Pražská MHD hlásí kritický nedostatek řidičů. Omezí linky, chce snížit věkový limit

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
23. 10. 2019 15:17
Vedení Prahy bude jednat s ministerstvem dopravy o novele zákona o silniční dopravě, která by snížila věkovou hranici pro řízení autobusu MHD z 21 na 19 let. Důvodem je nedostatečný počet řidičů. Pražskému dopravnímu podniku (DPP) chybí dlouhodobě asi deset procent řidičů, v současnosti už kvůli tomu musí omezovat počet spojů.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

Na tiskové konferenci o problémech s nedostatkem řidičů a omezováním linek informovali zástupci DPP a hlavního města. Celkem má podnik zhruba 11 000 zaměstnanců, z nichž jsou přes čtyři tisícovky řidičů.  

Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) se škrty už v listopadu dotknou dvaceti autobusových linek. "Nezrušíme žádnou linku, ale dojde k omezení některých spojů a prodloužení intervalů, aby si mohli řidiči oddychnout. Nechceme ale, aby došlo ke snížení komfortu pro cestující. Omezení je jen tam, kde je možné podle aktuálních dat provoz omezit," řekl Scheinherr.

Zároveň dodal, že úpravou zákona ohledně snížení věkové hranice pro řidiče MHD se zabývá i ministerstvo dopravy. 

"Já se nad tím sejdu s panem ministrem (Vladimír Kremlík, za ANO), nechci se vlamovat do otevřených dveří. Když se s ním dohodnu, že to on podpoří jako vládní novelu, tak to podpoříme ze strany hlavního města. Což si myslím, že je ten nejlepší způsob. Pokud by tam byly problémy, tak to mohu iniciovat v rámci Prahy a její zákonodárné iniciativy. Pokud by zákon byl otevřen k novelizaci, tak přes naše poslance navrhneme úpravu," řekl Scheinherr.

"Takové opatření v Československu dříve fungovalo. Studenti z učilišť nebo technicky zaměřených středních škol by často rádi šli řídit, ale za volant autobusu se smí posadit až v 21 letech. Mezitím si najdou po škole jinou práci a k řízení linkových spojů ve městě se už nikdy nevrátí. Musíme tuto diskusi otevřít," říká Daniel Adamka, prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech a generální ředitel Arrivy.

S nedostatkem řidičů se DPP potýká dlouhodobě. Řidičů je nejen nedostatek, ale navíc mnohdy vyčerpali maximální počty přesčasových hodin. V minulosti proto podnik začal zájemce lákat mimo jiné na zlevněné zaměstnanecké jízdné i pro rodinné příslušníky, penzijní připojištění po roce výkonu práce v hodnotě 1100 korun, tři dny zdravotního volna s náhradou mzdy nebo pět týdnů dovolené.

S nedostatkem řidičů se potýkají i společnosti provozující příměstské linky. "Je to proto, že když půjdou ze střední školy, tak my jsme mohli vzít tyto studenty do práce (pokud by věková hranice byla 19 let). Oni během těch dvou let utečou, najdou si jiné zaměstnání a do dopravy už se nikdy nevrátí," řekl prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamka. Evropská legislativa podle něj změnu umožňuje. "Například ve Švédsku je to již od 18 let," dodal Adamka.

Dopravní podnik je největší městskou firmou, na jeho chod dává město ročně přes 13 miliard korun. Stejnou situaci s řidiči však potvrzují i ostatní dopravci, kteří zajišťují autobusové spoje Pražské integrované dopravy.

"Nedostatek řidičů autobusů řeší skutečně všichni. Starší ročníky odchází do důchodu a mladí se za volant nehrnou, mají v dobře rozjeté ekonomice dost jiných nabídek. Dnes už to není ani o penězích. V Praze a okolí si vydělávají řidiči i 35 až 40 tisíc korun hrubého za měsíc. Dopravci nabízí náborové příspěvky, když přijdete s řidičákem na osobní auto, sami vám jeho rozšíření na autobus zaplatí, přiváží sem řidiče z Ukrajiny i Srbska a opravdu se snaží, uzavírá Daniel Adamka z Arrivy.  

Změny v pražské MHD od listopadu 2019

  • Od začátku listopadu bude mít změněny jízdní řády dvacítka autobusů. Například linka 109 bude mít ve večerních hodinách prodloužen interval z 20 na 30 minut. Intervaly budou prodlouženy také u autobusů 131, 151, 175 a 176. Linka číslo 216 bude zkrácena.
  • Od 1. prosince začne v MHD jezdit například nová midibusová linka 153, která bude jezdit na Červený Vrch, ke hřbitovu na Malvazinkách nebo na Dívčí hrady v Praze 5. Kvůli nové bytové výstavbě budou posíleny linky 158 a 195 v Letňanech. Linka 182 bude nově jezdit z Proseku do Vinoře. Autobus číslo 194 pojede až k Nemocnici pod Petřínem a spojí se s linkou 192 a bude mít kratší interval. Linka 146 bude prodloužena ze Spojovací až na Želivského.
  • Nové pruhy pro autobusy budou vyznačeny na Strakonické, v Kamýcké, Kukulově a na Plzeňské ulici, kde bude od zastávky Krematorium Motol na Hlušičkovu. Městská firma Technická správa komunikací (TSK) by je měla vytvořit ještě letos. V hlavním městě je nyní přes 32 kilometrů vyhrazených pruhů.
  • Jízdní řády budou upraveny také v lednu a únoru příštího roku. Důvodem je nižší vytíženost MHD, proti zbytku roku ji v těchto měsících využívá o asi 16 až 18 procent lidí méně. "Budu upřímný, musíme nechat řidiče autobusů trochu vydechnout od nekonečných přesčasů, a tak se intervaly mírně prodlouží," řekl náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt.
  • Novinkou bude od ledna možnost sledovat příjezd autobusových spojů do zastávek. Informace bude DPP předávat do jednotné databáze a lidé je pak budou moci najít například v aplikaci PID Lítačka či dalších webových a mobilních aplikacích. Na rozšíření informovanosti ohledně tramvají DPP nyní pracuje. 
  • Pro zlepšení dopravy plánuje město v prosinci otevřít záchytné parkoviště pro 115 automobilů v Braníku. Parkoviště P+R Běchovice-střed bude otevřeno 9. prosince a pojme 64 vozů.
 

Právě se děje

Další zprávy