reklama
 
 

Také odstupujeme. Z dostavby D11 se stává souboj, ŘSD vypovědělo stavbařům smlouvu

Aktualizováno 30. 1. 2019 12:26
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypovědělo smlouvu stavebním firmám v čele s Eurovií na stavbu úseku hradecké dálnice D11. Reagovalo tak na to, že firmy v úterý od smlouvy ustoupily podmínečně. Informaci potvrdila mluvčí Eurovie Iveta Stočková. ŘSD to zatím odmítlo komentovat. Odpoledne se kvůli situaci kolem smlouvy sejde ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s šéfy stavební firmy a ŘSD.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Stavební firmy zároveň uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz kvůli zvýšeným cenám vstupů. ŘSD s kritikou nesouhlasí, firmy se podle šéfa úřadu Jana Kroupy snaží dostat ředitelství pod tlak.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala slavnostně 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,6 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale dosud nezačala, firmy si staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. "Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele," uvedly firmy.

"Stavební firmy na D11 chtějí víc peněz, než vysoutěžily. Svolávám jednání s ředitelem ŘSD Kroupou a šéfem Eurovia Borovkou. Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení. Úseky z Hradce až do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022," reagoval ministr dopravy Dan Ťok (ANO)

Společnosti podepsaly smlouvu na výstavbu dálnice v prosinci 2017, ŘSD pak v srpnu 2018. Podle stavařů obsahovala smlouva klauzuli, podle které je možné opět vyvolat jednání o ceně ve chvíli, kdy stavba nebude mít jasné datum zahájení ani 12 měsíců po podpisu. 

"Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo," řekl v úterý předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.

Stavební firmy zároveň uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz kvůli zvýšeným cenám ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent.

Dostavba D11

  • Z trasy dálnice D11 se nyní vede výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.
  • Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotova v letech 2024 až 2025.
  • D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.

autor: ČTK | 30. 1. 2019 12:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama