v dopravě či nové úlohy energetiky v dopravě. Do roku 2050 je podle resortu potřeba počítat v celé ČR s 11,5 až 12 miliony obyvateli. 

Cena nových dálnic zatím není jasná

Podle studie by v dalších desetiletích vývoj v dopravě mohl vést k přetížení spojení do Prahy, a to zejména tranzitní dopravou. Současná dálniční síť, jejíž podstatná část vznikla už v 60. letech, totiž vede veškeré dálniční tahy pouze do hlavního města. Na Moravě je naopak podle studie aktuálně plánovaná dálniční síť dostačující a zajišťuje kvalitní propojení mezi krajskými městy.

Kolik by nové dálnice stály, zatím není zcela jasné, s novými tahy však počítá i Národní investiční plán, který pro ně vyčlenil 290 miliard korun. Ministerstvo proto hledá nové zdroje financování staveb, mimo jiné i ze soukromých zdrojů.

Plán dálničního okruhu středních Čech.
Plán dálničního okruhu středních Čech. | Foto: Ministerstvo dopravy

Teď je v Česku kolem 1306 kilometrů dálnic, stávající plán počítá s dalšími zhruba 800 kilometry. Podle ministra by do pěti let měly být zahájeny všechny podstatné části těchto zbývajících projektů. Stavby by podle Kremlíka měly v budoucnu rozhýbat legislativní změny, které by měly podstatně zkrátit přípravu dálnic. Nyní trvá až 13 let.

Loni bylo v Česku zprovozněno 34 kilometrů nových dálnic. Letos stát plánuje otevřít 21 nových kilometrů.

Česko výrazně zaostává ve výstavbě dálnic i za svými partnery z V4 Polskem či Maďarskem, jejichž tempo výstavby v posledních 20 letech je téměř pětkrát rychlejší. Maďarsko má v současnosti kolem 1900 kilometrů, Polsko zhruba 1700 kilometrů dálnic a dalších 2500 kilometrů rychlostních silnic. Ze států V4 zaostává pouze Slovensko s přibližně 484 kilometry dálnic.

Video: Tunel Valík na D5 bude první, kde se začne jezdit stokilometrovou rychlostí

Modernizace tunelu Valík na D 5. | Video: ŘSD
 

Právě se děje

před 44 minutami

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 45 minutami

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy